Skip to main content

Ούγγρος Πρέσβης στη «Ν»: Χωρίς ασφαλή εξωτερικά σύνορα, η Σένγκεν θα καταρρεύσει

(ΘΟΔΩΡΗΣ ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΟΕΔΡΙΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)

Ο Ούγγρος Πρέσβης, Zsolt Sandor μίλησε στη Ναυτεμπορική για το μεταναστευτικό, τις διπλωματικές πρωτοβουλίες της Βουδαπέστης απέναντι στον πόλεμο στην Ουκρανία και τις σχέσεις Ελλάδας - Ουγγαρίας

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης παραχώρησε στη Ναυτεμπορική ο Ούγγρος Πρέσβης Zsolt Sandor, όπου αναφέρθηκε διεξοδικά στις διμερείς σχέσεις, το μεταναστευτικό εντός της Ένωσης, αλλά και στην Ουγγρική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, η οποία έχει ξεκινήσει τον Ιούλιο και ολοκληρώνεται τον Δεκέμβριο.

Ο κ. Sandor, ανέλυσε τις προτεραιότητες της Ουγγρικής Προεδρίας, κάνοντας λόγο για μια περίοδο «έκτακτων περιστάσεων και προκλήσεων», οι οποίες αφορούν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έως το μεταναστευτικό και την ανταγωνιστικότητα, που, όπως σημείωσε «η ΕΕ υστερεί σημαντικά». Ο Πρέσβης, μιλώντας στη «Ν» τόνισε πως «είτε αρέσει είτε όχι, οι απαντήσεις σε αυτές τις προκλήσεις θα καθορίσουν το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Για το ακανθώδες ζήτημα του μεταναστευτικού, ο κ. Sandor, που είχε διατελέσει Αναπληρωτής Αρχηγός Άμυνας, ενώ έχει και τον βαθμό του Αντιστράτηγου, υποστήριξε πως, «η ουγγρική κυβέρνηση ανέκαθεν τόνιζε ότι το κλειδί για την προστασία της ακεραιότητας του χώρου Σένγκεν έγκειται στην ισχυρή προστασία των εξωτερικών συνόρων.  Στην πραγματικότητα, ο πρωθυπουργός Βίκτορ Ορμπάν το κατέστησε ξεκάθαρο ήδη από το 2015: Χωρίς ασφαλή εξωτερικά σύνορα, η Σένγκεν θα καταρρεύσει».

Όσον αφορά τον πόλεμο στην Ουκρανία και την «ειρηνευτική αποστολή», όπως την είχε χαρακτηρίσει η ίδια η Βουδαπέστη, του Βίκτορ Όρμπαν στη Μόσχα, ο Ούγγρος Πρέσβης απάντησε πως «όσο συνεχίζεται ο πόλεμος, τόσο μεγαλύτερα είναι τα δεινά του ουκρανικού λαού και έχει ήδη προβλεφθεί ότι θα χρειαστούν δεκαετίες για την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας» και συμπλήρωσε: «Η πρόθεση του πρωθυπουργού Όρμπαν ήταν να επιλύσει αυτήν την απομόνωση, και με αυτόν τον τρόπο, συμβάλλει στην έναρξη μιας ειρηνευτικής διαδικασίας». Άλλωστε, όπως τόνισε «από την αρχή της σύγκρουσης η Ουγγαρία θέλει να συμβάλλει στην ειρήνευση».

Για τις διμερείς σχέσεις, ο κ. Zsolt Sandor τόνισε πως «Ουγγαρία και η Ελλάδα δεν είναι οι μεγαλύτεροι οικονομικοί εταίροι λόγω των πόρων και των οικονομικών αναγκών τους, αλλά έχουμε ισχυρή εμπορική σχέση σε διάφορους τομείς». Χαρακτήρισε τις σχέσεις «καλά εδραιωμένες και υπάρχει μια αίσθηση κοινής γραμμής σε μια σειρά ζητημάτων, όπως η προστασία των μειονοτήτων, η υπεράσπιση των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ και η χρηματοδότησή της, η διεύρυνση των Δυτικών Βαλκανίων». Μάλιστα όσον αφορά στο μεταναστευτικό ανέφερε πως «μια ουγγρική αστυνομική δύναμη βρίσκεται επί του παρόντος σε υπηρεσία στα χερσαία σύνορα της Ελλάδας. Αυτό όχι μόνο παρέχει μια ευκαιρία για μάθηση και απόκτηση εμπειρίας, αλλά προσφέρει επίσης ενεργή βοήθεια όπου χρειάζεται περισσότερο».

Ολόκληρη η συνέντευξη

Εξοχότατε, η ουγγρική Προεδρία της ΕΕ ξεκίνησε τον Ιούλιο. Η Ουγγαρία έχει θέσει ορισμένες προτεραιότητες για αυτούς τους έξι μήνες. Ποιες είναι αυτές οι προτεραιότητες και μπορούν να υλοποιηθούν μέχρι τον Δεκέμβριο; Έχετε συναντήσει «αντίσταση» από τις Βρυξέλλες;

Η Ουγγαρία αναλαμβάνει την προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε μια περίοδο έκτακτων περιστάσεων και προκλήσεων. Η ήπειρός μας αντιμετωπίζει κοινές προκλήσεις λόγω του πολέμου στη γειτονιά μας, της ολοένα και μεγαλύτερης υστέρησης της ΕΕ έναντι των παγκόσμιων ανταγωνιστών της, της εύθραυστης κατάστασης ασφάλειας, της παράτυπης μετανάστευσης, της ευπάθειας των διεθνών αλυσίδων εφοδιασμού, των φυσικών καταστροφών, των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και του αντικτύπου των δημογραφικών τάσεων.

Επιπλέον, δεδομένου ότι το 2024 είναι έτος μετάβασης, η ουγγρική Προεδρία θα πρέπει να διασφαλίσει τη συνέχεια των εργασιών στο Συμβούλιο, σε συνεργασία με το νεοσυσταθέν Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και θα πρέπει να ξεκινήσει την εφαρμογή του στρατηγικού θεματολογίου 2024-2029, το οποίο καθορίζει τις μακροπρόθεσμες κατευθυντήριες γραμμές για τις μελλοντικές εργασίες της Ένωσης. Ουγγαρία θα εργαστεί ως έντιμος διαμεσολαβητής, σε πνεύμα ειλικρινούς συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών και των θεσμικών οργάνων, για την ειρήνη, την ασφάλεια και την ευημερία μιας πραγματικά ισχυρής Ευρώπης. Οι προτεραιότητες της Ουγγαρίας για την Προεδρία της καθορίστηκαν με αυτό το πνεύμα.

 Η ουγγρική Προεδρία, σεβόμενη πλήρως τις αρμοδιότητες των κρατών μελών, επιθυμεί να επιστήσει την προσοχή σε αυτές τις προκλήσεις, και η δημογραφική εργαλειοθήκη της Επιτροπής, που δημοσιεύθηκε τον Οκτώβριο του 2023, παρέχει μια καλή βάση για αυτό.

Κατά τη γνώμη μου, το πρόγραμμα της Προεδρίας έτυχε θετικής υποδοχής και αποδοχής.

Αυτές οι 7 βασικές προκλήσεις είναι κοινώς κατανοητές μεταξύ των κρατών μελών. Εμείς στο σύνολό μας πρέπει να αποδεχθούμε το γεγονός ότι, είτε σας αρέσει είτε όχι, οι απαντήσεις σε αυτές τις προκλήσεις θα καθορίσουν το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όσοι δυσφημούν την ουγγρική Προεδρία λαμβάνουν μέτρα που περιθωριοποιούν τα συμφέροντα της ΕΕ, θέτοντάς την σε αδύνατη θέση, διότι αυτό δεν είναι προς το συμφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η ΕΕ λειτουργεί μόνο εάν η προεδρία είναι λειτουργική και η προεδρία λειτουργεί μόνο εάν όλα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του Συμβουλίου, της Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, συνεργάζονται υπεύθυνα μεταξύ τους.

«Οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας δεν είναι αποτελεσματικές και επιδεινώνουν τη σύγκρουση»

Πώς θα μπορούσε η Ευρωπαϊκή Ένωση να συμβάλει στην ειρηνική επίλυση της σύγκρουσης στην Ουκρανία; Ο πρωθυπουργός Όρμπαν μίλησε για «ειρηνευτική αποστολή».

 Η θέση της ουγγρικής κυβέρνησης σχετικά με την κατάσταση στην Ουκρανία και τη συνεχιζόμενη σύγκρουση παραμένει αμετάβλητη. Από το ξέσπασμα του πολέμου, η Ουγγαρία προσπαθεί να συμβάλει στην επιδίωξη της ειρήνης.

Αυτό συνεπάγεται την καταδίκη της ρωσικής επιθετικότητας, την υπεράσπιση της εδαφικής ακεραιότητας της Ουκρανίας και την έκκληση για άμεση κατάπαυση του πυρός και ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις για την επίλυση της σύγκρουσης. Από την αρχή της σύγκρουσης, η ουγγρική κυβέρνηση παρέχει ανθρωπιστική βοήθεια στην Ουκρανία.

Η ουγγρική κυβέρνηση πιστεύει επίσης ότι οι προμήθειες όπλων και οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας μπορεί να μην είναι η πιο αποτελεσματική προσέγγιση, καθώς θα μπορούσαν ενδεχομένως να επιδεινώσουν τη σύγκρουση και ταυτόχρονα μπορεί να μην είναι το πιο αποτελεσματικό μέσο για την αποδυνάμωση της Ρωσίας.

Στην παρούσα κατάσταση, το ζήτημα του τρόπου περιορισμού της ένοπλης σύγκρουσης στα σύνορα της Ουγγαρίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ένα θέμα που συζητείται τακτικά.

Είναι προς το συμφέρον τόσο της Ουγγαρίας όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης να έχουμε μια ισχυρή, ανεξάρτητη Ουκρανία στα σύνορά μας. Στην παρούσα κατάσταση, ωστόσο, αυτό δεν αποτελεί βιώσιμη επιλογή.

Όσο συνεχίζεται ο πόλεμος, τόσο μεγαλύτερα είναι τα δεινά του ουκρανικού λαού και έχει ήδη προβλεφθεί ότι θα χρειαστούν δεκαετίες για την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας.

Υπάρχουν επίσης σημαντικές δημοσιονομικές επιπτώσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Από τα παραπάνω, είναι προφανές ότι στόχος της ουγγρικής κυβέρνησης είναι να διασφαλίσει την ασφάλεια της Ουγγαρίας, του λαού της και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η ειρηνευτική αποστολή του πρωθυπουργού Βίκτορ Όρμπαν έχει αποτελέσει αντικείμενο κριτικής από τους ηγέτες της ΕΕ. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, οι ευρωπαϊκές χώρες απομονώνουν όλο και περισσότερο την Ουκρανία από τη Ρωσία σε διπλωματικούς όρους. Η πρόθεση του πρωθυπουργού Όρμπαν ήταν να επιλύσει αυτήν την απομόνωση, και με αυτόν τον τρόπο, συμβάλλει στην έναρξη μιας ειρηνευτικής διαδικασίας.

Η Γερμανία έχει θέσει νέους συνοριακούς ελέγχους. Ποια είναι η γνώμη σας για το μεταναστευτικό πρόβλημα στην Ευρώπη;

 

Η θέση της Ουγγαρίας από την αρχή παρέμεινε αμετάβλητη, το Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου της ΕΕ είναι μια αποτυχημένη προσπάθεια εφαρμογής μεταρρυθμίσεων μεγάλης κλίμακας. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η παράνομη μετανάστευση δεν θα σταματήσει στα σύνορά μας και δεν μπορούμε να επιλύσουμε μόνοι μας την επιστροφή των παράτυπων μεταναστών.

Αντί για ποσοστώσεις μεταναστών, χρειαζόμαστε αποτελεσματική επιστροφή και πρόληψη περαιτέρω παράνομων εισροών. Έτσι, δίνουμε επίσης αυξημένη προσοχή σε καινοτόμες λύσεις, όπως η συνεργασία μεταξύ Ιταλίας και Αλβανίας για τη διεκπεραίωση των αιτήσεων ασύλου εκτός της ΕΕ, η οποία διασφαλίζει ότι μόνο όσοι έχουν πραγματική ανάγκη διεθνούς προστασίας εισέρχονται στην ΕΕ.

Από τις 16 Σεπτεμβρίου, η Γερμανία θα ενισχύσει τους ελέγχους στα χερσαία σύνορά της για να περιορίσει την παράτυπη μετανάστευση, μια κίνηση που αποσκοπεί στην προστασία της χώρας από κινδύνους ασφαλείας και στη διατήρηση της δημόσιας τάξης.

Ωστόσο, ας είμαστε σαφείς: Αυτό δεν είναι μόνο ένα γερμανικό ζήτημα – είναι ένα ζήτημα που αφορά ολόκληρο το Σένγκεν.

Επιπλέον, όπως έχουμε πει από τη μεταναστευτική κρίση του 2015, εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτύχει να διασφαλίσει τα εξωτερικά της σύνορα, η ελεύθερη κυκλοφορία εντός του χώρου Σένγκεν δεν θα διατηρηθεί.

Με τη νέα προσέγγιση της Γερμανίας, φαίνεται ότι οι μακροχρόνιες προειδοποιήσεις μας έχουν γίνει μια αναμφισβήτητη πραγματικότητα.

Η ουγγρική κυβέρνηση ανέκαθεν τόνιζε ότι το κλειδί για την προστασία της ακεραιότητας του χώρου Σένγκεν έγκειται στην ισχυρή προστασία των εξωτερικών συνόρων.

Στην πραγματικότητα, ο πρωθυπουργός Βίκτορ Ορμπάν το κατέστησε ξεκάθαρο ήδη από το 2015: Χωρίς ασφαλή εξωτερικά σύνορα, η Σένγκεν θα καταρρεύσει.

Σήμερα, καθώς οι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα επανέρχονται στη Γερμανία, είναι δύσκολο να αγνοήσουμε το γεγονός ότι είχαμε δίκιο από την αρχή. Η πρόσφατη ανακοίνωση της Γερμανίας για τον έλεγχο των συνόρων επιβεβαιώνει μια σκληρή αλήθεια: Χωρίς ασφαλή εξωτερικά σύνορα, οι εσωτερικοί έλεγχοι αναπόφευκτα θα αποτύχουν. Όπως υποστηρίζει η Ουγγαρία εδώ και σχεδόν μια δεκαετία, ο χώρος Σένγκεν μπορεί να λειτουργήσει μόνο εάν τα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης είναι ασφαλή.

«Υπάρχει συμφωνία και συναίνεση σε πολλά θέματα μεταξύ Ελλάδας-Ουγγαρίας»

Εξοχότατε, πώς βλέπετε το επίπεδο των διμερών σχέσεων μεταξύ Αθήνας και Βουδαπέστης; Τι στόχους μπορείτε να θέσετε;

 Βασικά, οι σχέσεις Ουγγαρίας και Ελλάδας είναι καλά εδραιωμένες και υπάρχει μια αίσθηση κοινής γραμμής σε μια σειρά ζητημάτων, όπως η προστασία των μειονοτήτων, η υπεράσπιση των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ και η χρηματοδότησή της, η διεύρυνση των Δυτικών Βαλκανίων και το ζήτημα των διωκόμενων χριστιανών.

Έτσι, υπάρχει συναίνεση σε πολλά θέματα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που έχουν προκαλέσει προηγουμένως κάποια διάσταση απόψεων μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Επιπλέον, θα ήταν επωφελές για την Ουγγαρία να συνεχίσει να καλλιεργεί σχέσεις με την Ελλάδα.

Η ουγγρική Προεδρία της ΕΕ παρέχει μια εξαιρετική ευκαιρία για αυτό, καθώς έχουν ήδη πραγματοποιηθεί πολυάριθμες διμερείς συναντήσεις και θα συνεχίσουν να πραγματοποιούνται κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024.

Οι συναντήσεις αυτές εξετάζουν μια σειρά σύνθετων και αλληλένδετων θεμάτων, συμπεριλαμβανομένης της παράνομης μετανάστευσης, των οικονομικών σχέσεων, των εξωτερικών σχέσεων και του ενεργειακού τομέα.

Όπως μπορείτε να δείτε, έχουμε ορισμένους στόχους σε σχέση με αυτούς τους τομείς. Θα ήθελα να αναφέρω μόνο μερικά από αυτά εδώ. Θα ήμασταν ευγνώμονες για την ευκαιρία να αξιοποιήσουμε την επιτυχημένη πολιτιστική συνεργασία που καθιερώθηκε τα προηγούμενα χρόνια μαζί με την ελληνική πλευρά, την οποία θεωρούμε βασική προτεραιότητα.

Θα θέλαμε επίσης να τονίσουμε ότι η περαιτέρω συνεργασία θα μπορούσε να είναι επωφελής σε σχέση με την ουγγρική διασπορά στην Ελλάδα. Υπάρχει σημαντική ουγγρική διασπορά στην Ελλάδα, που εκτιμάται σε 3000-4000 άτομα, και οι ελληνοουγγρικοί γάμοι είναι συνηθισμένοι.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της παράνομης μετανάστευσης, μια ουγγρική αστυνομική δύναμη βρίσκεται επί του παρόντος σε υπηρεσία στα χερσαία σύνορα της Ελλάδας. Αυτό όχι μόνο παρέχει μια ευκαιρία για μάθηση και απόκτηση εμπειρίας, αλλά προσφέρει επίσης ενεργή βοήθεια όπου χρειάζεται περισσότερο.

Καθώς βελτιώνεται η αμυντική βιομηχανία της Ουγγαρίας, θα μπορούσαμε να προσφέρουμε λογικές λύσεις για τον ελληνικό στρατιωτικό εκσυγχρονισμό. Υπάρχει πραγματική πιθανότητα μια συνεργασία αυτού του είδους μεταξύ των δύο χωρών να είναι πιο σημαντική στο μέλλον. Σε σχέση με τα παραπάνω, μπορώ να δηλώσω ότι οι μακροχρόνιες ελληνοουγγρικές διμερείς σχέσεις αναπτύσσονται και θα φτάσουν σε υψηλότερο επίπεδο στο μέλλον.

Πώς αναπτύσσονται οι εμπορικές σχέσεις και η στρατηγική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών;

Ουγγαρία και η Ελλάδα δεν είναι οι μεγαλύτεροι οικονομικοί εταίροι λόγω των πόρων και των οικονομικών αναγκών τους, αλλά έχουμε ισχυρή εμπορική σχέση σε διάφορους τομείς. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι το 2023 το διμερές εμπόριο αγαθών αυξήθηκε στα 1013,1 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένο κατά 6,9% σε σύγκριση με το 2022.

Το 2023, τα 3 κορυφαία εξαγωγικά είδη της Ουγγαρίας ήταν ηλεκτρικά μηχανήματα, εξοπλισμός, συσκευές εγγραφής και αναπαραγωγής ήχου, οδικά οχήματα και εξαρτήματα και φαρμακευτικά προϊόντα. Τα 3 κύρια είδη εισαγωγής μας ήταν αλουμίνιο και αντικείμενα, πλαστικά και φρούτα και ξηροί καρποί, στις διμερείς εμπορικές μας σχέσεις.

Η άποψη της ουγγρικής κυβέρνησης είναι ότι η Ουγγαρία πρέπει να ακολουθήσει μια οικονομική πολιτική ουδετερότητας και να μην υποταχθεί σε κανέναν στη νέα παγκόσμια τάξη, η οποία βρίσκεται στη διαδικασία σχηματισμού ενός οικονομικού συνασπισμού. Ουγγαρία ανέκαθεν αναζητούσε οικονομικούς εταίρους και θα συνεχίσει να το πράττει κατά προτεραιότητα.

Οι προτεραιότητες της Ουγγρικής Προεδρίας όπως τις παρουσίασε ο κ. Sandor

  1. Ευρωπαϊκή Συμφωνία για την Ανταγωνιστικότητα

Στο σημερινό διεθνές πλαίσιο πολλαπλών προκλήσεων, όπου η Ευρώπη υστερεί έναντι των παγκόσμιων ανταγωνιστών της, είναι ζωτικής σημασίας να βελτιωθεί η παραγωγικότητα και, ως εκ τούτου, η ανταγωνιστικότητα της Ένωσης και των κρατών μελών της, καθώς και να τονωθεί η ανάπτυξη.

Είναι προς το κοινό μας συμφέρον να αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις των δύσκολων οικονομικών συνθηκών των τελευταίων ετών, όπως ο υψηλός πληθωρισμός, το αυξημένο δημόσιο χρέος, οι υψηλές τιμές της ενέργειας, ο κατακερματισμός των διεθνών αλυσίδων εφοδιασμού ή η χαμηλότερη ευρωπαϊκή παραγωγικότητα και η βραδύτερη οικονομική ανάπτυξη σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές μας, και να επαναφέρουμε την οικονομία της ΕΕ σε ανοδική τροχιά.

Ως εκ τούτου, η ουγγρική Προεδρία θα δώσει μεγάλη έμφαση στη βελτίωση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, ενσωματώνοντας αυτόν τον στόχο σε όλες τις πολιτικές, εφαρμόζοντας μια ολιστική προσέγγιση. Στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην ανάπτυξη μιας τεχνολογικά ουδέτερης βιομηχανικής στρατηγικής, ενός πλαισίου για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής παραγωγικότητας, μιας ανοικτής οικονομίας και διεθνούς οικονομικής συνεργασίας, καθώς και μιας ευέλικτης αγοράς εργασίας που δημιουργεί ασφαλείς θέσεις εργασίας και προσφέρει αύξηση των μισθών στην Ευρώπη, γεγονός που αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα.

Η έγκριση μιας νέας ευρωπαϊκής συμφωνίας ανταγωνιστικότητας αποτελεί βασική προτεραιότητα της ουγγρικής Προεδρίας, προκειμένου να αποκατασταθεί η οικονομική ανάπτυξη και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για βιώσιμη ανάπτυξη, την εμβάθυνση της εσωτερικής αγοράς, την εστίαση στη στήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, την προώθηση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς οικονομικούς φορείς και πολίτες, τη διεθνή συνεργασία και τη διασφάλιση της σταθερότητας και της βιωσιμότητας των θέσεων εργασίας.

  1. Ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής πολιτικής

Οι συνεχιζόμενες και αναδυόμενες συγκρούσεις στην ήπειρο και σε όλο τον κόσμο καταδεικνύουν σαφώς ότι η Ευρώπη πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τις αμυντικές της δυνατότητες, την ανταπόκριση στη διεθνή διαχείριση κρίσεων και τις ικανότητές της.

Πέρα από τις συμμαχίες και τη συνεργασία στον τομέα της αμυντικής πολιτικής, η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο στην εγγύηση της δικής της ασφάλειας, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα και την ικανότητά της να δρα. Έχοντας αυτό κατά νου, η Ουγγρική Προεδρία θα δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Τεχνολογικής και Βιομηχανικής Βάσης, συμπεριλαμβανομένης της αμυντικής καινοτομίας και της ενίσχυσης της συνεργασίας στον τομέα των αμυντικών προμηθειών μεταξύ των κρατών μελών, πέρα από την εφαρμογή της Στρατηγικής Πυξίδας που καθορίζει τις κύριες κατευθύνσεις της αμυντικής πολιτικής της ΕΕ.

  1. Συνεπής και αξιοκρατική πολιτική

Η διεύρυνση είναι μία από τις πιο επιτυχημένες πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για να διατηρηθεί αυτή η ευνοϊκή τάση, είναι σημαντικό να διατηρηθεί η αξιοκρατική, ισορροπημένη και αξιόπιστη πολιτική διεύρυνσης. Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δεσμευτεί εδώ και καιρό να διασφαλίσει μια ευρωπαϊκή προοπτική για τα Δυτικά Βαλκάνια, καθώς η Κοινότητα δεν μπορεί να είναι πλήρης χωρίς την προσχώρηση αυτής της περιοχής.

Η ολοκλήρωση ευρωπαϊκής ενοποίησης ευνοεί την Ένωση τόσο από οικονομική άποψη, όσο και από άποψη ασφάλειας και από γεωπολιτική πλευρά. Για την περαιτέρω διεύρυνση και εμβάθυνση της συνεργασίας μας, θα καλέσουμε τους εταίρους μας σε διαβουλεύσεις τόσο στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής ΕΕ-Δυτικών Βαλκανίων όσο και στην Ευρωπαϊκή Πολιτική Κοινότητα.

  1. Αναχαίτιση της παράτυπης μετανάστευσης

Η μεταναστευτική πίεση που αντιμετωπίζει η Ευρώπη εδώ και αρκετά χρόνια δεν αποτελεί μόνο πρόκληση για την Ένωση στο σύνολό της, αλλά επιβαρύνει επίσης σημαντικά τα επιμέρους κράτη μέλη, ιδίως εκείνα που βρίσκονται στα εξωτερικά σύνορα της Ένωσης. Η αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος αποτελεί μακροπρόθεσμο στόχο της ΕΕ, το οποίο απαιτεί αποτελεσματικά, ακόμη και βραχυπρόθεσμα μέσα.

Προκειμένου να εξευρεθούν οι κατάλληλες λύσεις, είναι απαραίτητη η στενότερη συνεργασία με τις χώρες που συνορεύουν με την ΕΕ, καθώς και με τις βασικές χώρες καταγωγής και διέλευσης. Επιπλέον, η παράνομη μετανάστευση και η παράνομη διακίνηση ανθρώπων πρέπει να περιοριστούν.

Στο πλαίσιο αυτό, η ουγγρική Προεδρία θα δώσει ιδιαίτερη προσοχή στην εξωτερική διάσταση της μετανάστευσης, συμπεριλαμβανομένης της αποτελεσματικής συνεργασίας με τις σχετικές τρίτες χώρες, των αποτελεσματικότερων επιστροφών και των καινοτόμων λύσεων για τους κανόνες ασύλου. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης της εφαρμογής των ετήσιων προτεραιοτήτων της Σένγκεν, σκοπεύουμε να τονίσουμε τη σημασία της προστασίας των εξωτερικών συνόρων και την ανάγκη για κονδύλια της ΕΕ για τον σκοπό αυτόν.

  1. Το μέλλον της πολιτικής συνοχής

Για να εξασφαλιστεί αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη στην Ένωση, είναι σημαντικό για την Ευρώπη να μειώσει τις περιφερειακές ανισότητες καθώς και να διασφαλίσει την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή. Μια καλά διαρθρωμένη και ισορροπημένη πολιτική συνοχής είναι το βασικό μέσο εν προκειμένω.

Η πολιτική συνοχή, ως η κύρια επενδυτική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει αποδειχθεί επιτυχής εδώ και δεκαετίες όσον αφορά την επίτευξη των στόχων που κατοχυρώνονται στις Συνθήκες.

Ωστόσο, όπως επισημαίνεται στην 9η έκθεση για τη συνοχή, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά αναπτυξιακά χάσματα μεταξύ των κρατών μελών, ακόμη και εντός των περιφερειών, δεδομένου ότι πάνω από το ένα τέταρτο του πληθυσμού της ΕΕ ζει σε περιφέρειες που δεν φθάνουν το 75% του μέσου επιπέδου ανάπτυξης της Ένωσης.

Η σύγκλιση αυτών των περιφερειών δεν είναι μόνο ζωτικής σημασίας για την πλήρη αξιοποίηση του ανταγωνιστικού δυναμικού της ΕΕ, αλλά είναι επίσης απαραίτητη για την ορθή λειτουργία της ενιαίας αγοράς.

Η ουγγρική Προεδρία θα επιδιώξει μια στρατηγική συζήτηση υψηλού επιπέδου σχετικά με το μέλλον της πολιτικής συνοχής, συμπεριλαμβανομένου του ρόλου της στην προώθηση της ανταγωνιστικότητας και της απασχόλησης, καθώς και στην αντιμετώπιση των δημογραφικών προκλήσεων

  1. Μια αγροτική πολιτική για τους ίδιους τους αγρότες

Η ευρωπαϊκή γεωργία μπορεί να μην αντιμετώπισε ποτέ τόσες προκλήσεις όσες αντιμετωπίζει σήμερα. Οι έκτακτες καιρικές συνθήκες που προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή, το αυξανόμενο κόστος εισροών, η αύξηση των εισαγωγών από τρίτες χώρες και οι υπερβολικά αυστηροί κανόνες παραγωγής έχουν μειώσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του τομέα.

Η συσσώρευση αυτών των προκλήσεων οδήγησε σε μια κατάσταση όπου απειλείται η επιβίωση των Ευρωπαίων γεωργών. Είναι σημαντικό να δούμε τη γεωργία όχι ως αιτία της κλιματικής αλλαγής, αλλά ως μέρος της λύσης, εμπλέκοντας τους αγρότες στην υιοθέτηση πιο βιώσιμων πρακτικών παραγωγής. Παράλληλα με την εγγύηση της επισιτιστικής ασφάλειας, οι Ευρωπαίοι γεωργοί παρέχουν σε όλους τους πολίτες της ΕΕ βασικά δημόσια αγαθά. Ως εκ τούτου, η μακροπρόθεσμη εγγύηση της επισιτιστικής κυριαρχίας και ασφάλειας θα πρέπει να αποτελεί μέρος της στρατηγικής αυτονομίας της ΕΕ.

Κατά το υπόλοιπο διάστημα, η ουγγρική Προεδρία θα ενθαρρύνει το Συμβούλιο Γεωργίας και Αλιείας να αξιοποιήσει τη θεσμική μεταβατική περίοδο και να καθοδηγήσει τη νέα Επιτροπή στη διαμόρφωση των κανόνων της γεωργικής πολιτικής της Ένωσης μετά το 2027 για μια ανταγωνιστική, ανθεκτική στις κρίσεις και φιλική προς τους γεωργούς γεωργία. Η προώθηση της βιώσιμης γεωργίας αποτελεί βασική προτεραιότητα για την εξεύρεση ορθολογικής ισορροπίας όσον αφορά τους στρατηγικούς στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, τη σταθεροποίηση των γεωργικών αγορών και ένα αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο για τους γεωργούς.

  1. Οι δημογραφικές προκλήσεις

Η επιταχυνόμενη γήρανση των ευρωπαϊκών κοινωνιών, τα μη βιώσιμα συστήματα κοινωνικής πρόνοιας και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού αποτελούν μακροχρόνια και εντεινόμενα προβλήματα σε ολόκληρη την Ευρώπη που πρέπει να αντιμετωπιστούν επειγόντως και αποτελεσματικά.

Η γήρανση της κοινωνίας, η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, η ερήμωση της υπαίθρου, η αυξανόμενη πίεση στους δημοσιονομικούς πόρους και ο μεταβαλλόμενος κόσμος της εργασίας δημιουργούν τέτοια δημογραφικά ζητήματα και προκλήσεις, τα οποία πρέπει να τεθούν στο προσκήνιο.

Τα προβλήματα αυτά αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ και τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών.