«Δεν ήλθαμε στην Περιφέρεια Αττικής ούτε κατόπιν εντολής άνωθεν, ούτε για να κάνουμε το “αγροτικό” μας. Έχουμε υλοποιήσει απτό, ορατό έργο που δεν αμφισβητείται από φίλους και αντιπάλους» τονίζει σε συνέντευξή του στην Ναυτεμπορική και τον Μιχάλη Ψύλο, ο υποψήφιος Περιφερειάρχης Αττικής, Γιάννης Σγουρός, επικεφαλής της παράταξης «Αττική Ανεξάρτητη Αυτοδιοίκηση».
«Η κοινωνία δικαιολογημένα βράζει από την ανικανότητα διαχείρισης κρίσεων», σημειώνει ο κ. Σγουρός και προσθέτει: «Γι` αυτό ζητάμε οι αρμοδιότητες να ασκούνται από τον εγγύτερο στον πολίτη θεσμό. Με βάση τις αρχές της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, αλλά και της αποκλειστικότητας σύμφωνα με την οποία κάθε φορέας θα πρέπει να είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τα του οίκου του».
Όπως λέει ο κ. Σγουρός, «το ζήτημα σε αυτές τις κάλπες δεν είναι “να αλλάξει ο Μανολιός και να βάλει τα ρούχα του αλλιώς”, αλλά η κάλπη να αναδείξει παρατάξεις με εχέγγυα ανεξαρτησίας, αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας όπως η παράταξή μας».
Η συνέντευξη του υποψήφιου περιφερειάρχη Αττικής, Γιάννη Σγουρού στην «Ναυτεμπορική» και τον Μιχάλη Ψύλο έχει ως εξής:
-Κύριε Σγουρέ, σας ευχαριστούμε για τη συνέντευξή σας στην Ναυτεμπορική. Είμαστε πλέον τρεις ημέρες πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Κατέρχεστε υποψήφιος στην περιφέρεια Αττικής, που συγκεντρώνει σχεδόν τη μισή Ελλάδα. Σας άκουσα να λέτε συχνά ότι η Αττική «χρειάζεται μια νέα πρόταση». Τι το διαφορετικό έχετε να προσφέρετε, αν εκλεγείτε, στην πολύπαθη (δυστυχώς) περιφέρεια Αττικής;
Καταρχήν τη συνέπεια, την εμπειρία, τη γνώση και την αποτελεσματικότητα από την πολυετή ενασχόληση αποκλειστικά με τον β’ βαθμό αυτοδιοίκησης. Όπως γνωρίζετε η παράταξή μας, από το 2003 δηλώνει ανελλιπώς το «παρών» στο ίδιο μετερίζι. Δεν ήλθαμε στην Περιφέρεια Αττικής ούτε κατόπιν εντολής άνωθεν, ούτε για να κάνουμε το «αγροτικό» μας. Έχουμε υλοποιήσει απτό, ορατό έργο που δεν αμφισβητείται από φίλους και αντιπάλους. Είμαστε δοκιμασμένοι στα πιο δύσκολα και έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Το πιο σημαντικό ωστόσο χαρακτηριστικό της παράταξής μας είναι ότι έχουμε κόψει τον ομφάλιο λώρο από κάθε κομματική εξάρτηση. Οι πολίτες αντιλαμβάνονται κάθε μέρα ολοένα και περισσότερο ότι το συμφέρον του όποιου κόμματος δεν ταυτίζεται με το δικό τους και ότι είναι επομένως αδύνατον να δουν «άσπρη μέρα» από υποψηφίους που δηλώνουν ευθαρσώς «στρατιώτες των κομμάτων», όπως ο κ. Χαρδαλιάς. Όπως δεν είδαν «άσπρη μέρα» και από τον έτερο στρατιώτη του κόμματος τον κ. Πατούλη το καταστροφικό έργο του οποίου θέλει να συνεχίσει ο κ. Χαρδαλιάς. Το ζήτημα επομένως σε αυτές τις κάλπες δεν είναι «να αλλάξει ο Μανολιός και να βάλει τα ρούχα του αλλιώς» αλλά η κάλπη να αναδείξει παρατάξεις με εχέγγυα ανεξαρτησίας, αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας όπως η παράταξή μας.
Τέλος στην αλληλομετάθεση των ευθυνών
-Κύριε Σγουρέ, ζητάτε νέες αρμοδιότητες με αντίστοιχους πόρους. Μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένος;
Ζητάμε οι αρμοδιότητες να ασκούνται από τον εγγύτερο στον πολίτη θεσμό. Με βάση τις αρχές της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Αλλά και με βάση την αρχή της αποκλειστικότητας σύμφωνα με την οποία κάθε φορέας θα πρέπει να είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τα του οίκου του. Μόνον έτσι θα ξεπεράσουμε οριστικά το παιχνίδι της αλληλομετάθεσης ευθυνών που προσβάλλει τη νοημοσύνη των πολιτών και θέτει σε κίνδυνο τη ζωή τους. Αρμοδιότητες όπως η αντιπλημμυρική προστασία που σήμερα ασκείται από πλειάδα φορέων, διαφόρων επιπέδων διοίκησης, ο χωροταξικός σχεδιασμός της Αττικής που έχει μεταφερθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, τα συγκοινωνιακά έργα και μελέτες θα πρέπει να ασκούνται από τις αιρετές περιφέρειες. Το αυτονόητο δυστυχώς δεν συμβαίνει σήμερα, διότι το συγκεντρωτικό κράτος συντηρεί το πελατειακό κράτος και το πελατειακό κράτος το συγκεντρωτικό σε μια σχέση που λειτουργεί αμφίδρομα παρασιτικά για τη δημοκρατία και την ευημερία της κοινωνίας μας.
-Η Περιφέρεια Αττικής αποδείχθηκε εξαιρετικά ευάλωτη στα ακραία καιρικά φαινόμενα, ειδικά στις δασικές πυρκαγιές, αλλά και σε πλημμυρικά φαινόμενα. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας στην πράξη. Τι θα αλλάξετε στην πολιτική προστασία; Ειδικά στον τομέα της πρόληψης;
Την τελευταία δεκαετία η Περιφέρεια Αττικής αποδείχθηκε εξαιρετικά τρωτή απέναντι στα ακραία καιρικά φαινόμενα, είτε αυτά λέγονται πυρκαγιές, είτε λέγονται χιόνια, είτε λέγονται πλημμύρες. Οι ευθύνες δεν είναι μονοσήμαντες, οι συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές (κλιματική αλλαγή, χρόνιες παθογένειες όπως αυθαίρετη και άναρχη δόμηση), όμως το χαρακτηριστικό όλων αυτών των φυσικών καταστροφών είναι κατά την γνώμη μου κοινό : η έλλειψη συντονισμού και η έλλειψη μέτρων πρόληψης. Από την πλευρά μου δεσμεύομαι ότι δεν θα ησυχάσουμε ούτε δευτερόλεπτο εάν το θεσμικό πλαίσιο δεν αλλάξει και δεν γίνει πιο επιτελικό, επαγγελματικό και ευέλικτο και εάν δεν προτεραιοποιηθούν οι δράσεις πρόληψης έναντι όλων των άλλων δράσεων σε επίπεδο πολιτικής προστασίας. Η κοινωνία δικαιολογημένα βράζει από την ανικανότητα διαχείρισης κρίσεων. Εξάλλου μόλις πρόσφατα αποκαλύψαμε ότι η κυβέρνηση εδώ και 3 χρόνια «ξέχασε» να συγκροτήσει την Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνου του ν. 4662/20 που είναι αρμόδια για να ανάβει το πράσινο φως για τα έργα πολιτικής προστασίας που είναι κατεπείγουσας ανάγκης. Χρειαζόμαστε επομένως κατεπειγόντως ένα restart, με έμφαση στην πρόληψη και υψηλού επιπέδου συντονισμό για μια ανθεκτική Περιφέρεια, βασιζόμενοι στη συνεισφορά της επιστήμης.
Σύγχρονο τηλεματικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας
-Όσοι ζουν στην περιφέρεια Αττικής, βρίσκονται καθημερινά με έναν «Γολγοθά» στις μετακινήσεις τους. Ειδικά σε αρτηρίες όπως η λεωφόρος Κηφισού, η κατάσταση είναι πλέον αφόρητη, ειδικά τα πρωϊνά. Τι παρεμβάσεις σκοπεύετε να κάνετε για το κυκλοφοριακό;
Πράγματι αυτή είναι η πραγματικότητα που βιώνουν σήμερα δεκάδες χιλιάδες πολίτες και δεν είναι εύκολο να αντιστραφεί. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε καταρχήν ένα σύγχρονο τηλεματικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας και να εκπονήσουμε μεγάλου εύρους Συγκοινωνιακές Μελέτες για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας με συνδυασμό όλων των συγκοινωνιακών μέσων. Μελέτες που έχουν να γίνουν για την Αττική εδώ και 15 χρόνια!!! Επίσης η οδική ασφάλεια και η ελαχιστοποίηση των ατυχημάτων τίθεται ως προτεραιότητα, δημιουργώντας καινοτόμα πλατφόρμα παρακολούθησης, σχεδιασμού και επέμβασης. Ακόμη εστιάζουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη του οδικού δικτύου που είναι αναγκαίο και στη συντήρηση και βελτίωση του υπάρχοντος (δρόμοι και πεζοδρόμια), με μέριμνα για την ελαχιστοποίηση της αδιαβροχοποίησης των εδαφών και την διάσπαση των οικοσυστημάτων. Ιδιαίτερη έμφαση πρόκειται να δώσουμε στην ανάπτυξη μεγάλου εύρους παρεμβάσεων για την προσβασιμότητα για όλους τους πολίτες, καταργώντας τις διακρίσεις σε βάρος των συμπολιτών μας με Αναπηρία.
-Η εγκληματικότητα, ειδικά σε υποβαθμισμένες περιοχές της περιφέρειας, καλπάζει. Πώς θα την αντιμετωπίσετε;
Όπως είναι γνωστό ο δεύτερος βαθμός αυτοδιοίκησης δεν μπορεί άμεσα αλλά κυρίως επικουρικά να συνδράμει την Πολιτεία στην αντιμετώπιση του φαινομένου της υψηλής παραβατικότητας στο λεκανοπέδιο. Η υποβοήθηση του έργου αυτού είναι ωστόσο μείζονος σπουδαιότητας ιδίως στο στάδιο της πρόληψης και απαιτεί συνεχή εγρήγορση, επιστημονική συνεργασία πολλών και διαφορετικών ειδικοτήτων, ετοιμότητα. Για τον σκοπό αυτό στο πρόγραμμά μας περιλαμβάνουμε δράσεις όπως η επένδυση σε προληπτικά προγράμματα που στοχεύουν στην εκπαίδευση και κοινωνική ένταξη αποκλεισμένων ομάδων. Η υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης και εκπαίδευσης στα σχολεία καθώς παρατηρείται ολοένα και μεγαλύτερη αύξηση της ενδο και εξωσχολικής παραβατικότητας. Ο σχεδιασμός και η αναβάθμιση του φωτισμού στους δημόσιους χώρους. Η υλοποίηση έργων αναβάθμισης σε υποβαθμισμένες περιοχές, όπως στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.
-Τι σκοπεύετε να κάνετε πρακτικά για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των πολιτών και στα ζητήματα της καθημερινότητας;
Εκπονήσαμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την Αττική που περιλαμβάνει τις 11+1 δεσμεύσεις μας για την επόμενη μέρα. Στις άμεσες προτεραιότητες μας εντάσσουμε δράσεις για την αντιμετώπιση προβλημάτων κοινών για όλους τους πολίτες, όπως είναι η πάταξη της αισχροκέρδειας, η ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας, το κυκλοφοριακό, η αντιπλημμυρική θωράκιση και προστασία, η ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων. Όμως στο πρόγραμμά μας περιλαμβάνουμε και καθετοποιημένες σημειακές παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση χρονιζουσών προβλημάτων σε πολύ συγκεκριμένες περιοχές όπως είναι η δημιουργία των κατάλληλων υποδομών ύδρευσης – αποχέτευσης στην Ανατολική και στη Δυτική Αττική, η δημιουργία νοσοκομείου στην Ανατολική Αττική, η μετεγκατάσταση των βιομηχανιών του Θριασίου Πεδίου σε οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα. Ξέρουμε τον δρόμο, ξέρουμε τον τρόπο ώστε η Αττική να γυρίσει επιτέλους σελίδα και πολίτης να δει ουσιαστική και απτή βελτίωση στην καθημερινότητά του.
Οι επιτυχίες και οι αποτυχίες
-Κύριε Σγουρέ, υπηρετείτε χρόνια την αυτοδιοίκηση, και ασφαλώς είχατε πολλές επιτυχίες, αν και οι αντίπαλοί σας, σας καταλογίζουν σφάλματα και αποτυχίες. Ποια ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία σας ως εκλεγμένος Νομάρχης από το 2003 ως το 2010, αλλά και ως Περιφερειάρχης. Και ποια ήταν η μεγαλύτερη αποτυχία σας;
Δύσκολη ερώτηση. Ως μεγαλύτερη αποτυχία θα διάλεγα την ακύρωση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης απορριμμάτων Αττικής που προωθούσαμε το 2014 με τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των δήμων της Αττικής με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, με αποτέλεσμα 10 χρόνια μετά να μην έχει γίνει καμία απολύτως πρόοδος. Εάν προχωρούσε τότε ο Περιφερειακός Σχεδιασμός, έστω και με τροποποιήσεις, δεν θα θάβαμε σήμερα σε χωματερή το 80% των απορριμμάτων μας.
Ως μεγαλύτερη επιτυχία θα χαρακτήριζα αναμφίβολα τη μεταρρύθμιση του Καλλικράτη που είναι η μεγαλύτερη αυτοδιοικητική τομή που έχει γίνει την τελευταία 30ετία στην Ελλάδα. Χάρη στις προσπάθειές μας δημιουργήθηκαν οι αιρετές περιφέρειες, χάρη στην επιμονή μας απέκτησαν πόρους από το ΕΣΠΑ και έτσι ξεκίνησαν μεγάλα, εμβληματικά έργα στην Αττική, όπως η κατασκευή του ΚΕΛ Κρωπίας Παιανίας, η αποκατάσταση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, το έργο στο Ογκολογικό Νοσοκομείο Κηφισιάς και πάρα πολλά ακόμη. Σε δεύτερη φάση θα έλεγα όσα πετύχαμε στην πρώτη θητεία της αιρετής Περιφέρειας Αττικής (2011-2014) που έπεσε πάνω στην μεγάλη οικονομική κρίση που βίωνε η χώρα, αφού υλοποιήσαμε πάνω από 1000 έργα, αυξήσαμε την απορροφητικότητα από το ΕΣΠΑ κατά 400%, δημιουργήσαμε 35.000 νέες θέσεις εργασίας και όλα αυτά αφήνοντας πλεόνασμα άνω των 300 εκ. € όταν η Ελλάδα έμπαινε στα μνημόνια.