Skip to main content

Με γοργούς ρυθμούς ο εκσυγχρονισμός των Ενόπλων Δυνάμεων – Το «στοπ» Νίκου Δένδια στην άνιση μεταχείριση μεταξύ στελεχών

EUROKINISSI/Σωτήρης Δημητρόπουλος

Προς ολοκλήρωση η δεύτερη φάση συγχώνευσης των στρατοπέδων

«Μαχαίρι» σε χαμηλόβαθμα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων εκτός οργανικών θέσεων βάζει ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, με στόχο τον εξ ορθολογισμό του αριθμού στελεχών στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030».

Όπως έχει τονίσει ο ΥΕΘΑ, «πρόκειται για ένα ακόμη συνεπές βήμα, που θα αντιμετωπίζει τον υδροκεφαλισμό από τον οποίο πάσχουν οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, ο οποίος είναι τελείως ασύμβατος με την ατζέντα 2030, στο πλαίσιο της οποίας είναι αναγκαίο να υπάρχει εξορθολογισμός όσον αφορά το προσωπικό τους. Κι αυτό πρέπει να γίνει το γρηγορότερο δυνατό, για να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα του εκσυγχρονισμού των Ενόπλων Δυνάμεων».

Άλλωστε, είναι σταθερή η βούληση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την εξάλειψη χρόνιων παθογενειών στις Ένοπλες Δυνάμεις που είναι ασύμβατες με τις σύγχρονες επιχειρησιακές απαιτήσεις.

Αναλυτικά, με οδηγίες του υπουργού Εθνικής ‘Αμυνας, Νίκου Δένδια, προς τα Γενικά Επιτελεία, κρίθηκε μη διατηρητέο από τα αρμόδια Συμβούλια Κρίσεων το σύνολο των εκτός οργανικών θέσεων αξιωματικών (εξ υπαξιωματικών) των Ενόπλων Δυνάμεων που έχουν συμπληρώσει 35 έτη πραγματικής υπηρεσίας, ο αριθμός των οποίων ανέρχεται σε 581 στελέχη.

Πρόκειται για στελέχη που διαθέτουν πλήρη συνταξιοδοτικά δικαιώματα, άρα από την εξέλιξη αυτή δεν θίγεται κανένα απολύτως ασφαλιστικό τους δικαίωμα.

Στόχος της ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ είναι να μπει ένα «στοπ» σε ένα παράδοξο καθεστώς όπου στελέχη τα οποία δεν είχαν προαχθεί επιβραβεύονταν με την παραμονή στο στράτευμα εκτός οργανικών θέσεων, η οποία δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες επιχειρησιακές απαιτήσεις.

Πολλές φορές ο Νίκος Δένδιας, έχει τονίσει ότι στον πυρήνα του νέου εθνικού σχεδιασμού τίθεται ο εξορθολογισμός σε κρίσιμα ζητήματα, που αφορούν το στρατιωτικό προσωπικό.

Καταργείται η πρακτική της παραμονής αξιωματικών εκτός οργανικών θέσεων

Αυτά αφορούν, πρώτον, τον  αριθμό του προσωπικού που θα στελεχώνει τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας, κυρίως σε επίπεδο Ανώτερων και Ανώτατων αξιωματικών, ο οποίος σήμερα είναι πολλαπλάσιος σε σχέση με πολλές άλλες χώρες, αλλά και ασύμβατος με τη Νέα Δομή δυνάμεων που προβλέπεται στον σχεδιασμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

 Υπενθυμίζεται ότι ο αριθμός των Συνταγματαρχών οι οποίοι υπηρετούσαν στον Στρατό Ξηράς πριν από τις κρίσεις ήταν τριπλάσιος και πλέον του αριθμού των οργανικών θέσεων.

Επιπλέον, δεν είναι ορθολογικό να διαθέτει το Πολεμικό  600 πλοιάρχους, όταν έχει 24 μεγάλου εκτοπίσματος πολεμικά πλοία.

Δεύτερον την αναδιάταξη του χάρτη των Σχηματισμών και των Μονάδων ανά την Ελλάδα, μέσω και των συγχωνεύσεων που προωθούνται, ώστε να υπηρετούνται οι ανάγκες Άμυνας της χώρας, έναντι πραγματικών απειλών και κινδύνων.

 Κρίσιμο σημείο η ανάγκη κάλυψης των υπηρεσιακών αναγκών, με βάση τα νέα επιχειρησιακά δεδομένα που δημιουργούν οι σύγχρονες εξελίξεις στα πεδία των μαχών, η δημιουργία νέων υπηρεσιακών δομών, όπως για παράδειγμα η διακλαδική υποστήριξη της αεράμυνας για την «Ασπίδα του Αχιλλέα», η ενσωμάτωση μη επανδρωμένων αεροχημάτων και εν γένει αυτόνομων συστημάτων και στους τρεις κλάδους κλπ.

Με το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων να αποτελεί την μεγαλύτερη αποτρεπτική ισχύ της χώρας βούληση του ΥΕΘΑ είναι η καλύτερη και δικαιότερη ιεραρχική εξέλιξη των μονίμων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, η διαρκής προσπάθεια, εντός των ορίων των δημοσιονομικών αντοχών, για τη διασφάλιση καλύτερων μισθών, ευκαιριών εκπαίδευσης, επιμόρφωσης και συνθηκών διαβίωσης για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.

Τέλος, η προώθηση ενός σύγχρονου μοντέλου θητείας και εφεδρείας και της εθελοντικής στράτευσης των γυναικών κάτι που θα παρουσιαστεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής μέσα στο 2025.

 Το οικονομικό όφελος

Με προσήλωση στα στελέχη των ΕΔ τόσο η συγκεκριμένη εντολή όσο και οι έκτακτες κρίσεις στοχεύουν στην ορθολογικότερη διαχείριση των δαπανών που θα δημιουργήσει οικονομικές συνθήκες οι οποίες με τη σειρά τους θα επιτρέψουν αύξηση των αποδοχών των στελεχών, παράλληλα με την εξοικονόμηση πόρων που μπορούν να επενδυθούν στην εκπαίδευση, στην καινοτομία και τον καλύτερο εξοπλισμό.

Η κατάργηση της συγκεκριμένης πρακτικής συμβάλλει στην ορθολογική κατανομή πόρων και προσωπικού και επιτρέπει να τεθεί σε νέα βάση το μισθολογικό των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. Μόνο την περίοδο 2020 – 2025 το ετήσιο συνολικό κόστος μισθοδοσίας των αξιωματικών εκτός οργανικών θέσεων ξεπέρασε τα 157 εκατ. ευρώ.

Ολοκληρώνεται η δεύτερη φάση συγχώνευσης στρατοπέδων

Με τους ίδιους ρυθμούς ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες και η δεύτερη φάση των συγχωνεύσεων των στρατοπέδων με στόχο την ολοκλήρωσή της μέχρι τις 31 Μαρτίου2025.

Υπενθυμίζεται ότι η Α΄ Φάση ολοκληρώθηκε στις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Στόχος είναι η αύξηση του ποσοστού στελέχωσης μέσω της κατάργησης υποστελεχωμένων Μονάδων και της συγχώνευσής τους όπου απαιτείται, όπως και η αύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων τους και των δυνατοτήτων των Σχηματισμών, με βάση τις σύγχρονες επιχειρησιακές απαιτήσεις.

Για τα Στρατόπεδα, με την ολοκλήρωση των μετασταθμεύσεων – συγχωνεύσεων θα εκκινήσουν άμεσα οι ενέργειες του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ) για τη βέλτιστη αξιοποίησή τους.

Όπως είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ο Νίκος Δένδιας από το βήμα της Βουλής «Κάθε πόλη και στάδιο δεν μπορεί να ισχύσει για τα στρατόπεδα. Δεν γίνεται να έχουμε περισσότερα στρατόπεδα από την Αμερική. Θα καταργήσουμε πάνω από 30 σχηματισμούς, θα ενοποιήσουμε σχηματισμούς ώστε να μεγαλώσουμε την ισχύ πυρός. Υπάρχουν μονάδες με 30% πληρότητα στον Έβρο και 130% στην Πελοπόννησο».

Χαρακτηριστικό είναι, επίσης, ότι δεν μπορεί ο ελληνικός στρατός να έχει περισσότερα στρατόπεδα και περισσότερους ανώτατους αξιωματικούς από τον αμερικανικό στρατό, που είναι 20 φορές μεγαλύτερος.

Διαβάστε επίσης

Στρατός Ξηράς: Τι αλλαγές φέρνουν οι έκτακτες κρίσεις στον Έβρο