Του Γιάννη Καμπουράκη
Η αναζωογόνηση της ατζέντας της Συνόδου Κορυφής της Θεσσαλονίκης το 2003, όπου αποφασίστηκε η διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη συμμετοχή βαλκανικών χωρών, με σκοπό την ενταξιακή πορεία των Δυτικών Βαλκανίων, βρέθηκε στο επίκεντρο της Συνόδου Ελλάδας, Σερβίας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας στη Βάρνα.
Οι ηγέτες των τεσσάρων βαλκανικών χωρών συμφώνησαν να αξιοποιήσουν τη βουλγαρική προεδρία της Ε.Ε. και να προτείνουν από κοινού να οργανωθεί Σύνοδος Ευρωπαϊκής Ένωσης – Δυτικών Βαλκανίων.
«Για να μπορέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση να παίξει τον ρόλο που της αξίζει στο διεθνές στερέωμα, να ενισχύσει, δηλαδή, τον διεθνή της ρόλο και τη δυνατότητά της να στηρίξει τη δημοκρατία, τη σταθερότητα και το διεθνές δίκαιο, πρέπει πρωτίστως να μπορεί να λύνει τα δικά της προβλήματα, τα προβλήματα που αφορούν την ίδια. Και θα δοκιμαστεί, πιστεύω, πρώτα και κύρια, στη δική μας γειτονιά, στη βαλκανική γειτονιά» δήλωσε ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, προαναγγέλλοντας ότι σε αυτήν την προσπάθεια σκοπός της Ελλάδας είναι να διαδραματίσει εποικοδομητικό ρόλο.
Αναφερόμενος στις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η Ε.Ε., ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε στην επανένωση της Κυπριακής Δημοκρατίας, στη βάση μίας δίκαιης και βιώσιμης λύσης, αλλά και στη σχέση της Ευρώπης με την Σερβία που βρίσκεται σε ενταξιακή διαδικασία. «Αποφασίσαμε να συνεργαστούμε στενά σε μία σειρά από τομείς, όπως η ενέργεια, η οικονομία γενικότερα, οι μεταφορές, αλλά και η διαχείριση κρίσεων, η ασφάλεια, η προσφυγική κρίση» κατέληξε ο κ. Τσίπρας λέγοντας ότι υπήρξαν συζητήσεις γα μεγάλα αναπτυξιακά έργα όπως ο αγωγός TAP, ο κάθετος διάδρομος IGB, οι αγωγοί από την Ανατολική Μεσόγειο, οι σιδηροδρομικές διασυνδέσεις Θεσσαλονίκη-Βελιγράδι, Θεσσαλονίκη-Ρούσε.
Η επόμενη τετραμερής Σύνοδος Ελλάδας, Σερβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας, η οποία αποκτά μόνιμα χαρακτηριστικά, ενώ η πρόταση για Σύνοδο Ε.Ε. – Δυτικών Βαλκανίων υπό «κοινή βαλκανική» προεδρία της Ε.Ε. το Α’ εξάμηνο του 2018, ήταν ελληνική πρόταση η οποία και υιοθετήθηκε.
Στη Σύνοδο της Βάρνας συμφωνήθηκε ακόμα να υπάρξει κοινό αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ζαν Κλοντ Γιούνκερ για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Βάρνας.