Στην απόφασή του να παραιτηθεί από τη θέση του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη γιατί «στον τομέα εποπτείας του συνέβη μια τραγωδία» αναφέρθηκε στην αρχή της τοποθέτησής του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ο Κώστας Αχ. Καραμανλής.
«Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία, γιατί σέβομαι τον ανθρώπινο πόνο. Ούτε είχα, ούτε έχω εξάρτηση από κυβερνητική θέση. Παραιτήθηκα κόντρα στην πολιτική πεπατημένη που θέλει να ζητούνται παραιτήσεις υφισταμένων. Δεν το ακολούθησα. Παραιτήθηκα από τον τόπο της τραγωδίας. Η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης θα μείνει, όμως, κενό γράμμα χωρίς έρευνα για τις πραγματικές ευθύνες και την αντιμετώπιση των σφαλμάτων ώστε να μην ξαναγίνουν τέτοιες τραγωδίες», είπε μεταξύ άλλων.
Στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε επίσης στην σύμβαση 717, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη εκκρεμότητα του ελληνικού σιδηροδρόμου καθώς μετρά κοντά 10 χρόνια. «Είναι μία σύμβαση που αν είχε ολοκληρωθεί, τότε σαφώς η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου θα ήταν ασφαλέστερη», είπε, υποστηρίζοντας ότι «η πραγματικότητα είναι ότι παραλάβαμε το έργο βαλτωμένο και το προχωρήσαμε από το 18% στο 70%… Η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε λειτουργικό μόνο το 18% και εν συνεχεία αντιμετώπισε δυσκολίες και το εγκατέλειψε. Από το 2017 ως το 2019 δεν έγινε απολύτως τίποτα».
Αναφέρθηκε επίσης στις πέντε δικλίδες ασφαλείας που δεν εφαρμόστηκαν το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου: «Δικλείδα ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που δεν χρησιμοποιήθηκε. Δικλείδα ήταν ο δεύτερος και τρίτος σταθμάρχης που δεν ήταν στις θέσεις τους. Δικλείδα ήταν ο κανονισμός ασφαλείας του ΟΣΕ που δεν εφαρμόστηκε. Δικλείδα ήταν το πώς θα έπρεπε να γίνονται οι αναγγελίες για τα δρομολόγια αλλά δεν έγιναν με τον σωστό τρόπο».
Στην τοποθέτησή του, απάντησε στα ψεύδη, που όπως είπε, έχουν ακουστεί το τελευταίο διάστημα όσον αφορά τη σύγκρουση των τρένων. Ένα από αυτά, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι ο σταθμός της Λάρισας δεν έχει σύστημα τηλεδιοίκησης.
«Αυτό δεν είναι πραγματικότητα. Ο Σταθμός της Λάρισας διαθέτει τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Είναι εγκατεστημένο από τον Νοέμβριο του 2022 και χρησιμοποιήθηκε έως και τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή έως μία ώρα και κάτι πριν την ώρα του δυστυχήματος. Αυτό φανερώθηκε από το “μαύρο κουτί” του συστήματος. Επαναχρησιμοποιήθηκε δοκιμαστικά τις πρώτες πρωινές ώρες της 1ης Μαρτίου, μετά το δυστύχημα, και λειτούργησε κανονικά, αποκλείοντας την περίπτωση τεχνικής βλάβης. Συνεπώς, ο σταθμάρχης, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει μέχρι τώρα και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, ώστε να μην γίνει λάθος», είπε.
Επιπλέον, τοποθετήθηκε αναφορικά με την χρηματοδότηση και τις προσλήψεις, αναφέροντας ότι «αυξήσαμε από 45 σε 75 εκατ. ευρώ την χρηματοδότηση του ΟΣΕ ενώ προβλέψαμε κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης». Διαβάστε εδώ αναλυτικά όσα είπε.
Στην Επιτροπή κλήθηκαν επίσης οι πρώην υπουργοί Χρήστος Σπίρτζης και Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, καθώς ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος και για ζητήματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τα άρθρα 43Α και 41Α του Κανονισμού της Βουλής.
Γ. Γεραπετρίτης: Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης Λάρισας λειτουργούσε
Παίρνοντας το λόγο, ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, αναφέρθηκε στα όσα έγιναν τα τελευταία χρόνια, υπογραμμίζοντας πως λειτουργούσε το τοπικό σύστημα σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα.
«Ακουσα πολλά σε σχέση με το τι λειτουργεί και τι δεν λειτουργεί στη Λάρισα. Ποτέ δεν επιχείρησα ούτε να μεμφθώ, ούτε να έχω προσβλητικό λόγο, αλλά άκουσα για ψέματα, ότι ήρθα να παραπλανήσω. Η πραγματικότητα είναι μία και μόνη. Στη Λάρισα υφίσταται τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης και οι σταθμάρχες είναι υποχρεωμένοι να κάνουν αυτόματη χάραξη. Βεβαίως είναι τοπικό. Ποτέ δεν μίλησα για καθολικό κέντρο», είπε.
Επίσης κατέθεσε έγγραφο με το οποίο αποδεικνύει ότι όλα τα δρομολόγια έγιναν με αυτόματη χάραξη την ημέρα της τραγωδίας και πριν αναλάβει ο προφυλακισμένος για το δυστύχημα σταθμάρχης. «Προκύπτει ότι μέχρι 22.12 συντελέστηκαν αυτόματες χαράξεις σε όλα τα δρομολόγια, έγινε χειροκίνητη δρομολόγηση στην αμαξοστοιχία 62 και 1.39 πρωινή έγινε δοκιμαστική λειτουργία και λειτουργούσε απολύτως η αυτόματη χάραξη. Το τοπικό σύστημα λειτουργούσε απολύτως εκείνο το βράδυ», ανέφερε.
Μ. Χρυσοχοΐδης: Η σύμβαση 717 υπεγράφη το 2014 και είχε χρόνο ολοκλήρωσης δύο έτη
Πρώτος πήρε τον λόγο ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο οποίος αναφέρθηκε στην σύμβαση 717. Όπως είπε, η σύμβαση έλαβε την έγκριση του Ελεγκτικού Συμβουλίου το καλοκαίρι του 2014 και ακολούθως, τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την σύμβαση ορίζοντας ως χρόνο υλοποίησης του έργου τον Σεπτέμβριο του 2016.
Ο κ. Χρυσοχοΐδης, τόνισε ότι «το έργο ήταν απόλυτα αναγκαίο, διότι εν μέσω μνημονίων και κρίσης η Ελλάδα, σε συνεργασία με την ΕΕ, αποφάσισε τον εκσυγχρονισμό του δικτύου από το Ρίο έως τον Προμαχώνα».
«Η πρώτη δουλειά του αναδόχου, σύμφωνα με τη σύμβαση και την ειδική συγγραφή υποχρεώσεων, ήταν να κάνει λεπτομερή καταγραφή του υφιστάμενου δικτύου, του εξοπλισμού, ώστε στη συνέχεια να μπορεί να γίνει ο προγραμματισμός για την ανάταξη και αναβάθμιση του δικτύου», είπε επίσης.
Χρ. Σπίρτζης: Η διάχυση της ευθύνης σημαίνει ότι δεν ευθύνεται κανείς
Από την πλευρά του ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για «προσωποποιημένες ευθύνες» και τόνισε ότι αμέσως μετά το δυστύχημα, «υπήρξε μια μεθόδευση να διαχυθούν οι ευθύνες και υπήρξαν άθλια δημοσιεύματα και μπαράζ ανακοινώσεων του τύπου ‘πού είναι ο Σπίρτζης;’ Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, μια δική μου αμέλεια, ένα δικό μου λάθος δεν θα το πάρει ο κ. Χρυσοχοΐδης, είναι δικό μου».
«Η λογική όλοι έχουν ευθύνη σημαίνει ότι κανείς δεν θα έχει στο τέλος την ευθύνη», υπογράμμισε.
Σημείωσε επίσης ότι πολλές χώρες δεν έχουν το σύστημα ETCS (European train control system), αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα έχουμε ασφαλή σιδηρόδρομο, ενώ κάλεσε την Επιτροπή να καλέσει ειδικούς – για το σύνολο των θεμάτων- που μπορούν σε εισφέρουν με τις γνώσεις τους για λάθη και παραλείψεις κάθε διοίκησης και κυβέρνησης.