Skip to main content

«Ελπίδα»: Ενιαίο αφήγημα για τα αίτια του χάους αναζητεί η κυβέρνηση

Του Μιχάλη Χατζηκωνσταντίνου

Σε αναζήτηση ενιαίου αφηγήματος σχετικά με τα αίτια της παράδοσης της πρωτεύουσας στο έλεος του δεύτερου κύματος της κακοκαιρίας «Ελπίδα» επιδίδεται η κυβέρνηση καθώς δεν έχει αποφασιστεί ακόμη ποιος θα χρεωθεί την κύρια ευθύνη για το φράξιμο των οδικών αρτηριών, τους πολύωρους εγκλωβισμούς αλλά και τις εκτεταμένες διακοπές της ηλεκτροδότησης στην πρωτεύουσα. 

Η έλλειψη κεντρικής επικοινωνιακής γραμμής για το θέμα των ευθυνών αποδεικνύεται από την έλλειψη σχετικών ανακοινώσεων του κυβερνητικού επιτελείου αλλά και από το γεγονός ότι μέχρι χθες το βράδυ δεν υπήρχαν διαρροές σχετικά με το αν θα ζητηθούν ή όχι παραιτήσεις. Το αποτέλεσμα είναι υπουργοί και βουλευτές της ΝΔ είτε να αποφεύγουν να τοποθετηθούν δημόσια είτε να επιδίδονται σε αποσπασματικές και συχνά αντιφατικές εξηγήσεις για τα αίτια της πλημελέστατης λειτουργίας της κρατικής μηχανής. 

«Φταίνε οι ίδιοι οι οδηγοί»

Η πρώτη ερμηνεία που υποδείχθηκε από το στρατόπεδο της συμπολίτευσης, κυρίως τις πρώτες ώρες του χάους στις οδικές αρτηρίες, ήταν ότι για το κυκλοφοριακό φρακάρισμα φταίνε οι ίδιοι οι οδηγοί των οχημάτων διότι δεν περιόρισαν τις μετακινήσεις τους ή γιατί κάποιοι από αυτούς δεν χρησιμοποίησαν αλυσίδες. Το συγκεκριμένο επιχείρημα διαδόθηκε συστηματικά σε Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και το αναπαρήγαγε, μάλιστα, δημόσια η βουλευτής Τρικάλων της ΝΔ, Κατερίνα Παπακώστα, η οποία ζήτησε να επιβληθούν πρόστιμα στους οδηγούς της Αττικής Οδού για μη χρήση αλυσίδων. 

«Ευθύνεται η Αττική Οδός»

Στη συνέχεια, όμως, το κυβερνητικό επιτελείο άλλαξε γραμμή ως προς την ευθύνη των πολιτών και κατέστησε υπεύθυνους για τους πολύωρους εγκλωβισμούς οδηγών και επιβατών την διοίκηση της Αττικής Οδού και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητώντας μάλιστα αποζημιώσεις όσων ταλαιπωρήθηκαν. Ευθύνες στις Αττική Οδό επέρριψε ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Στυλιανίδης. «Θα πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες από την εταιρεία διαχείρισης του δρόμου για την κατάσταση που δημιουργήθηκε. Αυτή θα είναι η εισήγησή μου προς τον πρωθυπουργό» τόνισε. Την Αττική Οδό επέκρινε και ο εκλεγμένος με το χρίσμα της ΝΔ, Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης. Από την πλευρά του ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, ζήτησε και πέτυχε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να καταβάλει 1.000 ευρώ σε κάθε επιβάτη που ταλαιπωρήθηκε στις γραμμές Αθήνα-Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη-Αθήνα. 

«Δεν μας προειδοποίησαν οι μετεωρολόγοι»

Μια τρίτη ερμηνεία που προβλήθηκε εσχάτως από την κυβέρνηση στο πλαίσιο της απόδοσης ευθυνών ήταν ότι οι μετεωρολογικές υπηρεσίες της χώρας δεν προειδοποίησαν την πολιτεία για τον χρόνο έλευσης της κακοκαιρίας. Το επιχείρημα διατύπωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος,  Γιάννης Οικονόμου. «Δεν υπήρχε πρόγνωση για τέτοιας έντασης και σφοδρότητας φαινόμενα» κατήγγειλε ο κ. Οικονόμου και υποστήριξε ότι «δεν υπήρχε πρόγνωση που να δικαιολογεί και να επιβάλει από το πρωί της Δευτέρας τη λήψη μέτρων». Τον ισχυρισμό του κ. Οικονόμου διέψευσε πάντως ο βουλευτής της ΝΔ και μετεωρολόγος Γιάννης Καλλιάνος. «Όλοι οι μετεωρολόγοι, όλες αυτές τις ημέρες έδωσαν με όλες τους τις δυνάμεις και με πλήρη ανάλυση αυτό που περιμέναμε να έρθει και πράγματι ήρθε» είπε ο βουλευτής της ΝΔ. 

«Πρέπει να πέσουν κεφάλια υπουργών»

Ο «ελέφαντας στο δωμάτιο» για την κυβέρνηση είναι βέβαια και οι ευθύνες των υπουργών που ήταν αρμόδιοι για την προετοιμασία της κρατικής μηχανής. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει επίσημη τοποθέτηση από κυβερνητικά στελέχη αλλά το έχουν θέσει ήδη δημοσίως στελέχη της ΝΔ. Πιο συγκεκριμένα ο αντιπρόεδρος της Βουλής και βουλευτής της ΝΔ, Νικήτας Κακλαμάνης, ανέφερε ότι «πρέπει να πέσουν κεφάλια υπουργών». Παραιτήσεις υπουργών για το «επιτελικό χάος» ζήτησε και ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Γιώργος Κύρτσος. 

Σημειώνεται ότι σε παρασκηνιακό επίπεδο καταλογίζονται ευθύνες και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης για πλημμελή προετοιμασία έναντι της κακοκαιρίας. Όμως τόσο ο  Περιφερειάρχης Αττικής όπως και οι περισσότεροι δήμαρχοι των πληγεισών περιοχών έχουν εκλεγεί με το χρίσμα της ΝΔ και αυτό καθιστά δύσκολη τη δημόσια έκφραση κυβερνητικής κριτικής για χειρισμούς που αποδείχθηκαν προβληματικοί.