Skip to main content

Οι Βέλγοι σβήνουν τις σημειώσεις Μητσοτάκη, ο Τραμπ σβήνει τα κέρδη της Αθήνας και oι αναθέσεις τρώνε μία πίτα 17 δισ.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/EUROKINISSI

Τελικά δεν πάμε και τόσο καλά - ούτε μέσα ούτε έξω

Θυμάστε που κάποτε λέγαμε «έξω πάμε καλά»; Τότε που σε κάθε πρωθυπουργικό ταξίδι στο εξωτερικό μας επαινούσαν, μας θαύμαζαν και μας φθονούσαν; Που οι Αμερικανοί βουλευτές μας καταχειροκροτούσαν και οι Βρετανοί παρουσιαστές αναρωτιούνταν γιατί δεν μπορούσαν να έχουν και εκείνοι έναν Μητσοτάκη;

Τώρα οι Αμερικανοί θαυμάζουν κομματάκι περισσότερο τον Ερντογάν και από την Ευρώπη το πιο πρόσφατο «δώρο» είναι το πόρισμα των Βέλγων για τα Τέμπη. Είναι αυτό το πόρισμα που μαζί με τα εγχώρια δύο διαφορετικών επιτροπών ειδικών σβήνει τις σημειώσεις που είχαν δώσει σκοτεινές δυνάμεις στον πρωθυπουργό. Εκείνες με βάση τις οποίες ο εξαπατηθείς μας πλάσαρε ως απόλυτη αλήθεια το αφήγημα «ξέρουμε επακριβώς τι είχε η εμπορική αμαξοστοιχία» και «όλα τα άλλα είναι θεωρίες συνωμοσίας».

Είναι πολλά τα λεφτά Τάκη

Από το Βέλγιο και συγκεκριμένα από τις Βρυξέλλες εν τω μεταξύ θα μας έρθουν και τα κλιμάκια των θεσμών για να δουν πως τα πηγαίνουμε με το Ταμείο Ανάκαμψης.

Έχουμε μπροστά μας να πετύχουμε διάφορα ορόσημα με ένα από τα σημαντικότερα για τη λήψη της 6ης δόσης να είναι η λεγόμενη «επαγγελματοποίηση» των δημοσίων συμβάσεων.

Όπως φαίνεται θα σφίξει ο κλοιός γύρω από τις δημόσιες συμβάσεις – ιδιαίτερα όσον αφορά στις απευθείας αναθέσεις, ο οποίες ολοένα και περισσότερο διευρύνουν το μερίδιό τους σε μία πίτα δημοσίου χρήματος που ξεπερνά τα 17 δισ. ευρώ. Το θέμα, μαθαίνουμε, παρακολουθείται στενά από τον υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο, από τον οποίο και αναμένονται παρεμβάσεις το προσεχές διάστημα.

Δασμός στα κέρδη του ΧΑ

Αφήνοντας τα της εγχώριας πολιτικής επικαιρότητας, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στους αμερικανικούς δασμούς σε Κίνα, Μεξικό και Καναδά, που «φουντώνουν» τις ανησυχίες των αναλυτών και για ενδεχόμενο εμπορικό «πόλεμο» μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ. Κι αυτό ακριβώς το σενάριο έσπευσαν να αποτιμήσουν χθες οι χρηματιστηριακές αγορές.

Μέσα σ’ αυτό το δυσοίωνο περιβάλλον, η Αθήνα όχι μόνο δεν γλίτωσε από το μπαράζ των διεθνών ρευστοποιήσεων, αλλά κατέγραψε τη χειρότερη συνεδρίαση από τον περασμένο Αύγουστο, με τις απώλειες του Γενικού Δείκτη να ξεπερνούν το -2,7%. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η ελληνική αγορά να απολέσει μέσα σε λίγες ώρες περισσότερο από το 50% των φετινών κερδών (+2,5% από +5,4% προηγουμένως).

Κάπως έτσι, οι «κορυφές» των 1.550 μονάδων ήδη αποτελούν παρελθόν και το ενδιαφέρον στρέφεται στις 1.500 μονάδες. Θα καταφέρουν να αντέξουν οι κρίσιμες αντιστάσεις ή οι αποφάσεις του Ντόναλντ Τραμπ θα βάλουν πρόωρο τέλος στο ράλι του 2025;

Γιατί πέφτουν οι μετοχές του Ομίλου Viohalco

Μένοντας στα του χρημτιστηρίου, εάν ρίξουμε μια προσεκτική ματιά στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών θα δούμε ότι τη μεγαλύτερη πίεση δέχθηκαν οι μετοχές των εταιρειών του Ομίλου Viohalco. Κι αυτό έχει την εξήγησή του, καθώς οι συγκεκριμένες εισηγμένες είχαν τεθεί στο επίκεντρο των αμερικανικών δασμών στην πρώτη θητεία του Ντόναλντ Τραμπ, δηλαδή την περίοδο 2016 – 2020. Έτσι, οι αναλυτές πιθανολογούν ότι ένας ενδεχόμενος δεύτερος γύρος δασμών στην Ευρώπη θα μπορούσε να έχει στο στόχαστρο και τις συγκεκριμένες ελληνικές εταιρείες, οι οποίες εξάγουν στις ΗΠΑ προϊόντα αλουμινίου και χάλυβα.

Δεν είναι τυχαίο ότι η μετοχή της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ κατρακύλησε κατά -5,6% στη χθεσινή συνεδρίαση, πέφτοντας κάτω των 2 ευρώ για πρώτη φορά μέσα στο 2025. Κατά -6,8% διολίσθησε και η μετοχή της «μαμάς» Viohalco, η οποία βρέθηκε πολύ κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα του τελευταίου 1 – 1,5 μήνα. Τέλος, η μετοχή της Cenergy εμφάνισε τη λιγότερο αρνητική εικόνα (χάρη στο υπό κατασκευή εργοστάσιο στο Μέριλαντ), αν και δεν απέφυγε τις χαμηλές πτήσεις, υποχωρώντας κατά τουλάχιστον -3,6%.

7 χρόνια υποστελέχωση

Μιλώντας για πτήσεις η μεγάλη συζήτηση στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού αυτό το διάστημα, πέραν των δασμών και των εμπορικών πολέμων, είναι η ασφάλεια των πτήσεων και η υποστελέχωση των υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Εδώ στην Ελλάδα, που λέτε, 7 χρόνια «σέρνεται» σύμφωνα με τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας η υποστελέχωση και έλλειψη εξοπλισμού αεροναυτιλίας στα αεροδρόμια. Είμαστε υποστελεχωμένοι σε ποσοστό ακόμα 40% σε κάποιες μονάδες, ενώ ο εξοπλισμός είναι 25 χρονών, όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ), Παναγιώτης Ψαρός.

Η μεγαλύτερη μονάδα της χώρας  που είναι το κέντρο  ελέγχου περιοχής Αθηνών-Μακεδονίας που ελέγχει τα υπεριπτάμενα κυρίως αεροπλάνα και ότι δεν προσεγγίζει ένα αεροδρόμιο αγγίζει το 40% της υποστελέχωσης αυτή τη στιγμή. Τα συστήματα αγοράστηκαν τέλη της δεκαετίας του ’90 και έχουν προδιαγραφή ακόμα πιο πριν. Υπάρχουν λειτουργίες που επιβάλλονται από τον ευρωπαϊκό  κανονισμό τις οποίες δεν τις διαθέτουμε και παλεύουμε να πάρουμε νέα συστήματα που να τις καλύπτουν. Η αλήθεια είναι ότι έχει αναγνωριστεί το πρόβλημα, γίνεται προσπάθειες να λυθεί αλλά θα πάρει πολύ χρόνο, παρατήρησε.

Το Κέντρο Ελέγχου Μακεδονίας έχει 140 ελεγκτές ενώ θα έπρεπε να έχει 200-220 τουλάχιστον. Στον πύργο της Αθήνας μπορεί να χρειάζονται άμεσα άλλοι 20 άνθρωποι, στην προσέγγιση της Αθήνας άλλοι τόσοι.