Skip to main content

Στέιτ Ντιπάρτμεντ: Δεν απαγορεύεται η πώληση F-16 στην Τουρκία

Διευκρινίσεις του αμερικανικού ΥΠΕΞ σχετικά με το πώς οι κυρώσεις CAATSA επηρεάζουν την πώληση των μαχητικών αεροσκαφών.

Διευκρινίσεις σχετικά με τις κυρώσεις CAATSA και πώς αυτές επηρεάζουν την πώληση μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία, γνωστοποίησε σήμερα το Στέιτ Ντιπάρτμεντ. Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία είχε βρεθεί αντιμέτωπη με τις κυρώσεις CAATSA λόγω της απόκτησης του ρωσικού συστήματος S-400.

Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ σημειώνει ότι οι υπάρχουσες κυρώσεις το νόμου CAATSA επιτρέπουν την πώληση των αεροσκαφών με την προϋπόθεση ότι η τουρκική αμυντική βιομηχανία δεν θα είναι συμβαλλόμενο μέρος στην αμυντική σύμβαση. Συγκεκριμένα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, εκπρόσωπος του αμερικανικού ΥΠΕΞ υπογράμμισε ότι βάσει της νομοθεσίας, οι κυρώσεις δεν επιβάλλονται εναντίον χωρών αλλά εναντίον οντοτήτων και ιδιωτών. Όπως εξήγησε, στην περίπτωση της Τουρκίας οι κυρώσεις στόχευαν την Προεδρία Αμυντικής Βιομηχανίας (SSB) καθώς και τέσσερις υπαλλήλους της.

Στην απάντηση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ σημειώνεται ότι το όνομα της SSB έχει αλλάξει σε «Υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας». Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται εάν η τουρκική αμυντική βιομηχανία μπορεί να συμμετέχει στη σύμβαση με το νέο όνομα της. Παράλληλα, σημειώνεται ότι κατέφθασε στην Ουάσιγκτον υψηλόβαθμη αντιπροσωπεία της «Υπηρεσίας Αμυντικής Βιομηχανίας», η οποία πραγματοποίησε συναντήσεις στο Πεντάγωνο στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης που πραγματοποιεί ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών στην αμερικανική πρωτεύουσα.

Στην απάντηση του για το εάν οι υπάρχουσες κυρώσεις CAATSA καλύπτουν μια ενδεχόμενη αμυντική συναλλαγή για τα F-16, ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ είπε ότι «το άρθρο 231 του CAATSA (Νόμος για την Αντιμετώπιση των Αντιπάλων της Αμερικής μέσω Κυρώσεων) απαιτεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες να επιβάλλουν υποχρεωτικές κυρώσεις σε κάθε οντότητα ή άτομο που διαπιστώνεται ότι εν γνώσει του έχει συμμετάσχει σε σημαντική συναλλαγή με τον αμυντικό τομέα ή τις υπηρεσίες πληροφοριών της Ρωσίας. Οι κυρώσεις δεν επιβάλλονται σε χώρες, αλλά σε συγκεκριμένες οντότητες ή ιδιώτες που εν γνώσει τους συμμετέχουν σε μια τέτοια συναλλαγή. Στην περίπτωση της Τουρκίας, επιβάλαμε κυρώσεις βάσει του άρθρου 231 του νόμου CAATSA τον Δεκέμβριο του 2020 στην Προεδρία Αμυντικής Βιομηχανίας (SSB) της Τουρκίας. Οι κυρώσεις σε βάρος της SSB περιλάμβαναν απαγόρευση οποιωνδήποτε νέων αδειών για αμερικανικές εξαγωγές προς την SSB και τον αποκλεισμό των περιουσιακών στοιχείων τεσσάρων υπαλλήλων της SSB. (Σημείωση: Το όνομα της SSB άλλαξε στη συνέχεια σε «Υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας»). Η πώληση των F-16 στην Τουρκία δεν απαγορεύεται από αυτές τις κυρώσεις CAATSA, υπό την προϋπόθεση ότι η SSB δεν θα είναι συμβαλλόμενο μέρος στη συναλλαγή».

Τι ανέφερε ο Τσαβούσογλου μετά την συνάντηση με Μπλίνκεν

REUTERS/Leah Millis/Pool

Τον Αμερικανό Υπουργό Εξωτερικών, Άντονι Μπλίνκεν, συνάντησε ο επικεφαλής της τουρκικής διπλωματίας Μεβλούτ Τσαβούσογλου, δηλώνοντας ότι το σημαντικό στο ζήτημα της πώλησης μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Άγκυρα είναι κατά πόσον η κυβέρνηση Μπάιντεν θα επιδείξει αποφασιστικότητα.

Μάλιστα, ο Τούρκος ΥΠΕΞ παρότρυνε τον Λευκό Οίκο να κρατήσει ίσες αποστάσεις από την Τουρκία και την Ελλάδα.

Κατά την συνάντηση Τσαβούσογλου-Μπλίνκεν, ο Τούρκος ΥΠΕΞ κάλεσε τον Αμερικανό ομόλογό του να επισκεφτεί την Τουρκία. Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα ο Μεβλούτ Τσαβούσολγου εμφανίστηκε αισιόδοξος σχετικά με την πώληση των μαχητικών αεροσκαφών F-16 θεωρώντας ότι η ΟΥάσιγκτον θα την εγκρίνει. Η αμερικανική κυβέρνηση τάσσεται υπέρ της πώλησης μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία, αλλά κορυφαία στελέχη του Κογκρέσου αντιτίθενται σθεναρά σε αυτήν.

Πηγή: ΑΜΠΕ