© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ήταν αρχές του 21ου αιώνα, τότε που «βασίλευε» στην Ελλάδα το άστρο του Κωνσταντίνου Σημίτη και στον τομέα της εθνικής άμυνας της χώρας το άλλο… άστρο, εκείνο του Γιάννου Παπαντωνίου.
Τότε προτάθηκε στην Ελλάδα να ενταχθεί ως συμπαραγωγός χώρα στο πρόγραμμα των F-35, με μεταφορά τεχνογνωσίας και υποκατασκευαστικό έργο στη χώρα μας. Όμως το δίδυμο Σημίτη – Παπαντωνίου, «ερωτευμένο» τότε με το Βερολίνο και τα Eurofighter, αγνόησε την πρόταση, την οποία, όμως, αποδέχτηκε η Τουρκία, η οποία εντάχθηκε στο πρόγραμμα ως έβδομη συμπαραγωγός χώρα.
Η αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα
Όταν ο Ερντογάν το βράδυ της 15ης Ιουλίου 2016 είδε να στοχεύουν το τουρκικό κοινοβούλιο αμερικανικής κατασκευής F-16, τα οποία μάλιστα εγκλώβισαν και το αεροσκάφος που τον μετέφερε από το αεροδρόμιο του Νταλαμάν στην Κωνσταντινούπολη, πήρε τη μεγάλη απόφαση να παραγγείλει το ρωσικό αντιαεροπορικό σύστημα S-400, για να τον προστατεύει από τους Αμερικανούς. Ο θυμός του για τις ΗΠΑ οφειλόταν και στο γεγονός ότι Ρωσία και Ιράν τον είχαν ενημερώσει ότι πίσω από το πραξικόπημα ήταν οι ΗΠΑ, με χρηματοδότη τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Μετά την παραγγελία των S-400 η Τουρκία αποβλήθηκε από το πρόγραμμα, παρότι είχε καταβάλει το ποσό των 1,25 δισεκατομμυρίων δολαρίων, της είχαν παραδοθεί σε βάση του Τέξας έξι αεροσκάφη F-35 και είχαν προχωρήσει στην εκπαίδευσή τους Τούρκοι χειριστές, οι οποίοι στην ουσία εκδιώχθηκαν από τις ΗΠΑ.
Για να κατανοήσουμε τι ακριβώς γίνεται με την άδεια αγοράς στην Ελλάδα μέχρι 40 αεροσκαφών και όχι συμμετοχής στο πρόγραμμα των F-35, η Τουρκία είχε παραγγείλει 100 αεροσκάφη και εάν δεν την απέβαλαν από το πρόγραμμα, σήμερα θα διέθετε τουλάχιστον δύο μοίρες αυτών των αεροσκαφών, σημαντικά τμήματα των οποίων κατασκευάζονταν σε εργοστάσια στην Τουρκία.
Όσον αφορά τις μεγαλοστομίες και την προπαγάνδα που γίνεται σήμερα με την άδεια αγοράς των F-35 για την ανατροπή των ισορροπιών και την τεράστια επιτυχία της Ελλάδας, θα είχε κάποιο νόημα, αν οι προπαγανδιστές μπορούσαν να μας δείξουν έστω και ένα άρθρο, το οποίο έγραφε τα αντίστροφα για την συμμετοχή της Τουρκίας στο πρόγραμμα, πριν την αποβάλει η Ουάσιγκτον, με εμπλοκή και των ομογενών μας.
Γιατί δεν προειδοποιούσαν την Ελλάδα τόσα χρόνια για την εις βάρος μας ανατροπή των ισορροπιών στο Αιγαίο, αν η Τουρκία παρελάμβανε τελικά 100 F-35;
Καλό, στρατηγικό αεροσκάφος, αλλά όχι για την καθημερινότητα του Αιγαίου
Όσον αφορά την ουσία, η Ελλάδα δεν μπαίνει σε κανένα πρόγραμμα, απλώς αγοράζει ένα έτοιμο προϊόν, με μηδενική συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Δεν θα πάρουμε τίποτε από βιομηχανικές επιστροφές πάρα μόνο την συντήρηση πρώτου βαθμού.
Όσον αφορά την επιχειρησιακή πτυχή, πέραν του «γερμανικού» παράγοντα, η Ελλάδα το 2003 απέρριψε την πρόταση των ΗΠΑ να ενταχθούμε στο πρόγραμμα συμπαραγωγής μαζί με άλλες επτά χώρες, γιατί τότε θεωρούσαμε το F-35 στρατηγικό αεροσκάφος που δεν εξυπηρετούσε την αμυντική μας πολιτική.
Οι άλλες χώρες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα πήραν σε ανταποδοτικότητα, εγχώριες επενδύσεις, μεταφορά τεχνογνωσίας και έλεγχο της όλης προμήθειας. Εμείς όμως προσερχόμαστε ως αποφασισμένοι πελάτες, αυτομάτως μειώνοντας την όποια διαπραγματευτική μας ικανότητα.
Είναι ένα όντως πολύ καλό και στρατηγικό αεροσκάφος αλλά δεν προσφέρεται για την καθημερινότητα του Αιγαίου. Έχει μεγάλο κόστος ώρας πτήσης που δεν αποκαλύπτεται αλλά σε δημοσιεύματα το φέρουν πάνω από 30.000 ευρώ την ώρα, έναντι 15.000 ευρώ του F-16 και 4.000 ευρώ του Gripen.
Επίσης, το F-35 έχει περιορισμούς στις επιδόσεις στην εναέρια μάχη από μικρές αποστάσεις, άρα δεν προσφέρεται για κλειστές αερομαχίες. Είναι αόρατο (stelth) αλλά υπάρχουν πολύ τρόποι να ανιχνευθεί. Παθητικά radar σε δυο η τρία σημεία στις ακτές της Τουρκίας θα το αποκαλύψουν. Και δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι οι Τούρκοι έχουν κάνει άλματα στον ηλεκτρονικό πόλεμο.
Το F-35 δεν μπορεί να φέρει μεγάλο οπλικό φορτίο όσο είναι σε κατάσταση stealth, για να μην αποκαλύπτεται το ίχνος του. Έχει εξαιρετικά περιορισμένη μεταφορική ικανότητα σε οπλικό φορτίο, σε διαμόρφωση stealth.
Όσον αφορά τις διαθεσιμότητες, είναι πολύ χαμηλές. Μετά από χρόνια η USAF έφτασε το 73%. Δεν ξέρουμε κατά ποσό είναι αλήθεια γιατί όλα τα χρόνια τα δημοσιεύματα έλεγαν άλλα.
Το πρόβλημα της συντήρησης
Αναμένεται ότι η ελληνική πολεμική αεροπορία θα αντιμετωπίσει προβλήματά στην συντήρηση. Για παράδειγμα, για την οποιαδήποτε βλάβη στην επικάλυψη που το καθιστά αόρατο, θα πρέπει να πηγαίνει στην Ιταλία, η οποία είναι πραγματικά στο πρόγραμμα των F-35.
Τέλος, να σημειωθεί ότι θα χρειαστούν νέες εγκαταστάσεις για την υποδοχή τους σε μονάδες της πολεμικής αεροπορίας, εκπαίδευση στο χειρισμό και τη συντήρηση, γραμμή ανταλλακτικών και το κυριότερο αποθέματα όπλων και πυρομαχικών, για τα οποία μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει λόγος.
Να σταματήσει λοιπόν η προπαγάνδα. Με τα εθνικά θέματα και με τα θέματα εθνικής άμυνας, δεν παίζουμε επικοινωνιακά και μικροπολιτικά παιχνίδια.