Κριτική στον πρόεδρο της Ν.Δ., Κυριάκο Μητσοτάκη, ασκεί ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, με αφορμή τις εξαγγελίες του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την παιδεία, στο περιθώριο της 81ης ΔΕΘ.
Κάνοντας λόγο για «αντιμεταρρυθμίσεις», ο αρμόδιος υπουργός σημειώνει ότι οι προτάσεις του κ. Μητσοτάκη είναι «βαθιά νεοφιλελεύθερες», «συντηρητικές» και «αντιλαϊκές» και αποκαλύπτουν το μένος του για το δημόσιο σχολείο.
Σύμφωνα με τον κ. Φίλη, οι μεταρρυθμίσεις, για τις οποίες δεσμεύτηκε ο πρόεδρος της Ν.Δ., αφορούν τα εξής:
- Να πάει πιο κάτω τις δαπάνες και για την παιδεία (από το 2,8 στο 1,9% του ΑΕΠ σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου), προκειμένου, σε συνδυασμό με τη γενικότερη κατεδάφιση του κοινωνικού κράτους, να μειωθεί κατά 30% ο ΕΝΦΙΑ στις πλουσιότερες περιοχές της χώρας και να αυξηθούν τα κέρδη και τα μερίσματα των κεφαλαιούχων φίλων της ΝΔ. Επανέλαβε, στην ουσία, την πρόσφατη δέσμευσή του στον ΣΚΑΙ να περικόψει 800 εκ. ευρώ, από Υγεία και Παιδεία.
- Να πάρει πίσω τις μικρές αυξήσεις που μετά από χρόνια άγριων περικοπών δόθηκαν στους εκπαιδευτικούς και στους δημοσίους υπαλλήλους.
- Να “πάει πέρα από τις μεταρρυθμίσεις που προβλέπει το μνημόνιο” και, συνεπώς, να επανέλθει το φόβητρο των απολύσεων στο δημόσιο, στις οποίες διέπρεψε ως υπουργός της κυβέρνησης Σαμαρά. Αυτό θα έχει, ως πρώτη συνέπεια, να καταργηθούν τομείς και ειδικότητες στα ΕΠΑΛ, να “χαριστούν” πάνω από 10000 μαθητές στην ιδιωτική εκπαίδευση και να τεθούν ξανά σε διαθεσιμότητα οι 2500 εκπαιδευτικοί της τεχνικής εκπαίδευσης που επανέφερε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ,
- Να μην αποκτήσει ποτέ το επιπλέον μόνιμο προσωπικό που χρειάζεται επειγόντως η εκπαίδευση. Να πάψει η διεκδίκηση για 20000 μόνιμους διορισμούς στα σχολεία. Να ακυρωθούν οι αποφασισμένες 500 προσλήψεις μελών ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια. Να μη δοθούν οι εκατοντάδες υποτροφίες, που για πρώτη φορά μετά το 2013 πρόκειται να επαναχορηγήσει το ΙΚΥ. Να μην καταβληθούν οι χιλιάδες ενισχύσεις σε υποψήφιους διδάκτορες και μεταδιδάκτορες από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που εξασφάλισε η κυβέρνησή μας, για να ανακοπεί η “φυγή εγκεφάλων” προς το εξωτερικό.
- Να πάψει να είναι αυτονόητο ότι πρέπει να ξεκινούν τα σχολεία και οι δομές της ειδικής αγωγής από την πρώτη μέρα του σχολικού έτους, όπως έγινε για πρώτη φορά φέτος, μετά από 30 ολόκληρα χρόνια. Να προσλαμβάνονται καθόλου ή ελάχιστοι αναπληρωτές και να διατίθενται στις επιχειρήσεις και στα θαλασσοδάνεια των διαπλεκομένων συμφερόντων τα 319 εκ, ευρώ που εξασφάλισε φέτος το Υπουργείο Παιδείας για 21800 πιστώσεις αναπληρωτών. Να συνεχίσουν να έχουν τα σχολεία τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς και να χρησιμοποιούν φωτοτυπίες αντί για βιβλία, όπως συνέβαινε στα χρόνια της διακυβέρνησης από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ. Να μην προσληφθούν στα σχολεία πάνω από 4000 σχολικοί βοηθοί μέσω των προγραμμάτων της Κοινωφελούς Εργασίας. Να μην προχωρήσει η συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με το Υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για 60000 γεύματα στα σχολεία στις περιοχές που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση.
- Να μην έχουν το ίδιο πρόγραμμα τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σε όλη την Ελλάδα, αλλά, να υπάρχουν σχολεία πολλών ταχυτήτων, σχολεία υποβαθμισμένα και σχολεία “αρίστων”, που θα επιλέγονται με όρους αγοράς, δηλαδή, με κουπόνια (vouchers) από γονείς και μαθητές- “πελάτες” των σχολείων. Να μην διδάσκονται σε ΟΛΑ τα σχολεία από την πρώτη Δημοτικού Αγγλικά και Πληροφορική, όπως συμβαίνει φέτος για πρώτη φορά.
- Να συνεχίσουν οι μαθητές του Γυμνασίου να δίνουν εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα. Να καταργηθεί η ενισχυτική διδασκαλία.Να μην ισχύσει ο εξορθολογισμός της ύλης σε Δημοτικά και Γυμνάσια.Να μην αλλάξει ο τρόπος διδασκαλίας και να μην περιοριστούν οι ώρες των Αρχαίων Ελληνικών. Να μην εισαχθεί στο σχολικό πρόγραμμα η αγωγή υγείας, η ενημέρωση για τα ναρκωτικά και τις εξαρτήσεις και η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. Να μην επεκταθεί το διδακτικό έτος σε βάρος του χρόνου που διατίθεται για εξετάσεις.
- Να σταματήσει ο διάλογος για την αναβάθμιση του Λυκείου και τον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια.
- Να συνεχίσουν τα Θρησκευτικά να είναι μάθημα κατήχησης και να μην εφαρμοστεί το νέο εκσυγχρονισμένο πρόγραμμα σπουδών.
- Να καταργηθούν οι ρυθμίσεις για την ιδιωτική εκπαίδευση. Να μείνουν απροστάτευτοι στο έλεος των εργοδοτών οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί. Να μην ελέγχονται οι τυχόν παρανομίες των σχολαρχών. Να δοθεί άφεση αμαρτιών σε όσους ενέχονται στους παράτυπους τίτλους σπουδών. Να εξακολουθούν να λυμαίνονται το χώρο οι “πειρατές” σε βάρος των καλών ιδιωτικών σχολείων.
- Να μην τίθεται, σύμφωνα με την συνταγματική επιταγή, υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του ΑΣΕΠ η πρόσληψη των αναπληρωτών όπως συνέβη για πρώτη φορά φέτος.
- Να μη δημιουργηθεί το νέο Ταμείο για την Έρευνα και την Καινοτομία, που φιλοδοξεί σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να κινητοποιήσει πόρους πάνω από 1 δις ευρώ.
- Να επανέλθει η αρμοδιότητα των Συμβουλίων Ιδρυμάτων να λειτουργούν ως αντίπαλοι πόλοι εξουσίας έναντι των πρυτανικών αρχών και των Συγκλήτων και ως κατασταλτικοί μηχανισμοί ελέγχου των κοινωνικών και ακαδημαϊκών φρονημάτων των καθηγητών των Πανεπιστημίων.
- Να σταματήσει η μεγάλη πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας για την ψηφιακή εκπαίδευση και τη δημιουργική ενσωμάτωση των τεχνολογιών πληροφορικής και της ρομποτικής στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη. Να συνεχίσουν, δηλαδή, να κατασπαταλώνται πόροι για προμήθειες ηλεκτρονικού εξοπλισμού που δεν προσθέτουν τίποτα στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά, μεγιστοποιούν τα κέρδη της διαπλοκής, των πάσης φύσεως συμβούλων και της κρατικοδίαιτης επιχειρηματικότητας.
- Να μην αρθούν οι αιρεσιμότητες και τα προαπαιτούμενα για τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, που κληρονόμησε το Υπουργείο Παιδείας από τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και τα οποία με πολύ μεγάλο κόπο κάλυψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, απελευθερώνοντας, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και, μεταξύ αυτών, 340 εκ. ευρώ για τη μαθητεία σε επιχειρήσεις των αποφοίτων των ΕΠΑΛ.
- Να διακοπεί το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων και να πάρουν, έτσι, το πάνω χέρι ο ρατσισμός και η ξενοφοβία τύπου Ωραιόκαστρου στις γειτονιές και τα σχολεία.