Μια σειρά από σημαντικά επενδυτικά project – με αιχμή την ενέργεια τις μεταφορές και τις κατασκευές – βρέθηκαν στο επίκεντρο του ελληνοσερβικού φόρουμ που πραγματοποιήθηκε χθες στο Βελιγράδι. Τη σερβική πρωτεύουσα επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Σερβίας Αλεξάντερ Βούτσιτς, με την οικονομία να κυριαρχεί στις συζητήσεις. Παράλληλα στο Βελιγράδι είχαν επίσης μεταβεί οι υπουργοί Θόδωρος Σκυλακάκης, Κώστας Σκρέκας και Χρήστος Σταϊκούρας καθώς και o υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για θέματα οικονομικής διπλωματίας, Κώστας Φραγκογιάννης με μεγάλη επιχειρηματική αποστολή.
Στην πρώτη γραμμή των συζητήσεων βρέθηκαν τρία κομβικά θέματα:
- Ενέργεια. Η μεταφορά φυσικού αερίου στη σερβική αγορά μέσω του τερματικού σταθμού και της Ρεβυθούσας αλλά και άλλων πλωτών σταθμών αλλά και η παραχώρηση από το Βελιγράδι μεγάλων χωρών αποθήκευσης που διαθέτει. «Υποστηρίζουμε πάρα πολύ θερμά τον κάθετο διάδρομο μεταφοράς αερίου από τον νότο στον βορρά και αντίστροφα. Είναι μαζί μας και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου για να συζητήσει ακριβώς περισσότερες συνεργασίες με τις δικές σας εταιρείες» επεσήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε δηλώσεις που έκανε με τον Αλεξάντερ Βούτσιτς.
- Κατασκευές. Μια σειρά έργων υποδομών θα τρέξουν μέσα σε μία τριετία στο Βελιγράδι, που ετοιμάζεται για την παγκόσμια έκθεση EXPO 2027. Είναι χαρακτηριστικό πως για το σκοπό αυτό στη Σερβία προγραμματίζονται έργα σχεδόν 1.7 δισεκατομμυρίου ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτό δρομολογούνται μια σειρά έργων, όπως περίπτερα για τις συμμετέχουσες χώρες, εγκαταστάσεις φιλοξενίας για τους συμμετέχοντες, εμπορικό κέντρο, αθλητικό, κέντρο κ.α. Παράλληλα επισπεύδονται και μια σειρά έργων, που στόχος είναι να ολοκληρωθούν μέχρι το 2025, όπως: η κατασκευή του εθνικού σταδίου στο Surcin (ολοκλήρωση Οκτώβριος 2024), ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός Prokop του Βελιγραδίου, η κατασκευή τμήματος του μετρό, η κατασκευή σχολείων και νοσοκομείων.
Να σημειωθεί εδώ πως οι επισκέπτες της EXPO αναμένεται να ξεπεράσουν τα 3 εκατομμύρια για το 2027 και το Βελιγράδι αυτή τη στιγμή έχει διαθέσιμες 11.400 κλίνες οι οποίες θα πρέπει να διπλασιαστούν μέσα σ’ αυτό το διάστημα. Απαραίτητη θεωρείται η κατασκευή νέων ξενοδοχείων (άνω των 100 σύμφωνα με την Ένωση Ξενοδόχων).
3. Μεταφορές. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στον εκσυγχρονισμό της γραμμής Θεσσαλονίκη – Βελιγράδι, όπως και στην ολοκλήρωση ουσιαστικά ενός ευρύτατου άξονα που θα ξεκινά από τον Πειραιά και θα καταλήγει στη Βουδαπέστη. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε μάλιστα πως «για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να αξιοποιηθούν και ευρωπαϊκοί πόροι, οι οποίοι προορίζονται για τα Δυτικά Βαλκάνια». Να σημειωθεί πως στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου από τη Θεσσαλονίκη μέχρι το Βελιγράδι αναφέρθηκε στις δηλώσεις του και ο Αλ. Βούτσιτς
Επίσης υπάρχει το έργο της κατασκευής του πανευρωπαϊκού αυτοκινητοδρόμου «Διάδρομος Χ», ο οποίος ξεκινάει από το Σάλτσμπουργκ και καταλήγει στη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά, μέσω Σκοπίων, Βελιγραδίου, Ζάγκρεμπ, Βουδαπέστης.
Υπενθυμίζεται πως κατά την επίσημη παρουσίαση των έργων της EXPO ο πρόεδρος της Σερβίας είχε δηλώσει πως έως το 2027 θα έχουν ολοκληρωθεί 487 χιλιομέτρα νέων δρόμων.
Η επιχειρηματική αποστολή
Στο Βελιγράδι βρέθηκε χθες ελληνική επιχειρηματική αποστολή υπό τον υφυπουργό Εξωτερικών, αρμόδιο για θέματα οικονομικής διπλωματίας, Κώστα Φραγκογιάννη. Στην αποστολή συμμετείχαν περίπου 35 επιχειρήσεις των κλάδων κατασκευών και υλικών, ενέργειας και υποδομών, διαχείρισης ακινήτων, περιβαλλοντικών υπηρεσιών και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Μιλώντας στο Σερβοελληνικό επιχειρηματικό Forum o Κώστας Φραγκογιάννης επεσήμανε πως «εκπρόσωποι των μεγαλύτερων ελληνικών τραπεζών και εταιρειών που δραστηριοποιούνται στους τομείς κατασκευών, υποδομών, ενέργειας και διαχείρισης ακινήτων είναι πρόθυμοι να μοιραστούν μαζί σας την τεχνογνωσία για την έγκαιρη ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των σκληρών υποδομών σας». Μεταξύ άλλων σημείωσε πως πολλές ευκαιρίες συνεργειών διαφαίνονται στον κλάδο των υποδομών στο πλαίσιο προώθησης της βιώσιμης διασυνδεσιμότητας και αναφέρθηκε στις επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας καθώς και στην ανάπτυξη οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων, οι οποίοι έχουν ως αφετηρία ή κατάληξη στρατηγικά λιμάνια.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Το 2022 ο όγκος του διμερούς εμπορίου ανήλθε στο ιστορικά υψηλό επίπεδο των 750 εκατομμυρίων ευρώ, οι εισαγωγές από τη Σερβία αυξήθηκαν κατά 17,5%, ενώ οι εξαγωγές προς τη Σερβία παρουσίασαν μια σημαντική αύξηση 26,3%. Οι τομείς με το μεγαλύτερο εξαγωγικό δυναμικό είναι τα ορυκτά, τα μέταλλα και τα παράγωγά τους, τα χημικά προϊόντα, το ξύλο, το χαρτί, το καουτσούκ, τα πλαστικά, τα επεξεργασμένα τρόφιμα και οι ζωοτροφές, τα μηχανήματα και ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός.
Αυτή τη στιγμή 254 εταιρείες ελληνικών συμφερόντων δραστηριοποιούνται στη Σερβία, διατηρώντας απόθεμα Άμεσων Ξένων Επενδύσεων ύψους 634 εκατομμυρίων ευρώ. Μάλιστα προσφέρουν 25.000 θέσεις εργασίας, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.