Την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και την ίδρυση 60 πολυδύναμων κέντρων κατάρτισης προανήγγειλαν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, σε δηλώσεις τους από το Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο Περάματος.
Σε δηλώσεις του πριν από εκδήλωση για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, στην οποία συμμετείχε, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι σύντομα θα ψηφιστεί νομοσχέδιο, το οποίο θα προβλέπει την ουσιαστική αναβάθμιση των επαγγελματικών λυκείων και των δημόσιων ΙΕΚ, τα οποία όπως είπε μετονομάζονται και ενισχύονται με θεματικούς άξονες, με νέους οδηγούς κατάρτισης και με άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας.
Όπως τόνισε, στόχος είναι να συνδεθεί η επαγγελματική εκπαίδευση με την τοπική οικονομία και την αγορά εργασίας. Στάθηκε, δε, στην ανάγκη «να μπορέσουμε να περάσουμε το μήνυμα και κυρίως στα νέα παιδιά ότι η επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση δεν είναι ο φτωχός συγγενής της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά ένας επαγγελματικός δρόμος ο οποίος ανοίγει εξαιρετικές προοπτικές για πολύ επικερδείς επαγγελματικές σταδιοδρομίες».
«Δεν είναι αποπαίδι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η επαγγελματική εκπαίδευση»
Ακολούθως, ο πρωθυπουργός συμμετείχε σε συζήτηση με σπουδαστές του Πρότυπου Επαγγελματικού Λυκείου Περάματος. «Διαπιστώσαμε μια βασική αναντιστοιχία μεταξύ του τι μας ζητάει η αγορά εργασίας να παράγει το εκπαιδευτικό σύστημα και ποιες είναι οι προτεραιότητες που έδιναν άλλες κυβερνήσεις στην εκπαίδευση» τόνισε αρχικά ο πρωθυπουργός απαντώντας σε ερώτηση μαθητή και πρόσθεσε: «Διαπιστώσαμε επίσης ότι υπάρχει ένα χάσμα μεταξύ της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Τεχνικής Εκπαίδευσης και αυτό είναι πάρα πολύ μεγάλο λάθος. Πρώτα απ’ όλα από οικονομικής άποψης, μιας και είναι χαμηλότερα τα ποσοστά ανεργίας μεταξύ εκείνων που έχουν τεχνική κατάρτιση».
«Η ίδια η αγορά εργασίας μας αναγκάζει να επενδύσουμε περισσότερο στην τεχνική εκπαίδευση σε όλες της τις εκφάνσεις», είπε ο πρωθυπουργός και επεσήμανε ότι «έχει πολύ μεγάλη σημασία για μένα να σπάσουμε το στίγμα που έχει η τεχνική εκπαίδευση». «Δεν είναι αποπαίδι της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και δικό μας χρέος είναι να γνωρίζετε ότι εφόσον επιλέξετε αυτό το δρόμο θα έχετε την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση θεωρητική και πρακτική, ώστε να μπορείτε όταν αποφοιτήσετε και πάρετε την πιστοποίησή σας να γνωρίζει και ο δυνητικός σας εργοδότης ότι έχετε εκείνες τις δεξιότητες για να ανταποκριθείτε στις ανάγκες της αγοράς εργασίας» συνέχισε.
Απαντώντας σε άλλες ερωτήσεις σπουδαστών, δεν απέκλεισε την προοπτική να αυξηθεί το ποσοστό εισακτέων μαθητών, αποφοίτων τάξεων μαθητείας, στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με κατατακτήριες εξετάσεις. «Πιστεύω πολύ και πιστεύουμε στη μαθητεία. Όσο επεκτείνεται η μαθητεία τόσο μεγαλύτερες δυνατότητες θα έχουμε να μη χρειάζονται μετακινήσεις για να μπορείς να κάνεις αυτή τη μαθητεία κάπου που να είναι σχετικά κοντά στον τόπο διαμονής σου», είπε επίσης απαντώντας σε σχετική ερώτηση.
Ο πρωθυπουργός επεσήμανε ακόμη πως παρουσιάζει ενδιαφέρον το γεγονός ότι στατιστικά, παιδιά που έχουν τελειώσει πανεπιστήμια επιστρέφουν σε ΙΕΚ. «Διότι από το να πάρεις ένα πτυχίο από ένα Τμήμα Πανεπιστημίου το οποίο δεν έχει καμία σύνδεση με την αγορά εργασίας μόνο και μόνο για να πεις ότι είμαι πτυχιούχος Πανεπιστημίου αλλά την επόμενη μέρα δεν σου ανοίγεται καμία απολύτως προοπτική επαγγελματικής εξέλιξης, δεν είναι κάτι το οποίο είναι χρήσιμο» ανέφερε. Μίλησε επίσης για παρεμβάσεις που έχει κάνει η κυβέρνηση, όπως η ελάχιστη βάση εισαγωγής κλπ που ενισχύουν τον προσανατολισμό σε αυτή την κατεύθυνση.
Σε μαθήτρια ΕΠΑΛ που έχει επιλέξει κατεύθυνση οικονομίας με ειδικότητα Τουριστικών Επαγγελμάτων, ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι βλέπουμε ήδη στον κλάδο του Τουρισμού που είναι πολύ σημαντικός για την ελληνική οικονομία να παρατηρούνται ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό. Κατά συνέπεια, όπως τόνισε, θέλουμε νέα παιδιά να επιλέγουν αυτόν τον κλάδο καθώς είναι μια επιλογή που επιτρέπει μια καλή σταδιοδρομία.
Ερωτηθείς σχετικά, τόνισε τη σημασία της πρακτικής άσκησης, αλλά και της τοπικής διασύνδεσης μεταξύ των επιχειρήσεων και των δομών τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Όπως σημείωσε, αν κάθε περιοχή μπορεί να έχει μία ιδιαιτερότητα, αυτή θα έπρεπε να αποτυπώνεται τελικά στην Τεχνική Εκπαίδευση και Κατάρτιση που προσφέρεται.
Πρόσθεσε επίσης ότι υπάρχει προοπτική να συμπεριληφθούν και νέες ειδικότητες σε σύνδεση με το τι ζητά η αγορά εργασίας, ενώ ενδεχομένως μπορεί να έχει μια σημασία και η αναβίωση παραδοσιακών επαγγελμάτων. Ερωτηθείς, για την ανάγκη συνεχούς επικαιροποίσησης των προγραμμάτων σπουδών της μαθητείας ο πρωθυπουργός αναγνώρισε την ανάγκη αυτή και τόνισε πως μεγάλη σημασία έχει και ο σύγχρονος εξοπλισμός. Επεσήμανε ακόμη τη σημασία της διά βίου μάθησης και της συνεχούς εκπαίδευσης που αποτελεί στοίχημα για τη νέα γενιά.
Κλείνοντας τη συζήτηση του πάνελ, ο πρωθυπουργός συνεχάρη τους εκπαιδευτικούς και τόνισε τη σημασία να μεταλαμπαδεύονται οι εμπειρίες από τα πρότυπα σε όλα τα ΕΠΑΛ, καθώς και τη σημασία της συγκέντρωσης σε έναν χώρο όλων των βαθμίδων της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και της διασύνδεσής τους με τις επαγγελματικές ανάγκες της κάθε περιοχής
Στόχος να δημιουργηθούν 60 δομές Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
Από την πλευρά του, ο κ. Πιερρακάκης πριν ξεκινήσει η εκδήλωση ανέφερε ότι στόχος είναι να δημιουργηθούν 60 δομές Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ).
«Η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση χτίζει και θεμελιώνει το όραμα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Ο στόχος είναι να δημιουργηθούν περίπου 60 δομές campus στη χώρα μας θεματικά στοχευμένες μέσα από τη συνύπαρξη των επαγγελματικών Λυκείων, των σημερινών ΙΕΚ που μετονομάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) και των Εργαστηρίων με στόχο να μπορέσουμε πραγματικά και μέσα από 130 νέους οδηγούς κατάρτισης και μέσα από την επένδυση σε νέους εξοπλισμούς μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης να προβούμε σε μια πολύ ουσιαστική μεταρρύθμιση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα μας».
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο κ. Πιερρακάκης είπε ότι θα υπάρχει στοχευμένη με τοπικούς όρους κατάρτιση. Μίλησε επίσης για αναδιαμόρφωση των εργαστηριακών κέντρων, ενώ προανήγγειλε επίσης τη δημιουργία ψηφιακής πύλης ενημέρωσης.