Την πρότασή της για τον θεσμικό διαχωρισμό της ελληνικής πολιτείας από την εκκλησία κατέθεσε σε χθεσινή εκδήλωση η Νέα Αριστερά ζητώντας ευρύτερη πολιτική συναίνεση για την προώθηση της μεταρρύθμισης που μένει μετέωρη επί δεκαετίες.
Στην εκδήλωση με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Χωρισμός Κράτους και Εκκλησίας. Μία διαχρονική εκκρεμότητα και ένα ώριμο κοινωνικό αίτημα» ο πρόεδρος της ΚΟ της Νέας Αριστεράς, Αλέξης Χαρίτσης, υπογράμμισε ότι η ελληνική κοινωνία είναι πιο έτοιμη από ό,τι νομίζουμε ή θέλουμε να πιστεύουμε.
«Το θέμα έχει πάψει προ πολλού να συνιστά ταμπού. Το Κράτος προχωρά» σημείωσε και υπογράμμισε ότι η πολιτεία πρέπει να θέσει ανοιχτά και συστηματικά το θέμα της παύσης του εναγκαλισμού της με την Εκκλησία. Μάλιστα έθεσε στο επίκεντρο του χωρισμού Κράτους – Εκκλησίας ζητήματα όπως «η ύπαρξη θρησκευτικού όρκου, η επίκληση στο Σύνταγμα της Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος και η προϋπόθεση ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να είναι χριστιανός ορθόδοξος. Επίσης, εστίασε στο θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας που προϋποθέτει όπως είπε την αποτίμησή της αλλά και την «ταυτόχρονη παύση της προνομιακής φορολόγησής της, και εμπεριέχει το κρίσιμο ζήτημα της μισθοδοσίας των κληρικών, όπως και την αναθεώρηση του νομικού καθεστώς Δημοσίου Δικαίου που προβλέπει ο καταστατικός χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος».
Ο κ. Χαρίτσης διαβεβαίωσε ότι το αίτημα για θεσμικό διαχωρισμό δεν υποκρύπτει την προσπάθεια περιθωριοποίησης της Ορθοδοξίας ούτε υποκρύπτει κάποια στόχευση για τον διαχωρισμό της Εκκλησίας από την κοινωνία. Αντίθετα, σχολίασε ότι η αποπολιτικοποίηση της θρησκείας «θα εξάρει το πνευματικό κύρος της ίδιας της Εκκλησίας, γεγονός που θα την αντιστοιχίσει με τις προσδοκίες που έχουν από την Εκκλησία οι ίδιοι οι πιστοί: να επιτελεί δηλαδή την καθαρά πνευματική της λειτουργία και να συνεχίσει, μαζί με όλους μας, το αδιαμφισβήτητο κοινωνικό της έργο».
Νίκος Φίλης: Πολιτική αδυναμία και όχι ρεαλισμός ο μη διαχωρισμός
Σε ομιλία του ο πρώην υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, υπενθύμισε αμφιλεγόμενες δημόσιες παρεμβάσεις της Εκκλησίας των τελευταίων δεκαετιών. Ειδικότερα επικαλέστηκε: α) την εναντίωση εκκλησιαστικών παραγόντων «και της Εκκλησίας εν συνόλω στην αρχή» στον εμβολιασμό και τις δημόσιες πολιτικές κατά της πανδημίας, β) την εναντίωση της Ιεραρχίας στο νόμο για τα ομόφυλα ζευγάρια, γ) τη συμμετοχή εν σώματι της Ιεραρχίας στα συλλαλητήρια κατά της
Συμφωνίας των Πρεσπών δ) τη συμμετοχή της Ιεραρχίας στις γνωστές λαοσυνάξεις επί κυβερνήσεων Σημίτη και το άτυπο δημοψήφισμα κατά των νέων ταυτοτήτων, ε) τις αντιδράσεις κατά του σχεδίου Τρίτση για την εκκλησιαστική περιουσία και στ) την «ιερά οργή» κατά της μεταρρύθμισης του μαθήματος των θρησκευτικών επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ενώ ανέφερε ότι ο ίδιος αποπέμφθηκε από υπουργός Παιδείας κατόπιν αιτήματος της Εκκλησίας.
Ο κ. Φίλης υποστήριξε ότι το γεγονός ότι οι πολιτικές δυνάμεις δεν θέτουν σήμερα ζήτημα θεσμικού διαχωρισμού Εκκλησίας – Κράτους δεν είναι ζήτημα ρεαλισμού αλλά πολιτικής αδυναμίας λόγω της κρίσης που διέρχονται. Τόνισε δε ότι επείγει να ρυθμιστεί μια κατηγορία θεμάτων ανεξαρτήτως της συνταγματικής αναθεώρησης. Ειδικότερα αναφέρθηκε στην σχέση Εκπαίδευσης – Εκκλησίας λέγοντας ότι η κρατική εποπτεία επί των θρησκευμάτων πρέπει να μεταφερθεί από το υπουργείο Παιδείας στο υπουργείο Εσωτερικών. «Έτσι θα δοθεί το μήνυμα ότι τα σχολεία δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπίζονται από εκκλησιαστικούς κύκλους ως προαύλια των ναών» είπε και ανέφερε ότι είναι αναγκαίο να θεσμοθετηθεί το μάθημα της θρησκειολογίας για τον θρησκευτικό γραμματισμό των παιδιών.
Νομικός Συμβούλου της Ιεράς Συνόδου: «Η Εκκλησία λέει “είμαστε ΜΚΟ”»
Στην εκδήλωση παρενέβη μεταξύ άλλων και ο Θεόδωρος Παπαγεωργίου, ειδικός Νομικός Σύμβουλος της Ιεράς Συνόδου και του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου. Ο κ. Παπαγεωργίου διαβεβαίωσε ότι η Εκκλησία δεν αξιώνει τον συγκαθορισμό της άσκησης της εξουσίας αλλά επιθυμεί να ακούγεται ο λόγος της γιατί εκπροσωπεί, όπως είπε, ένα κομμάτι της κοινωνίας των πολιτών. «Με λίγα λόγια η Εκκλησία της Ελλάδας τα τελευταία 15 χρόνια λέει “είμαστε μια ΜΚΟ”. Είναι προκλητικό αυτό που σας λέω. Το ξέρω αλλά ουσιαστικά αυτό λέει…» συμπλήρωσε. Παράλληλα ανέφερε ότι κάποιες σημερινές διατάξεις που είναι «απολιθώματα» δεν είναι αποτέλεσμα υποτέλειας του Κράτους στην Εκκλησία αλλά «εργαλειακής χρήσης της πίστης από το Κράτος». Ισχυρίστηκε ακόμη ότι η Εκκλησία της Ελλάδος δεν έχει φορολογικά προνόμια ενώ υπογράμμισε ότι η Εκκλησία στην αναθεώρηση του 2019 τάχθηκε υπέρ της αναθεώρησης των σχέσεων με το κράτος αλλά μέσω «δυναμικής ερμηνείας» των υφιστάμενων διατάξεων.