Ο βασικός αντίπαλος του Ερντογάν βλέπει το πτυχίο του ξαφνικά να ακυρώνεται, ώστε να μην μπορεί να λάβει μέρος στην προεδρική κούρσα και τελικά συλλαμβάνεται. Όλοι αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για προσπάθεια του σουλτάνου να εξοντώσει πολιτικά τον Εκρέμ Ιμάμογλου.
Οι ξένοι αναλυτές μιλούν για πλήγμα στους θεσμούς και τη δημοκρατία, η λίρα, οι μετοχές και τα ομόλογα της Τουρκίας βυθίζονται, βίαιες συγκρούσεις διαδηλωτών με την αστυνομία ξεσπούν στη γειτονική χώρα. Τι και αν είναι πανίσχυρος; Το ντέρτι του Ερντογάν φαίνεται να είναι να βρει «παράθυρο» να διεκδικήσει και άλλη θητεία στην προεδρία και να μην έχει σοβαρό αντίπαλο απέναντί του. Και η Ευρώπη; Κοιμάται.
Με 13 ώρες καθυστέρηση
Η είδηση της σύλληψης Ιμάμογλου έγινε γνωστή περίπου στις 06:30 το πρωί. Χρειάστηκε να πάει 19:30 για να εκδώσει ανακοίνωση η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Μήπως ετοίμαζε ηχηρή καταδίκη; Είχε μαζέψει για καμιά έκτακτη σύσκεψη στους 27 ώστε να «απαντήσουν» όλοι μαζί; Όχι. Αλλά ήθελε να το σκεφτεί καλά η γυναίκα. Και αφού το επεξεργάστηκε μέσα της για 13 ώρες, ήταν αμείλικτη: «Η σύλληψη του δημάρχου της Κωνσταντινούπολης είναι βαθιά ανησυχητική», διεμήνυσε και έκανε τον Ερντογάν να τρέμει. Με καθυστέρηση και «μετρημένη» και η δήλωση της Αθήνας, αν και με τις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό να είναι σε εξέλιξη, δεν θα περιμέναμε κάτι άλλο. Όσο για τις ΗΠΑ; Ούτε κουβέντα, σε ακόμη μία απόδειξη ότι ο σουλτάνος τα έχει βρει μια χαρά με τον Αμερικανό πρόεδρο.
Οι αγορές δεν συγχωρούν
Δεν θα πούμε ότι πέφτουμε από τα σύννεφα. Έχουμε καταλάβει εδώ και καιρό ότι κανείς δεν τολμά να επικρίνει τα χούγια, ούτε να πάει κόντρα στα ντέρτια ενός Τούρκου προέδρου, που έχει πετύχει να κάνει παιχνίδι στη Λιβύη, να καθορίζει τις εξελίξεις στη Συρία, να αποσπά τις κολακείες του Ντόναλντ Τραμπ και να διεκδικεί ρόλο ακόμη και στις διαπραγματεύσεις για την Ουκρανία. Κανείς… πλην των αγορών. Και αυτές δεν συγχωρούν πολλά. Όταν η ισοτιμία κινείται στις 37 με 40 λίρες ανά δολάριο, ενώ όταν ανέβηκε στην εξουσία ο Ερντογάν ήταν στο 4/1, αντιλαμβάνεται κανείς τον οικονομικό πόνο.
Οι μετοχές που αντιστέκονται στην… άνοδο
Να επιστρέψουμε όμως Αθήνα και στη δική μας αγορά. Μπορεί το Χρηματιστήριο Αθηνών να φιγουράρει στα υψηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο του 2011 και ο Γενικός Δείκτης να προσφέρει μια μέση απόδοση άνω του +15% μέσα στο 2025, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το ράλι είναι οριζόντιο και «ακουμπά» όλες τις εισηγμένες. Η ανοδική κίνηση λαμβάνει χώρα, ενόσω αρκετοί δεικτοβαρείς τίτλοι υστερούν.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις περισσότερες μετοχές της μεσαίας – μικρής κεφαλαιοποίησης, οι οποίες έχουν μείνει αρκετά πίσω. Ενδεικτική είναι η πορεία των παρακάτω τριών μετοχών, οι οποίες -σε μια χρονιά έντονων ανοδικών τάσεων- όχι μόνο δεν μπορούν να ακολουθήσουν, αλλά παρουσιάζουν έως και διψήφιες απώλειες.
Η μετοχή της Μουζάκης, για παράδειγμα, χάνει περισσότερο από -13% μέσα στο 2024, καθώς εδώ και αρκετούς μήνες βρίσκεται υπό τη δαμόκλειο σπάθη των τραπεζών λόγω των ληξιπρόθεσμων οφειλών της θυγατρικής «Ήλιος Βιομηχανία Πλεκτικής ΑΒΕΕ». Αυτή η περιπέτεια έχει καθηλώσει την εισηγμένη, η αξία της οποίας έχει περιοριστεί κάτω των 19 εκατ. ευρώ.
H μετοχή της ΙΛΥΔΑ, μετά την ανοδική κίνηση της προηγούμενης διετίας, φαίνεται ότι βρίσκεται σε φάση «χώνεψης», με αποτέλεσμα να διολισθαίνει κατά -12% από τις αρχές του έτους. Σε αρνητικό έδαφος (-9%) βρίσκεται ακόμη κι αν κάνουμε τη σύγκριση με τις 9 Ιανουαρίου, όταν «κόπηκε» το δικαίωμα για τις δωρεάν μετοχές (1 νέα για κάθε 2 παλαιές) και την ΑΜΚ των 2 εκατ. ευρώ.
Σε παρόμοια ρότα τελεί η Flexopack, η οποία παρά την προσπάθεια επέκτασης στις ΗΠΑ «βλέπει» τη μετοχή να αναδιπλώνεται κατά -9% μέσα στο 2025, ενόσω η κεφαλαιοποίηση έχει «ψαλιδιστεί» στα 87 εκατ. ευρώ.
Μαθήματα γαλλικής
Tαχεία εκμάθηση γαλλικών έχουν ξεκινήσει στον ΟΣΕ, καθώς κομβικό ρόλο στη μεταμόρφωση του ελληνικού σιδηρόδρομου θα έχει η κρατική σιδηροδρομική εταιρεία της Γαλλίας Societe Nationale des Chemins de fer Francais (SNCF), η οποία θα πιάσει δουλειά ως Σύμβουλος Μεταρρύθμισης (Reform Consultant), στο πλαίσιο της διακρατικής συμφωνίας που υπογράφηκε από τις κυβερνήσεις των δύο χωρών, τον Μάιο του 2023, μετά το δυστύχημα των Τεµπών.
Όπως όλα δείχνουν, πλέον ενεργοποιείται η συνεργασία με τη SNCF, με το αντίστοιχο master plan να βρίσκεται πλέον στο στάδιο της τελικής διαμόρφωσης.