Skip to main content

Τα βολικά «λάθη» στα Τέμπη, τα θύματα του ανασχηματισμού και το know how

Aris Oikonomou / SOOC

Οι συνεχείς αποκαλύψεις, τα σημεία που μένουν θολά και οι πολιτικές συνέπειες

Στα πόσα λάθη πέφτει μία κυβέρνηση; Εξαρτάται από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η αντιπολίτευση. Στην Ελλάδα τα περιθώρια για κυβερνητικά σφάλματα χωρίς συνέπειες στην κάλπη τα τελευταία χρόνια ήταν τεράστια.

Στα πόσα λάθη, όμως, έρχεται έστω μία πρωθυπουργική συγγνώμη; Και αυτό αναπάντητο θα μείνει. Γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναγνώρισε άμεσα ή έμμεσα αλλεπάλληλα λάθη στους χειρισμούς για τα Τέμπη, αλλά για κανένα εξ αυτών δεν αισθάνθηκε ότι έχει την ευθύνη, για να ζητήσει συγγνώμη. Ποιος έφταιγε; Εκείνοι που τον παραπληροφόρησαν, άλλοι που βιάστηκαν, κάτι τρίτοι που έβγαλαν τον κακό τους εαυτό, κάποιοι που δεν πρόσεξαν και κάτι άλλοι που καθόλου σωστά δεν υπολόγισαν ή δεν εννόησαν.

Τα «γνωρίζουμε ακριβώς τι μετέφερε το εμπορικό τρένο. Δεν υπήρχε τίποτα εύφλεκτο» και «ευδοκιμούν οι θεωρίες συνωμοσίες» ήταν λάθος. Η συμμετοχή του Κώστα Αχ. Καραμανλή, υπουργού Μεταφορών όταν συνέβη η σιδηροδρομική τραγωδία, θα έπρεπε μάλλον να έχει αποφευχθεί. Η εξεταστική της ντροπής «δεν ήταν η καλύτερη στιγμή της Βουλής». Οι ειρωνίες και οι επιθέσεις κατά των συγγενών των θυμάτων δεν εκφράζουν το Μαξίμου και τον πρωθυπουργό «που σκύβει το κεφάλι». Όλα αυτά βέβαια ήταν άκρως βολικά λάθη ώστε όσοι τόσο καιρό μιλούσαν για προσπάθειες συγκάλυψης να χλευάζονται ως «ψεκασμένοι», «συνωμοσιολόγοι» και «καιροσκόποι».

Πιο κοντά ο ανασχηματισμός

Τι δεν είχαν υπολογίσει όσοι στηρίζονταν στα βολικά λάθη; Την έκρηξη της κοινωνίας, όταν θα αρχίσουν να βγαίνουν στο φως δεδομένα που άφηναν το κυβερνητικό αφήγημα εκτεθειμένο. Κάπως έτσι θα φτάσουμε στον ανασχηματισμό πολύ πιο γρήγορα από ό,τι αρχικά υπολογιζόταν. Οποιαδήποτε ημερομηνία, αμέσως μετά την εκλογή του Κωνσταντίνου Τασούλα στην προεδρία της Δημοκρατίας, είναι πιθανή.

Και αυτή τη φορά δεν θα δούμε απλά «διορθωτικές κινήσεις», αλλά ευρύτερες αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα. Οι υπουργοί που αυτές τις ημέρες μυστηριωδώς εξαφανίστηκαν από τηλεοράσεις και ραδιόφωνα και δεν βγήκαν μπροστά να στηρίξουν τους κυβερνητικούς χειρισμούς, δεν θα πρέπει να αισθάνονται πολύ άνετα στις καρέκλες τους.

Ίσως όμως έχουμε και δομικές αλλαγές, με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών να σπάει στα δύο και τον σημερινό επικεφαλής του να μην μένει σε κανένα από τα δύο. Ο Χρήστος Σταϊκούρας, ακούγεται, ίσως να είναι από τα πρώτα «θύματα» του ανασχηματισμού – αν και δεν συνδέεται βεβαίως με τα Τέμπη.

Πολλαπλασιάζονται αντί να περιορίζονται τα ερωτήματα

Δεν είναι όμως τα λάθη στην πολιτική και επικοινωνιακή διαχείριση εκείνα που απασχολούν τους πολίτες ούτε το ποιος θα πληρώσει τη νύφη όταν έρθει η ώρα του ανασχηματισμού. Άλλα είναι που πρέπει να απαντηθούν – και για τα οποία θα πρέπει κάποιοι να λογοδοτήσουν.

Δεν προκαλεί υποψίες (ή «θεωρίες συνωμοσίας όπως αρέσκονται να λένε ακόμη κάποιοι) μόνο η εντολή για το μπάζωμα – με άσκηση πιέσεων σε αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. που εξηγούσαν ότι πρόκειται για αλλοίωση του χώρου πριν ολοκληρωθούν οι αυτοψίες. Κανείς Είναι οι μονταζιέρες στα ηχητικά ντοκουμέντα.

Είναι το οπτικό υλικό της εμπορικής αμαξοστοιχίας που εξαφανίστηκε. Είναι τα φιαλίδια με το αίμα που καταστράφηκαν.  Κανείς δεν έχει δώσει πειστική εξήγηση για όλα αυτά και η Δικαιοσύνη είναι ακόμη στο στάδιο της προανάκρισης. Δύο χρόνια μετά αντί τα αναπάντητα ερωτήματα, αντί να περιορίζονται πληθαίνουν. Και για αυτό η κυβέρνηση δεν έχει να κατηγορήσει κανέναν άλλο, παρά μόνο τον εαυτό της.

«∆εν είχαν τεχνογνωσία»

Εν τω μεταξύ ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τοµέα του Εθνικού Οργανισμού ∆ιερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ), Χρήστος Παπαδημητρίου, δήλωσε ότι ο Οργανισμός συστήθηκε τον Ιανουάριο του 2023, πριν από την τραγωδία των Τεμπών, με τη συνένωση των δύο Αρχών για τα σιδηροδρομικά και τα αεροπορικά δυστυχήματα. Αλλά υπήρχε ένα πρβλημα. Δεν είχε στελεχωθεί. Όταν έγινε το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών στις 28 Φεβρουαρίου 2023, εξήγησε, ανέλαβαν το καθήκον της έρευνας του πεδίου αξιωματικοί που «δεν είχαν την τεχνογνωσία να διαχειριστούν το θέμα με τον τρόπο που έπρεπε».

Το know how λείπει τελικά σε πολλά σε αυτόν τον τόπο.