Ποτέ στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν είχαμε περισσότερους κοινοτικούς πόρους για να εξυπηρετηθεί το τρίγωνο εκπαίδευση, δεξιότητες και κινητικότητα τόνισε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτης Σχοινάς σε εκδήλωση πστο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ.
Πρωτοφανείς, ιστορικοί πόροι σε όλα τα πεδία, γύρω στα 90 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2027 μόνο για την καινοτομία και την έρευνα, 27 δισεκατομμύρια ευρώ μόνο για το Erasmus και περίπου 45 δισεκατομμύρια ευρώ για τις δεξιότητες. Τόσοι πολλοί πόροι που δημιουργούν και πρόβλημα, καθώς πρέπει να δαπανηθούν έως το 2027, επισήμανε ο κ. Σχοινάς.
Εξήντα(60) συμμαχίες από 500 ευρωπαϊκά πανεπιστήμια
Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπογράμμισε ότι έχουν γίνει επίσης πολλές ρυθμιστικές παρεμβάσεις και ότι στον τομέα της εκπαίδευσης έχουν ιδρυθεί 60 συμμαχίες ευρωπαϊκών πανεπιστημίων, που έχουν 500 ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, τα οποία συγκλίνουν τα προγράμματα σπουδών τους, φέρνουν την κινητικότητα στην εκπαίδευση και σε λίγα χρόνια θα εκδίδουν ένα ευρωπαϊκό πτυχίο.
Στις δεξιότητες προσπαθούμε να ταρακουνήσουμε ένα σύστημα παροχής τους, το οποίο για πολλά χρόνια εξυπηρετούσε μόνο όσους είχαν τις άκρες, τα μέσα, ανθρώπους που ζούσαν σε αστικά κέντρα κοντά στα πανεπιστήμια και είχαν προνομιακές σχέσεις με κοινωνικούς εταίρους, είπε ο κ. Σχοινάς. Η επανάσταση δεξιοτήτων που χρειαζόμαστε τώρα στην Ευρώπη πρέπει κυρίως να αφορά αυτούς που είναι απ’ έξω, που ζουν στην επαρχία, που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στην κατάρτιση, αυτούς που ζουν σε απομονωμένες περιοχές. Εκείνους που νιώθουν ότι είναι κομμένοι από το σύστημα και έχουν δυσκολίες να έρθουν να μας βρουν πρέπει εμείς να τους βρούμε, είπε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Επισήμανε ακόμη ότι στην Ευρώπη υπάρχει μια καινοτόμα βάση ανθρώπινου δυναμικού, η οποία διψάει για να πάει την επιστήμη μπροστά. «Οι επιστημονικές μας κοινότητες είναι καταπληκτικές. Υπάρχει ένας δυναμισμός στη γενιά των νέων Ευρωπαίων. Υπάρχουν νέοι Ευρωπαίοι, οι οποίοι πιέζουν τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα με νέες πρωτοβουλίες. Έχουμε μια πολύ δυναμική startup σκηνή» ανέφερε.
Τόνισε ωστόσο ότι χρειάζεται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και στο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό σύστημα να ενθαρρυνθεί η καινοτόμος σκέψη. «Να επιτρέψουμε στους νέους Ευρωπαίους μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα να μπορέσουν να αποκλίνουν από τα προγράμματα σπουδών. Αυτό γίνεται σε άλλες περιοχές του κόσμου, σε εμάς δεν γίνεται. Χρειαζόμαστε πιο κριτική σκέψη και στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο. Χρειαζόμαστε ανατροπή γιατί μέσω της κριτικής σκέψης, της ανατροπής, έρχεται η καινοτομία» εκτίμησε ο κ. Σχοινάς προσθέτοντας ότι στην Ευρώπη δεν υπάρχει το σύστημα της ιδιωτικής χρηματοδότησης που γίνεται καταλύτης στην καινοτομία. «Πέρα από το κοινοτικό χρήμα η καινοτομία χρειάζεται και ιδιωτική χρηματοδότηση. Στην Ευρώπη αυτό το δεύτερο είναι αποκλειστικά στα χέρια των τραπεζών» τόνισε.