Skip to main content

Ο εκλογικός νόμος και οι (πρόωρες;) διπλές εκλογές

Του Γιάννη Καμπουράκη
[email protected]

Λίγο πριν από τις ημέρες των Χριστουγέννων, οι διαβεβαιώσεις από κυβερνητικές πηγές ήταν ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν βιάζεται να καταθέσει στη Βουλή προς ψήφιση τον νέο εκλογικό νόμο και πως θα πρέπει να αναμένεται μέσα στο 2020, αλλά όχι μέσα στο πρώτο τρίμηνο.

Αίφνης, ο προγραμματισμός αυτός άλλαξε και ο νέος εκλογικός νόμος θα κατατεθεί στη Βουλή αμέσως μετά το ταξίδι του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, με σκοπό να γίνει νόμος του κράτους μέσα στον Ιανουάριο.

Παράλληλα, οι ίδιες πηγές μεταφέρουν ότι ο πρωθυπουργός δεν προτίθεται να κάνει ξεχωριστές συναντήσεις με τους πολιτικούς αρχηγούς για να τους πείσει να συναινέσουν, όπως και ότι το νομοθέτημα είναι σχεδόν έτοιμο, με τις τελευταίες λεπτομέρειες να οριστικοποιούνται σε μία συνάντηση Μητσοτάκη – Θεοδωρικάκου, η οποία δεν δόθηκε στη δημοσιότητα.

Είναι προφανές, ότι μετά τη διαδικασία για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, στην κυβέρνηση και ειδικότερα στο Μαξίμου δεν τρέφουν αυταπάτες για ευρεία συναίνεση στον νέο εκλογικό νόμο και σίγουρα δεν περιμένουν πλέον να ψηφιστεί από 200 βουλευτές, προκειμένου να ισχύσει από τις επόμενες εκλογές. Δεν έχουν την πρόθεση να μπουν σε ένα πολιτικό αλισβερίσι με τον ΣΥΡΙΖΑ, που θα έχει την κατάληξη ο ΣΥΡΙΖΑ να μη στηρίξει τελικά την κυβερνητική πρόταση, ενώ είναι βέβαιοι ότι ΚΚΕ, ΜέΡΑ 25 αλλά και Ελληνική Λύση δεν θα ψηφίσουν. Η παλαιότερη εκτίμηση στο εσωτερικό της Ν.Δ. ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα άλλαζε στάση και θα ψήφιζε την κατάργηση της απλής αναλογικής ως κόμμα εξουσίας, έχει προ καιρού χάσει ακόμα και τους υποστηρικτές της.

Αντιθέτως, ο ΣΥΡΙΖΑ βλέποντας ότι δύσκολα θα προλάβει να καλύψει την απόσταση που τον χωρίζει από τη Νέα Δημοκρατία αν ο κ. Μητσοτάκης αποφασίσει πρόωρες διπλές εκλογές μέσα στο 2020 -για να καταργήσει στην πράξη την απλή αναλογική- παίζει το παιχνίδι της σύμπραξης με Κίνημα Αλλαγής, ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 με στόχο ακόμα και τη συγκρότηση κυβέρνησης μειοψηφίας, ώστε να αποφύγει το ενδεχόμενο επαναληπτικών εκλογών.

Το πλέον πιθανό σενάριο λοιπόν είναι ο νέος εκλογικός νόμος να ψηφιστεί από Ν.Δ. και Κίνημα Αλλαγής -από την κυβέρνηση αφήνουν να διαρρεύσει ότι η πρόταση που θα καταθέσουν θα είναι πολύ κοντά στην πρόταση του Κινήματος Αλλαγής με το μπόνους να ξεκινά από χαμηλά και να συνδέεται με το ποσοστό του πρώτου κόμματος- ή μόνο από τη Ν.Δ., αν το Κίνημα Αλλαγής αλλάξει θέση.

Με δεδομένο ότι οι επόμενες εκλογές θα γίνουν με απλή αναλογική, το ερώτημα είναι: Θα επιμείνει ο κ. Μητσοτάκης στην εξάντληση της τετραετίας και τη διενέργεια διπλών -εκτός απροόπτου- εκλογών το 2023 ή θα υποχωρήσει στις εισηγήσεις που δέχεται για πρόωρες, διπλές εκλογές μέσα στο 2020;  

Στελέχη που είναι κοντά στον πρωθυπουργό μεταφέρουν ότι ο κ. Μητσοτάκης θα πάρει την απόφασή του έχοντας μπροστά του δύο στάνταρ και δύο μεταβλητές, μετά το πέρας του πρώτου τριμήνου του νέου χρόνου.

Το ένα στάνταρ είναι η ψήφιση του νέου εκλογικού νόμου και το δεύτερο η εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας, είτε μόνο με τις ψήφους της Ν.Δ., είτε και με τις ψήφους του Κινήματος Αλλαγής ή και άλλων κομμάτων σε ό,τι αφορά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Στον ΣΥΡΙΖΑ έχουν πάρει την απόφαση να μην ψηφίσουν ούτε Πρόεδρο, ανεξαρτήτως προσώπου, ούτε τον νέο εκλογικό νόμο.

Η πρώτη μεταβλητή είναι το πώς θα κλείσει το πρώτο τρίμηνο για την οικονομία και αν θα επιτρέψει θετική έκβαση των συζητήσεων για τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων για το 2020 και το 2021.

Η δεύτερη μεταβλητή είναι η πορεία των εθνικών θεμάτων και ίσως των ελληνοτουρκικών, με το διπλωματικό πόκερ στο πικ και με πολλούς και ισχυρούς παίκτες να εμπλέκονται. Η πορεία τους μπορεί να μην επιτρέπει καν σκέψη για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες ή ακόμα και να τις επιβάλλει.