Skip to main content

Ν. Παππάς: Δύο χρόνια με εξαγγελίες και παγωμένα τα μεγάλα έργα, ο απολογισμός της κυβέρνησης Μητσοτάκη

Καθήλωση των υποδομών της χώρας σε φαύλο κύκλο εξαγγελιών τα τελευταία δύο χρόνια καταλογίζει στην κυβέρνηση Μητσοτάκη με συνέντευξή του στη «Ναυτεμπορική» ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Β3’ Νότιου Τομέα Αθηνών, Νίκος Παππάς.

Ταυτόχρονα, ο κ. Παππάς μιλά για «ανικανότητα και ιδιοτέλεια» στο χώρο των συγκοινωνιών που οδήγησαν σε «διάλυση και μπάχαλο» της δημόσιες αστικές συγκοινωνίες την κρίσιμη περίοδο της πανδημίας. Κατηγορεί δε τον κ. Μητσοτάκη ότι ανέβηκε στη Θεσσαλονίκη κραδαίνοντας τα αποτελέσματα μιας πολιτικής «που ισοπεδώνει την οικονομία και την κοινωνία» και καλεί την κυβέρνηση να «σπάσει τα δεσμά της με συγκεκριμένα συμφέροντα» και να «πάψει να παρακολουθεί ως θεατής εναρμονισμένες πρακτικές» προκειμένου να αποκλιμακωθούν οι τιμές στα ενεργειακά τιμολόγια.

Συνέντευξη στον Μιχάλη Χατζηκωνσταντίνου

Ο κ. Καραμανλής δήλωσε στη Ναυτεμπορική ότι προχωρά η υλοποίηση έργων 13 δισ. ευρώ. Γιατί επιμένετε να μιλάτε για αδράνεια; Τι χρειάζεται για να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες που δίνει το Ταμείο Ανάκαμψης;

Νίκος Παππάς: Δυστυχώς, εδώ δύο χρόνια, ο κ. Καραμανλής έχει καθηλώσει τη χώρα και τον τομέα των υποδομών σε έναν φαύλο κύκλο εξαγγελιών. Αντί του προβλεπόμενου απολογισμού, έρχεται να ξαναπαρουσιάσει ένα πλέγμα έργων, ως δικά του μάλιστα, τα οποία ξεκίνησε η δική μας διακυβέρνηση και έχουν παγώσει από τη Ν.Δ. Τα περισσότερα και τα κυριότερα εξ αυτών παραδόθηκαν είτε σε υλοποίηση είτε σε φάση προ της συμβασιοποίησης.

Ο ΒΟΑΚ και η Πατρών-Πύργου παραμένουν παγωμένα, το βόρειο τμήμα του Ε65 και η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας βρίσκονται σε καθυστέρηση, το μετρό της Θεσσαλονίκης, ενώ θα έπρεπε να λειτουργεί ήδη από το τέλος του 2020, βιώνει αδικαιολόγητη καθυστέρηση και τον βάρβαρο τεμαχισμό των αρχαιοτήτων του, με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης να έχει πάει ήδη τρία με τέσσερα χρόνια πίσω.

Την ίδια στιγμή, η Ν.Δ. μιλά και ξαναμιλά για σιδηροδρομικά έργα ύψους 3,3 δισ. ευρώ, τα οποία όμως αγνοούνται. Όπως αγνοείται η ανάταξη των γραμμών και η συντήρησή τους. Στη γραμμή Αθήνα – Κόρινθος δεν υπάρχει κατάλληλη σηματοδότηση, με αποτέλεσμα να πρέπει να φτάσει πρώτα το τρένο στην Κόρινθο για να ξεκινήσει το επόμενο από την Αθήνα. Αλλά και περιφερειακά υπάρχουν προβλήματα. Για παράδειγμα, στην Ξάνθη έχει να πάει τρένο εδώ και δύο χρόνια. Η αδράνεια των κυρίων Μητσοτάκη και Καραμανλή μάς στοιχίζουν πολλά. Και στις Υποδομές και στην οικονομία συνολικά.

Η επανεκκίνηση των μεγάλων έργων μπορεί να ενισχύσει την οικονομία σε αυτή τη δύσκολη φάση. Ας αφήσουν τις εξαγγελίες και ας πάμε στην υλοποίηση για να έρθουν έσοδα στο δημόσιο, να δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας και να έχουμε σύντομα ένα νέο απόθεμα υποδομών. Το Ταμείο Ανάκαμψης θα έπρεπε να είναι για όλους. Όχι για τους λίγους που θα πάρουν τα κονδύλια και θα αφήσουν τις συμφωνημένες από τη Ν.Δ. μεταρρυθμίσεις μνημονιακού τύπου στους πολλούς. Δυστυχώς, η κυβερνητική αδράνεια σε συνδυασμό με τη διοικητική ανεπάρκεια, φοβάμαι ότι θα μας στερήσει τις ευκαιρίες που δίνονται από αυτό το εργαλείο.

Η περίοδος της πανδημίας χαρακτηρίζεται από χαμηλή ποιότητα συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης του κοινού, ιδίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ευθύνεται μόνο η σημερινή κυβέρνηση γι’ αυτό;

Νίκος Παππάς: Η κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εν μέσω πανδημίας είναι δραματική, είναι επικίνδυνη για τη δημόσια Υγεία. Χαρακτηρίζει την κυβέρνηση Μητσοτάκη ως προς την ανικανότητά της να ενισχύσει έναν τόσο κρίσιμο τομέα και αποκαλύπτει τις προθέσεις της για ιδιωτικοποίηση μέρους του μεταφορικού έργου.

Ανικανότητα και ιδιοτέλεια οδήγησαν στη διάλυση και το μπάχαλο των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών. Συνωστισμοί σε λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό και ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, απευθείας αναθέσεις για αγορά υγειονομικού υλικού από επιπλάδικο στις Σέρρες, κακήν κακώς προμήθεια ακατάλληλων λεωφορείων, τα οποία και στην τιμή αγοράς καινούριων τα νοικιάσαμε και τις υγειονομικές προϋποθέσεις δεν καλύπτουν και φωτιά πιάνουν -ορισμένα εξ αυτών- στις ανηφόρες του Χορτιάτη. 

Είχε προηγηθεί η απόφαση Καραμανλή, αμέσως μετά τις εκλογές, να ακυρώσει τον διαγωνισμό της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για την αγορά 750 νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αγκαζέ με τον κ. Πατούλη που απένταξε την προμήθεια 92 οχημάτων, τη χρηματοδότηση της οποίας είχε προβλέψει η Ρένα Δούρου. Οι ευθύνες της Ν.Δ. είναι απαράγραπτες. Οι δικαιολογίες περί ευθυνών της δικής μας κυβέρνησης προσβάλλουν απλά τον κοινό νου.

Ο πρωθυπουργός ανέβηκε στη ΔΕΘ με «όπλο» τα θετικά αποτελέσματα του 2ου τριμήνου. Διαφωνείτε με την άποψη ότι το κλίμα αλλάζει προς το καλύτερο για την ελληνική οικονομία;

Νίκος Παππάς: Μόνο η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα μπορούσε να παρουσιάσει ως «θαύμα» της πολιτικής της και βελτίωση της οικονομίας τη σύγκριση της κατάστασης της αγοράς τη φετινή άνοιξη με το απόλυτο lockdown, τα κατεβασμένα ρολά, τους μηδενικούς τζίρους και τις αναστολές εργασίας του β’ τριμήνου του περασμένου έτους. Αν δεν ήταν προσβλητικό για τις εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα εκατομμύρια των εργαζομένων, που βιώνουν την ισοπέδωση από τις πολιτικές Μητσοτάκη, θα μπορούσαμε να δούμε με κάποια συμπόνια την απελπισία της Ν.Δ. που την ωθεί σε τέτοιου είδους πανηγυρισμούς. Ο κ. Μητσοτάκης ανέβηκε στη Θεσσαλονίκη κραδαίνοντας, επί της ουσίας, τα αποτελέσματα μιας πολιτικής που ισοπεδώνει την οικονομία και την κοινωνία. Που έχει φορτώσει με χρέη αλλά καμία ουσιαστική βοήθεια τους ανθρώπους της αγοράς, που έχει διαλύσει τις εργασιακές σχέσεις, που απειλεί τα νοικοκυριά με εξώσεις από τα ίδια τους τα σπίτια.

Το κλίμα για την ελληνική οικονομία, την επιχειρηματικότητα και την εργασία δεν αλλάζει με την έκθεση Μητσοτάκη – Πισσαρίδη που εκκαθαρίζει την αγορά από τις ΜμΕ, τα εγχειρίδια του ΣΕΒ που εξαθλιώνουν τον εργαζόμενο και το Ταμείο Ανάκαμψης για τους λίγους. Αλλάζει με εμπροσθοβαρή μέτρα στήριξης, κατά τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, όπως τη μη επιστρεπτέα ενίσχυση των επιχειρήσεων, τη διαγραφή και ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους για επιχειρήσεις και νοικοκυριά, τη λήψη μέτρων για οφειλές προς τράπεζες με αναστολή πληρωμών και περίοδο χάριτος, την επαναφορά της προστασίας της α’ κατοικίας, ένα πρόγραμμα κρατικής δανειοδότησης για την ενίσχυση της ρευστότητας των ΜμΕ, κ.ά.

Κυβερνητικά στελέχη χαρακτηρίζουν το κύμα ακρίβειας εισαγόμενο και απρόβλεπτο και διαβεβαιώνουν ότι θα αποδειχθεί παροδικό. Πως σχολιάζετε αυτές τις ερμηνείες;

Νίκος Παππάς: Η κυβερνητική αδράνεια στο θέμα ήταν απολύτως αναμενόμενη, με βάση τα νεοφιλελεύθερα ένστικτα των στελεχών της. Απόψεις, νέες και παλιές, όπως: «Η οικονομία αυτορυθμίζεται» και «όποιος δεν προσαρμόζεται, πεθαίνει», είναι δηλωτικές των προθέσεών τους, αλλά και της στρατηγικής απουσίας μέτρων προστασίας της κοινωνίας. Το κύμα ακρίβειας στην ενέργεια, τα αγαθά και τις πρώτες ύλες δεν πλήττει μόνο την αγοραστική δύναμη των πολιτών, αλλά και τη μικρή και μεσαία επιχείρηση.

Σε ό,τι αφορά την ενέργεια, καλούμε την κυβέρνηση να σπάσει τα δεσμά της με συγκεκριμένα συμφέροντα και να πάψει να παρακολουθεί ως θεατής εναρμονισμένες πρακτικές. Ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε μια σειρά από προτάσεις, όπως την ουσιαστική ρύθμιση της αγοράς ενέργειας από τη ΡΑΕ και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ώστε να λειτουργήσει ορθά ο ανταγωνισμός και να μειωθούν τα τιμολόγια, την ανάγκη διαφορετικής τιμολογιακής πολιτικής από τη ΔΕΗ που είναι στρατηγικός ενεργειακός πυλώνας, την επιδότηση του ενεργειακού κόστους για τις επιχειρήσεις, την αναστολή του φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο, το πάγωμα του ειδικού φόρου κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο, την αναστολή του φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, τη σημαντική μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης και στη βενζίνη, κ.ά.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεψε ότι από την άνοιξη και μετά ανοίγει «παράθυρο» πρόωρων εκλογών. Πιστεύετε ότι μέχρι τότε ο ΣΥΡΙΖΑ θα έχει αφήσει πίσω του τις εσωκομματικές τριβές;

Νίκος Παππάς: Από μυστικό της πολιτικής και δημοσιογραφικής Ιερουσαλήμ, παγιώνεται ως άποψη της κοινωνικής πλειοψηφίας: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν μπορεί να πάει μακριά. Βρίσκεται συνεχώς ενώπιον αδιεξόδων, στην οικονομία, την πανδημία, τα εθνικά θέματα. Ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης έχει δείξει ότι δεν μπορεί να διαχειριστεί κρίσεις και δύσκολες καταστάσεις και ότι υπό την πίεση των μεγάλων θεμάτων λειτουργεί σπασμωδικά και αναποτελεσματικά. Η δε υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στο Μέγαρο Μαξίμου έχει δημιουργήσει μποτιλιάρισμα ευθυνών στο πρόσωπό του. Η πραγματικότητα είναι αμείλικτη. Όσο και να αρνείται η Ν.Δ. να την κοιτάξει κατάματα, κάποια στιγμή θα το πράξει. Ίσως πριν η φθορά φτάσει στην κορύφωσή της και πριν γίνουν πράξη τα σενάρια που εξυφαίνουν συγκεκριμένα κέντρα και τα οποία ήδη κυκλοφορούν για αλλαγή πρωθυπουργού από την παρούσα βουλή.

«Εσωτερικές τριβές» στον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία δεν υπάρχουν. Στο κόμμα κυριαρχούν ο διάλογος, ο συντονισμός και η δράση για την ολοκλήρωση της ομόφωνα ψηφισμένης απόφασης για τη διεύρυνση και τον μετασχηματισμό μας. Όποτε κι αν επιλέξει ο κ. Μητσοτάκης την προσφυγή στις κάλπες, θα τον βοηθήσουμε να δραπετεύσει από την εξουσία. Οι διεργασίες για την πολιτική αλλαγή είναι έντονες. Στους δρόμους, τις πλατείες, τους κόλπους των συμμαχιών που δημιουργούν οι προοδευτικές κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις.