Μετά από ανάθεση του Γενικού Επιτελείου Στρατού στην Υπηρεσία Υποστήριξης και Προμηθειών του ΝΑΤΟ (NSPA) για το πρόγραμμα αναβάθμισης των Sperwer, έλαβε χώρα η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας – Γαλλίας για την απόκτηση τεσσάρων γαλλικών UAV Patroller.
Συγκεκριμένα η συμφωνία για την αγορά τεσσάρων UAV, υπεγράφη στις 19 Ιουνίου με το κόστος του προγράμματος να αγγίζει περίπου τα 55 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» μεταξύ άλλων συμπεριλαμβάνεται η δημιουργία κοινής ομάδας εργασίας, η οποία θα έχει σαν κύριο έργο την ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών από τη χρήση των υπόψη ΜΕΑ.
Όπως υπογραμμίζουν αρμόδιες πηγές, θα υπάρχει τροφοδότηση από αμφότερες τις πλευρές της ομάδας αυτής σε θέματα τεχνικής φύσεως καθώς και στην επιχειρησιακή αξιολόγηση τους.
Patroller UAV @SAFRAN for the Greek Army
1st export contract https://t.co/j0WsyghWdA— FdeStV (@Marsattaqueblog) June 20, 2023
Το όφελος της Ελλάδας
Σημειώνεται ότι οι Γάλλοι χρησιμοποιούν ήδη τα ΜΕΑ PATROLLER στο πεδίο και συνεπώς συλλέγουν πληροφορίες και εμπειρίες για την μέγιστη δυνατή επιχειρησιακή τους αξιοποίηση.
Η ελληνική πλευρά μέσα από αυτή τη συνεργασία είναι ιδιαίτερα ευνοημένη καθόσον όταν θα παραλάβει τα δικά της συστήματα, στις αρχές του 2025, η γαλλική πλευρά θα έχει ήδη συσσωρευμένη εμπειρία ενός και πλέον έτους και συνεπώς τα «lessons learned» τα οποία θα αντλήσει η Ελλάδα θα είναι σημαντικά και θα βοηθήσουν στην καλύτερη επιχειρησιακή τους αξιοποίηση.
Η πρώτη… απογείωση
Το Υπουργείο Άμυνας της Γαλλίας, ανακοίνωσε πως στις 6 Φεβρουαρίου 2024, ανέβηκε για πρώτη φορά στον ουρανό.
#MatosTerre 1er envol pour le Système de Drones Tactiques #Patroller 🛩️
➡️ 150 km de distance franchissable
➡️ plafond de 6 000 m
➡️ renseignement dans la profondeur au profit d’un corps d’armée ou d’une division👇https://t.co/QrRHEsDHLp#CapaciTerre
— Armée de Terre (@armeedeterre) February 21, 2024
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, το τακτικό σύστημα μη επανδρωμένου αεροσκάφους Patroller (TDS) είναι ένα αποφασιστικό μέσο πληροφοριών σε βάθος. Για ένα σώμα ή μια μεραρχία στρατού, παρέχει μια ικανότητα που μπορεί να συνδυαστεί με τη δύναμη πυρός για την εξουδετέρωση του εχθρού. Χάρη στην συλλογή εικόνων, το SDT Patroller μπορεί να πραγματοποιήσει τοπική επιτήρηση και αναγνώριση περιοχής. Επιπλέον, μπορεί να ανιχνεύσει, να παρακολουθήσει και να αποκτήσει στόχους, καθώς και να αξιολογήσει μια κατάσταση πριν από οποιαδήποτε κινητική δράση αλλά και να «εκτιμήσει» τις ζημιές μετά το συμβάν.
@Stat_20e_ra @DGA @SafranElecDef @61eRegART pic.twitter.com/cDNv7yBXUf
— Armée de Terre (@armeedeterre) February 21, 2024
Η δεύτερη φάση τεχνικών και επιχειρησιακών αξιολογήσεων θα ξεκινήσει τον Απρίλιο. Οι αξιολογήσεις αυτές θα επιτρέψουν στο σύστημα να δοκιμαστεί σε όλες τις επιχειρησιακές του διαστάσεις, ανοίγοντας το δρόμο για ελπιδοφόρες προοπτικές στο μέλλον.
Τα UAV Patroller
Το Patroller, το οποίο τέθηκε σε ισχύ το 2011, ανήκει στην οικογένεια των μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΜΕΑ) PATROLLER, που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από κοινού από τη Sagem (θυγατρική του ομίλου Safran) και τη Stemme για τις γαλλικές ένοπλες δυνάμεις και καταγράφει εικόνες από το πεδίο της μάχης και τις μεταφέρει στον επίγειο σταθμό ελέγχου (GCS) που βρίσκεται στη νότια Γαλλία, μέσω δορυφορικής σύνδεσης δεδομένων.
Με την πρώτη πτήση να πραγματοποιείται στις 10 Ιουνίου 2009 στο πεδίο δοκιμών Kemijarvi στη Φινλανδία.
Ο σχεδιασμός
Το Patroller σχεδιάστηκε με βάση την πλατφόρμα μηχανοκίνητου ανεμοπλάνου Stemme S-15. Μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί σε διάδρομο 250 μέτρων, ακόμη και σε ακραίες καιρικές συνθήκες.
Ως UAV μεσαίου μεγέθους, μπορεί εύκολα να μεταφερθεί με το μεταφορικό αεροσκάφος C-130.
Το UAV διαθέτει γερό σκελετό αεροσκάφους κατασκευασμένο με σύνθετα υλικά και ίνες άνθρακα. Είναι επίσης εξοπλισμένο με παγκόσμιο σύστημα εντοπισμού θέσης (GPS), αδρανειακό σύστημα πλοήγησης (INS), αναδιπλούμενο σύστημα προσγείωσης, έγχρωμη ηλεκτροοπτική κάμερα Matis IR 3-5μ υψηλής ανάλυσης, τριπλό σύστημα αεροηλεκτρονικής και σύστημα τηλεμετρίας λέιζερ.
Είναι εξοπλισμένο με σύστημα αυτόματης απογείωσης και προσγείωσης (ATOLS) για να βοηθήσει στην ασφαλή προσγείωση κατά τη διάρκεια διακοπής της επικοινωνίας με το σταθμό ελέγχου και είναι εξοπλισμένο με ραντάρ συνθετικού ανοίγματος (SAR) για να προσφέρει ψηφιακά δεδομένα ανύψωσης εδάφους (DTED).
Τέλος, μπορεί να πετάξει μέχρι τα 16.000 πόδια και αναπτύσσει ταχύτητες από 100 έως 200 χιλιόμετρα, με ωφέλιμο φορτίο 210 κιλών.