Υπήρξαν συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης επί εποχής του, αλλά αφέθηκαν αργότερα να καταστραφούν, με αποτέλεσμα να ανακύψει η ανάγκη για τη νέα σύμβαση 717, δήλωσε ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών (2000-2004) Χρ. Βερελής, ο οποίος κλήθηκε από την εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη να τοποθετηθεί για την περίοδο 1997-2004.
«Εγκαταλείφθηκαν τα έργα σε ορέξεις διαφόρων, με εντυπωσιακά δρώντες τους ανθρώπους που κανιβαλίζουν τις εγκαταστάσεις για καλώδια, για χαλκό και χρυσό. Κάναμε ενέργειες σε συνεργασία με την ΕΛΑΣ και την ΕΥΠ και συνελήφθησαν κάποιοι, απορώ ωστόσο που οι αρχές δεν έχουν εντοπίσει και σφραγίσει αυτά τα χυτήρια» στα οποία κατευθύνονται τα υλικά, είπε ο κ. Βερελής.
Ο κ. Βερελής χαρακτήρισε τη σύμβαση πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie Dello Stato Italiane ως μια λανθασμένη και ατελή σύμβαση, που δεν εξασφάλιζε την ομαλή μετάβαση, και γι’ αυτό και δεν λειτουργεί -μεταξύ άλλων- κέντρο ελέγχου. Όπως είπε, τη στιγμή που άρχισε να συνδιαλέγεται ο ΟΣΕ με την ιταλική εταιρεία, υπήρχαν μεγάλες «αμηχανίες που οδηγούν προφανώς σε αρρυθμίες, και αυτές οδηγούν και σε ατυχήματα και σε δυστυχήματα. Θεωρώ ότι η ιστορία αυτή αφέθηκε με μεγάλη εμπιστοσύνη στους Ιταλούς και κακώς. Εγώ θεωρώ ότι έπρεπε να έχουν διωχθεί οι Ιταλοί. Να έχουν φύγει».
Σε ό,τι αφορά τον ανθρώπινο παράγοντα, είπε ότι ένα από τα πράγματα που παίζουν ρόλο στην ασφάλεια του σιδηροδρόμου είναι η τήρηση, ή μη, των κανόνων ασφαλείας. «Είχε γίνει by pass σε όλο τον Κανονισμό Ασφαλείας στο συγκεκριμένο δυστύχημα» είπε χαρακτηριστικά και προσέθεσε: «Το ανθρώπινο δυναμικό, σε τέτοιες καταστάσεις είναι ακόμα πολύ σημαντικό. Σε λίγα χρόνια, με την τεχνητή νοημοσύνη, (ο ρόλος αυτός) θα πάει πίσω. Για μένα, μία από τις δικλείδες ασφαλείας είναι η σωστή λειτουργία των ανθρώπων που χειρίζονται τα πράγματα. Μιλάω για τον περίφημο σταθμάρχη Λάρισας. Εμφανώς, (δεν υπήρχαν) τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα τον έκαναν να αντιμετωπίσει επιτυχώς τέτοιες καταστάσεις».
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ