Skip to main content

Απόστολος Τζιτζικώστας: «Πράσινο φως» για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών και Τουρισμού

REUTERS/Johanna Geron

Κορυφαία προτεραιότητα για τον ίδιο αποτελεί η διασφάλιση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών

Με επιτυχία πέρασε το “τεστ” από την αρμόδια Επιτροπή μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικωστας. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Τζιτζικώστας ετοιμάζεται πλέον, εφόσον ολοκληρωθεί ομαλά και η διαδικασία ακρόασης και των υπόλοιπων Επιτρόπων, για να αναλάβει καθήκοντα.

Όπως τόνισε κατά τη διάρκεια της ακρόασης, η οποία διήρκησε λίγο περισσότερο από 3 ώρες, κορυφαία προτεραιότητα για τον ίδιο αποτελεί η διασφάλιση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Τοποθέτηση η οποία έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς δεν έλειψε η αναφορά στην τραγωδία των Τεμπών επισημαίνοντας ότι θα δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών προκειμένου να αποκλειστεί η πιθανότητα να συμβούν αντίστοιχα φαινόμενα στο μέλλον.

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά «στην Ελλάδα έχουμε υποστεί αφόρητη τραγωδία. Το ατύχημα το 2023 δεν έπρεπε να συμβεί. Ένα τέτοιο ατύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη» για να συμπληρώσει ότι θα είναι αυστηρός με όλα τα Κράτη Μέλη, «ξεκινώντας από τη χώρα μου, την Ελλάδα. Έχουμε κοινούς κανόνες και εργαλεία για την πρόληψη τέτοιων δυστυχημάτων, αλλά δεν τηρούνται ή δεν εφαρμόζονται πάντα. Αυτό είναι απαράδεκτο. Θα εργαστώ για να το αλλάξω αυτό. Όχι μόνο στους σιδηροδρόμους, αλλά και στους δρόμους μας, όπου 20.400 άνθρωποι εξακολουθούν να χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο. Ενώ περισσότεροι από 100.000 συνάνθρωποι μας τραυματίζονται σοβαρά».

Την ώρα που ο κ. Τζιτζικώστας διαβεβαίωνε ότι δεν θα διστάσει ούτε μία στιγμή να πράξει τα όσα προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία ενώ θα είναι το ίδιο αυστηρός προς όλα τα κράτη-μέλη, ειδικά με την Ελλάδα, η ευρωβουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας Μαρία Ζαχαρία μοίραζε επιστολή στους συναδέλφους της ζητώντας τους να μην νομιμοποιήσουν με την ψήφο τους την επιλογή του κ. Τζιτζικώστα στη θέση του Επιτρόπου στις μεταφορές και τον τουρισμό. Κίνηση η οποία προκάλεσε μικρή ένταση στην αίθουσα συνεδρίασης, την προεδρεύουσα της επιτροπής Μεταφορών Ελίζα Βόζενμπεργκ να αντιδρά και την κα Ζαχαρία να συνοδεύεται εκτός αιθούσης. Λίγο αργότερα διαμαρτυρήθηκε για το δυστύχημα στα Τέμπη και ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Κώστας Παπαδάκης, ο οποίος επίσης, απομακρύνθηκε από την αίθουσα.

Για τον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας ο υποψήφιο Επίτροπος σημείωσε ότι :

-1,4 εκατομμύρια εταιρείες σημαντικές για την οικονομία μας ανησυχούν.

-Το 99,7% εξ αυτών είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

-Ζητούν λιγότερη γραφειοκρατία και στόχος μου είναι να τη μειώσουμε.

-Έχουμε επίσης πρωταθλητές στη βιομηχανία, που πρέπει να διατηρήσουν ή να ανακτήσουν τον παγκόσμιο ηγετικό τους ρόλο.

Διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών

Μεγάλο μέρος της συζήτησης εστίασε στο σκέλος των υποδομών και ιδιαίτερα στην ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών μήκους 243.000 χλμ., με τρένα υψηλής ταχύτητας. Βασικός στόχος είναι ο σιδηρόδρομος να έχει κεντρικό ρόλο στις υποδομές μεταφορών καθώς είναι ένα από τα πιο πράσινα μέσα μεταφοράς.

«Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου και η σύνδεση των πόλεων με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας για να μειωθούν οι χρόνοι ταξιδιού, αποτελεί κορυφαία μου προτεραιότητα. Το επόμενο έτος θα υποβάλω ένα σχέδιο για τη σύνδεση των πρωτευουσών και των μεγάλων πόλεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας, και πρόθεσή μου επίσης είναι η βελτίωση της σιδηροδρομικής συνδεσιμότητας συνολικά, ώστε να μην μείνει καμία περιοχή πίσω» τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.

Η ικανή σιδηροδρομική διασύνδεση κάθε περιφέρειας και κάθε γωνιάς της Ευρώπης αποτελεί μία από τις προτεραιότητες του υποψήφιου Επιτρόπου. Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις δεν διστάζουν να στραφούν στον σιδηρόδρομο, συμπεριλαμβανομένων των νυχτερινών τρένων, όταν αυτός προσφέρει προσιτές, βολικές και αξιόπιστες λύσεις. Επίσης, στόχος είναι να αυξηθούν οι εμπορευματικές μεταφορές μέσω του σιδηροδρόμου. Η ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών ενισχύει επίσης τη συνδεσιμότητα για τα περιφερειακά Κράτη-Μέλη και θα βοηθήσει μελλοντικά στην ενσωμάτωση της Ουκρανίας, της Μολδαβίας και των Δυτικών Βαλκανίων στην Ενιαία Αγορά. Τέλος η ενίσχυση των υποδομών για την ανάπτυξη της κινητικότητας στρατιωτικών οχημάτων είναι μεγαλύτερη από ποτέ».

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Τζιτζικώστας στην ανάγκη για κατάργηση των ρυθμιστικών φραγμών, που υφίστανται σήμερα στο πλαίσιο των μεταφορών. «Έχουμε κατακερματισμό στην εναέρια κυκλοφορία και στο έδαφος μας. Σε πολλές διαδρομές, τα τρένα πρέπει ακόμα να συμμορφώνεται με έξι διαφορετικά συστήματα σηματοδότησης. Ένα αυτοκίνητο που νοικιάζεται σε μία χώρα μπορεί να παραδοθεί σε μία άλλη, μόνο έναντι υπερβολικής χρέωσης. Ήρθε η ώρα να κάνουμε την ενιαία μας αγορά πραγματικά ενιαία. Για τον σιδηρόδρομο, τον πρώτο χρόνο θα παρουσιάσω, το σχέδιο μου για Ενιαία Ψηφιακή Κράτηση και Έκδοση Εισιτηρίων. Και βέβαια, ταυτόχρονα ο στόχος μου είναι να προστατέψω και να ενισχύσω τα δικαιώματα των επιβατών».

Όπως είπε στις προθέσεις του είναι εντός του 2025 να υπάρξει κανονισμός για ενιαίες κρατήσεις δηλαδή ένα εισιτήριο με το οποίο ο πολίτης θα μπορεί να ταξιδεύει με διαφορετικά μέσα (π.χ. συνδυασμός αεροπλάνου & τρένου). Μάλιστα αυτό θα συνδυαστεί με σχετική ρύθμιση γύρω από τα δικαιώματα των επιβατών.

Αυτοκινητοβιομηχανία – ο ευρωπαίος ασθενής

Ο τομέας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας έχει τεράστια στρατηγική σημασία, αλλά αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις. Δεν ήταν μάλιστα λίγες οι ερωτήσεις που δέχθηκε ο κ. Τζιτζικώστας από ευρωβουλευτές. Αναφερόμενος στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, τόνισε ότι εδώ και χρόνια γνώριζαν ότι έπρεπε να προσαρμοστούν στους νέους κανόνες για να συμπληρώσει ότι η Κομισιόν θα πρέπει να βοηθήσει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να προσαρμοστεί δίνοντας έμφαση σε επενδύσεις σε τεχνολογία που είναι φιλική προς το περιβάλλον.

Ο συγκεκριμένο τομέας έχει εμπορικό πλεόνασμα 100 δισ. ευρώ και 14 εκατομμύρια θέσεις εργασίας ο υπόψηφιος Επίτροπος σημείωσε ότι χρειάζονται συγκεκριμένες ενέργειες που θα μετασχηματίσουν τον συγκεκριμένο τομέα. Όπως δήλωσε στόχος είναι η ανάπτυξη ενός Σχεδίου Δράσης της ΕΕ για την Αυτοκινητοβιομηχανία, που θα αντιμετωπίζει τις ανάγκες της, ενώ ταυτόχρονα θα ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της. «Οι στόχοι μου είναι ξεκάθαροι:

-Προστασία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και των εργαζομένων.

-Δημιουργία ίσων όρων ανταγωνισμού.

-Εκπλήρωση των κλιματικών στόχων.

Κι αυτό δεν αφορά μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά σε όλα τα μέσα και ιδίως στη ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές όπου πρέπει να δώσουμε νέα πνοή σε μια ιστορική ευρωπαϊκή βιομηχανία».

Ναυτιλία

Ο κ. Τζιτζικώστας δεσμεύτηκε ενώπιον της Επιτροπής ότι στις αρχές της θητείας του ως Επίτροπος θα παρουσιάσει μια Ολοκληρωμένη Στρατηγική για τα Ευρωπαϊκά Λιμάνια. «Σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον, τα λιμάνια μας είναι οι πύλες προς το διεθνές εμπόριο και επομένως την ευημερία. Πρέπει λοιπόν, να κρατήσουμε την Ευρώπη συνδεδεμένη με τον υπόλοιπο κόσμο, αλλά και οικονομικά ανεξάρτητη και ασφαλή», όπως είπε.

Καινοτομία

Όσον αφορά στην ενίσχυση της καινοτομίας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μεταφορών, ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε ότι «για να είμαστε πραγματικά ανταγωνιστικοί, οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που προσφέρει η ψηφιοποίηση, τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και η τεχνητή νοημοσύνη και τελικά να προωθήσουμε την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, η καινοτομία και οι νέες τεχνολογίες είναι βασικές. Η καινοτομία ήδη έχει αποδειχθεί πολύ σημαντική και πιστεύω ότι μπορεί να μας εξασφαλίσει ένα ακόμα καλύτερο μέλλον. Πρόθεσή μου είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση να γίνει ο τόπος όπου οι νέες ιδέες αναπτύσσονται, δοκιμάζονται και κυκλοφορούν γρήγορα στην αγορά. Αυτό απαιτεί ένα υποστηρικτικό ρυθμιστικό πλαίσιο. Το κάναμε αυτό για τα drones και τους απομακρυσμένους ψηφιακούς πύργους ελέγχου για την αεροπλοΐα. Και τώρα πρέπει να το κάνουμε ξανά για άλλες τεχνολογίες αιχμής».

Τουρισμός

Για τον δεύτερο τομέα του χαρτοφυλακίου, τον τουρισμό, ο κ. Τζιτζικώστας σημείωσε ότι η Ευρώπη είναι παγκοσμίως ο πρώτος τουριστικός προορισμός και ότι ο τουρισμός αποτελεί κορυφαία οικονομική δραστηριότητα με ευρεία επίδραση στην οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση αλλά και την κοινωνική συνοχή. Δεν παρέλειψε να σημειώσει την ανάγκη για πιο στοχευμένα κονδύλια ώστε να προαχθεί μία βιώσιμη στρατηγική για τον συγκεκριμένο κλάδο.

«Έχουμε περισσότερες από τρία εκατομμύρια ενεργές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στον τουρισμό, πολλές από τις οποίες είναι οικογενειακές επιχειρήσεις σε τομείς όπως η διαμονή, η εστίαση, οι μεταφορές επιβατών και οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Στόχος μας είναι ο τουρισμός να ενισχυθεί και να γίνει πιο βιώσιμος γιατί έτσι θα διασφαλίσουμε ότι οι τουρίστες θα συνεχίσουν να έρχονται στην Ευρώπη και συνολικά ο τομέας θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Στην κατεύθυνση αυτή ο ρόλος των περιφερειών και των δήμων είναι ιδιαίτερα κρίσιμος και στόχος είναι να εξελιχθούν σε αποτελεσματικούς οργανισμούς διαχείρισης προορισμών για να εξασφαλίσουμε πιο ισορροπημένες ροές επισκεπτών. Έπειτα από διαβούλευση με όλους τους αρμόδιους φορείς, θα παρουσιάσω μια Στρατηγική για τον Βιώσιμο Τουρισμό που θα επικεντρώνεται στην υποστήριξη των επιχειρήσεων και έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος και τοπικών κοινωνιών», ανέφερε ο κ. Τζιτζικώστας.

Aναφερόμενος δε στα διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια για την ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων, βασική επιδίωξη του υποψήφιου Επιτρόπου, είναι, όπως είπε, πέρα από την αύξηση του ποσού (ανέρχεται σε 15 δις. ευρώ)και η απλούστευση των διαδικασιών ώστε να καταστεί η πρόσβαση στα κεφάλαια πιο εύκολη.

Εργαζόμενοι

Η σοβαρή έλλειψη προσωπικού αποτελεί ένα ακόμα ζήτημα που έθιξε ο κ. Τζιτζικώστας επισημαίνονται ότι αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη του τομέα των μεταφορών:

«Ενώ τα Κράτη-Μέλη είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνα για τη νομοθεσία και τις συνθήκες εργασίας, σε ευρωπαϊκό επίπεδο πρέπει να αξιοποιήσουμε τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας για την εκπαίδευση και την προετοιμασία των εργαζομένων για τις νέες απαιτήσεις και ευκαιρίες που παρέχουν τα επαγγέλματα στον τομέα των μεταφορών.

Επίσης, ως Επίτροπος, στις πρώτες εκατό μέρες, θα διοργανώσω έναν Διάλογο με τους Νέους, για να κατανοήσουμε καλύτερα τις προσδοκίες τους και να μάθουμε τι μπορούμε να κάνουμε για να γίνουν οι θέσεις εργασίας που σχετίζονται με τις μεταφορές μια πιο ελκυστική επαγγελματική επιλογή. Μπορούμε ήδη να επιτύχουμε πολλά, όπως η ψήφιση της νέας νομοθεσίας για τις άδειες οδήγησης, η υποστήριξη της κατάρτισης και της επανεκπαίδευσης των εργαζομένων, η συνέχιση της υποστήριξης της πλατφόρμας της Ευρωπαϊκής Ένωσης “Γυναίκες στις Μεταφορές”. Και θέλω να είμαι σαφής: Δεν υπάρχει χώρος για εκμετάλλευση και κακοποίηση εργαζομένων στην ΕΕ. Θα διασφαλίσω ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία τηρείται δεόντως και εφαρμόζεται το ίδιο σε όλα τα Κράτη-Μέλη» κατέληξε ο κ. Τζιτζικώστας.

Βιώσιμη αστική κινητικότητα

Επιπλέον, ο κ. Τζιτζικώστας δεσμεύτηκε ότι θα συνεχίσει να υποστηρίζει τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. «Σήμερα, ο μέσος οδηγός ξοδεύει 38 ώρες ετησίως κολλημένος στην κίνηση στις ώρες αιχμής της πόλης. Οι καθαρές δημόσιες συγκοινωνίες μπορούν να μας βοηθήσουν να κερδίσουμε αυτό το χρόνο, περιορίζοντας παράλληλα τις εκπομπές ρύπων. Επίσης θα υποστηρίξω την ανάπτυξη των ποδηλάτων και την επέκταση των δικτύων των ποδηλατοδρόμων», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Οι ακροάσεις των Επιτρόπων ακολουθούνται από μια συνεδρίαση, στην οποία οι πρόεδροι των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών και οι εκπρόσωποι των ενδιαφερόμενων ομάδων (συντονιστές) αξιολογούν την απόδοση του ορισθέντος Επιτρόπου που μόλις άκουσαν.