Skip to main content

Τραγωδία στα Τέμπη: Ανεξάρτητη επιτροπή με… παλιά συνταγή

(ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ/EUROKINISSI)

Ο ορισμός από την κυβέρνηση εμπειρογνωμόνων για το δυστύχημα στα Τέμπη ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων.

Σφοδρές πολιτικές αντιδράσεις πυροδότησαν οι αποφάσεις της κυβέρνησης για τη σύνθεση της τριμελούς ειδικής επιτροπής που καλείται να διερευνήσει τα αίτια του δυστυχήματος στα Τέμπη, καθώς ένα μέλος της έχει διατελέσει επί χρόνια πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ελέγχεται για τα πεπραγμένα της.

Ο υπουργός  Επικρατείας και μεταβατικός υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, επέλεξε χθες τα τρία πρόσωπα που θα απαρτίζουν την ειδική επιτροπή για τη διερεύνηση του δυστυχήματος, την οποία είχε προαναγγείλει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, διαβεβαιώνοντας ότι θα είναι «υπερκομματική». Πρόεδρος τοποθετήθηκε ο επίτιμος πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Ιωάννης – Κωνσταντίνος Χαλκιάς. Μέλη της επελέγησαν ο καθηγητής Μεταφορών και Παραγωγής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος και ο καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Βασίλειος Προφυλλίδης.

Άμεσες αντιδράσεις

Ωστόσο, η αξιωματική αντιπολίτευση αντέδρασε έντονα καταγγέλλοντας ότι ο κ. Ζηλιασκόπουλος υπήρξε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το 2010 έως το 2015. «Θα ελέγξει ο ίδιος τις ευθύνες του. Κοροϊδία και προσβολή», σχολίασε επικριτικά ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Νίκος Παππάς αναφερόμενος στο μέλος της επιτροπής. Κριτική στην απόφαση της κυβέρνησης να επιλέξει η ίδια τη σύνθεση της «υπερκομματικής» επιτροπής άσκησε και ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Κατρίνης, με συνέντευξή του στη «Ναυτεμπορική».

Στο μεταξύ, η εκπρόσωποςΤύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Πόπη Τσαπανίδου, διερωτήθηκε αν στόχος του πρωθυπουργού ήταν να εγκαινιάσει «ένα ανύπαρκτο σύστημα» με την προγραμματισμένη επίσκεψή του στο κέντρο τηλεδιοίκησης της Θεσσαλονίκης, που τελικά ακυρώθηκε λόγω της τραγωδίας. Επίσης ρώτησε «ποιος και πώς διόρισε έναν άνθρωπο άπειρο και ακατάλληλο στη θέση του σταθμάρχη Λάρισας», «ποιος ήταν ο λόγος παραίτησης το 2022 του προέδρου της επιτροπής που είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο» και αν θα είναι υποψήφιος στις εκλογές ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής.

Στην αντίπερα όχθη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, δεσμεύθηκε ότι η κυβέρνηση θα απαντήσει σύντομα σε όλα τα ερωτήματα. Ταυτόχρονα καταλόγισε στον ΣΥΡΙΖΑ ότι «την
ώρα της μεγάλης οδύνης και του πόνου, εν μέσω εθνικού πένθους, αποφάσισε να ξεκινήσει, επισήμως μάλιστα, την πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας». Ακόμη του επέρριψε πως «φαρισαϊκά ισχυρίζεται ότι ο μόνος που φέρει ευθύνη για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων είναι η κυβέρνηση της Ν.Δ. και ότι εκείνοι παρέδωσαν έναν σιδηρόδρομο που λειτουργούσαν όλα τέλεια».

Αντίθετα, το ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ χαρακτήρισε «αμείλικτα» τα ερωτήματα για τα συστήματα τηλεδιοίκησης που δεν λειτουργούν από τον Δομοκό μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Από την πλευρά του το ΚΚΕ ζήτησε να αποκαλυφθούν οι αιτίες και οι ένοχοι των κρατικών εγκλημάτων κι όχι να κρύβονται πίσω από δήθεν «ανθρώπινα λάθη». Ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος
μίλησε για «έγκλημα στα Τέμπη με τη συμμετοχή όλων των κομμάτων», ενώ ο επικεφαλής του ΜέΡΑ 25, Γιάνης Βαρουφάκης, σημείωσε πως «η τραγωδία στα Τέμπη επιβεβαιώνει πως ο διαχωρισμός δικτύου-παρόχων είναι εγκληματικός».

Η «σύσταση» του ΕΣΡ

Αντιπαράθεση προκάλεσε και η «σύσταση» του ΕΣΡ προς τους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμού «να αποφευχθεί η συμβολή των ΜΜΕ στην πρόκληση περαιτέρω πανικού στο κοινό (και ιδίως στους ανηλίκους) και περαιτέρω οδύνης στους παθόντες και στους πενθούντες». Σχολιάζοντας τη σύσταση ο υπεύθυνος Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΣΥΡΙΖΑ, Νάσος Ηλιόπουλος, ανέφερε ότι «σε όλη τη χώρα νέοι άνθρωποι βγαίνουν στον δρόμο και ζητάνε απαντήσεις, αλλά το ΕΣΡ βλέπει “πανικό” και προσπαθεί να επιβάλει σιωπητήριο. Πανικό νιώθουν μόνο αυτοί που θέλουν να κρύψουν την αλήθεια» σημείωσε.

Η ΕΣΗΕΑ

Σε αυτοκριτικό πνεύμα πάντως η ΕΣΗΕΑ με ανακοίνωσή της αναγνώρισε τις ευθύνες του δημοσιογραφικού κόσμου για το γεγονός ότι οι προειδοποιήσεις των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους σχετικά με τους κινδύνους στο σιδηροδρομικό δίκτυο «δεν είχαν την κάλυψη που αναλογούσε στη σοβαρότητα του ζητήματος».