Skip to main content

H πρώτη φορά της Αριστεράς, οι μπίζνες Κασσελάκη και τα 3 δισ. του μετρό Θεσσαλονίκης

Tο έργο που κόλλησε 30 χρόνια και η έρευνα που άργησε 629 ημέρες

Μεγάλωσε, κυβέρνησε, υπέγραψε μνημόνια, ηττήθηκε, πήγε σε κάλπες, διχάστηκε, συγκρούστηκε, διαλύθηκε στα εξ ων συνετέθη.

Αλλά σε όλη αυτή την περιπετειώδη πορεία του ΣΥΡΙΖΑ από το 2012 έως σήμερα – ένα εσωκομματικό debate δεν είδαμε. Μείναμε με τους καυγάδες σε τηλεπαράθυρα και σε πεζοδρόμια έξω από ξενυχτάδικα.

Να που έφτασε, όμως, η ώρα και για αυτό. Στόχος λέει να τονώσει το ενδιαφέρον για να φτάσουν τις κάλπες τουλάχιστον 50.000 με 70.000 πολίτες. Πρέπει να ομολογήσω πως όταν άρχισαν να ανακοινώνουν ένα ένα τα στελέχη τις υποψηφιότητές τους για την ηγεσία (με το ΠΑΣΟΚ να έχει ανεβάσει τον πήχυ με το δικό του debate) στα δημοσιογραφικά γραφεία σχολιάζαμε πόσο απολαυστική θα μπορούσε να είναι μια τηλεμαχία με Φάμελλο, Πολάκη, Γκλέτσο, Φαραντούρη και Κασσελάκη. Ε ναι, δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι ο τελευταίος θα απουσιάζει από την κούρσα, πόσο μάλλον ότι θα έχει προλάβει να αναγγείλει το δικό του…«κίνημα».

Δυστοκία

Μία δυστοκία στο όνομα του κινήματος διακρίνουμε, αλλά είναι που ο Στέφανος ήθελε να παραπέμπει στο Δημοκρατικό Κόμμα (το timing σκοτώνει) και… τον πρόλαβε ο Λοβέρδος με τους Δημοκράτες. Κάποιοι πάλι λένε ότι η δυστοκία αφορά και την «ταυτότητα» του κόμματος και αν θα πρέπει να θυμίζει Αριστερά ή όχι. Από το περιβάλλον του προέδρου αφήνουν να διαρρεύσει πως θα δηλώνει «business friendly» και θα υπογραμμίζει ότι σημασία δεν έχει η ιδεολογία, αλλά τα αποτελέσματα. Κάτι τέτοια λέει και ο Ίλον ο Μασκ, αλλά μακριά από εμάς οι συνδέσεις με του τραμπικούς. Τι σημαίνουν όλα αυτά για το πρόγραμμά του; Προς το παρόν τίποτα, γιατί στο πρόγραμμα δεν έχουμε φτάσει (με τον ερχομό του νέου έτους το περιμένουμε). Αλλά ο αρχηγός ξέρει από μπίζνες – ως επιτυχημένος επιχειρηματίας και όχι ως επαγγελματίας πολιτικός μας συστήθηκε – και έχει μαζί του στελέχη με φρέντλι βάιμπς. Αρκεί.

 Ολιγωρία

Αν ένα θέμα πάντως δεν ξεχνούν να βγάζουν μπροστά οι Κασσελίστας, αυτό είναι τα Τέμπη. Και εκεί ύστερα από μπαζώματα, μονταζιέρες και άλλα που θα χαρακτηρίζαμε ευτράπελα, αν δεν ήταν τόσο τραγικά, έρχεται ηεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη, να διατάξει κατεπείγουσα έρευνα για το τι ακριβώς έχει συμβεί με βίντεο από κάμερες ασφαλείας, που αφορούν την πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στο δυστύχημα.

Τι σημαίνει αυτό; Πως τα σενάρια σχετικά με το τι μετέφερε για να προκαλέσει τόσο ισχυρή έκρηξη δεν χλευάζονται πια ως «ψεκασμένες θεωρίες συνωμοσίες». Καλοδεχούμενη βεβαίως κάθε προσπάθεια να ριχθεί φως σε αυτή την τόσο σκοτεινή σελίδα, αλλά δεν μπορούμε να μην σχολιάσουμε πως η έρευνα άργησε… 629 ημέρες. Τι περίμενε η Δικαιοσύνη τόσο καιρό; Και θα βρεθεί μετά από σχεδόν δύο χρόνια βίντεο; Και αν τελικά μυστηριωδώς έχουν διαγραφεί όλα τα βίντεο και τα λοιπα στοιχεία, ποιος θα φταίει;

Η μεγάλη απορία

Το τις πταίει ταλανίζει αυτόν τον καιρό και το Χρηματιστήριο, που παραμένει πολύ μακριά από τον στόχο των 1.502 μονάδων. Οι πιέσεις στις τράπεζες δεν επιτρέπουν τη σύγκλιση με τις φετινές «κορυφές», οι οποίες αποτελούν και το υψηλότερο επίπεδο από το 2011. Και το ερώτημα που ταλανίζει τους περισσότερους αναλυτές είναι γιατί συμβαίνει αυτό; Ιδίως από την στιγμή που τα εταιρικά μεγέθη αποδεικνύονται εξαιρετικά και το μακροοικονομικό πλαίσιο είναι σταθερά αναπτυξιακό.

Οι ειδικοί δίνουν μια σειρά εξηγήσεων: Φταίει η κόπωση από το τετραετές ράλι. Φταίει το αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον της Ευρωζώνης. Φταίει η πληθωριστική κρίση. Φταίει το εμπόλεμο μέτωπο σε Ουκρανία και Μ. Ανατολή; Φταίει η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ.

Φταίει η στροφή των επενδυτών στις κινεζικές μετοχές. Και εσχάτως, φταίει η αβεβαιότητα που σχετίζεται με την υπόθεση διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά από τη Ν.Δ.. Όπως είναι σαφές, όμως, τίποτα απ’ όλα τα παραπάνω δεν δικαιολογεί επαρκώς την πολύμηνη στασιμότητα. Μάλλον, η απάντηση «λίγο απ’ όλα» είναι η πλέον αρμόζουσα.

Το ρεκόρ κερδοφορίας

«Γεμάτη» από εταιρικές ανακοινώσεις είναι το επόμενο διήμερο στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με τις εισηγμένες να συνεχίζουν τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων του γ’ τριμήνου. Έτσι, μετά την προχθεσινή ενημέρωση της Cenergy, σήμερα είναι η σειρά των Motor Oil, ΟΠΑΠ, ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ και Quest Συμμετοχών. Αύριο, επίσης, στοιχεία για το προτελευταίο τρίμηνο του 2024 θα δημοσιεύσει η Ideal Holdings. Προσδοκία όλων είναι τα μέχρι στιγμής ισχυρά μεγέθη να οδηγήσουν σε ακόμη ένα κερδοφόρο έτος, προσεγγίζοντας (γιατί όχι) το ιστορικό ρεκόρ του 2007, όταν τα αθροιστικά κέρδη των εισηγμένων του Χ.Α. είχαν φθάσει στα 11,7 δισ. ευρώ. Όσον αφορά την περσινή επίδοση των 10,4 δισ. ευρώ (στοιχεία του ’23), όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι εύκολα ή δύσκολα θα ξεπεραστεί. Εκτός φυσικά, αν έρθουν τα πάνω-κάτω στο εν εξελίξει τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Και ένας προϋπολογισμός που φούσκωσε

Αν δεν έρθουν τα πάνω – κάτω, το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι έτοιμο να υποδεχθεί στο τέλος του μήνα το επιβατικό κοινό της συμπρωτεύουσας. Ξεκίνησε πριν 30 χρόνια, πέρασε δια πυρός και σιδήρου, σταμάτησε, ξανά ξεκίνησε, άλλαξε εργολάβο, δίχασε την πόλη λόγω των αρχαίων και όχι μόνο, και εν τέλει κόστισε πολύ παραπάνω από τον αρχικό προϋπολογισμό. Με άλλα λόγια είχε τη μοίρα των περισσότερων μεγάλων έργων στη χώρα…

Σύμφωνα με όσα είπε χθες ο Θεσσαλονικιός υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας σε συνέδριο για τα ΣΔΙΤ ο λογαριασμός για το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα φτάσει τα 3 δις. ευρώ. Συμπεριέλαβε μέσα την κύρια γραμμή, την επέκταση προς Καλαμαριά, και το σύνολο των τόκων που θα καταβάλει το δημόσιο για τα δάνεια.

Το τελικό κόστος σχεδόν διπλάσιο από τον αρχικό προϋπολογισμό! Προκαλεί δε εντύπωση ότι πριν λίγους μήνες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είπε πως το κόστος του εν λόγω έργου διαμορφώθηκε σε 2,1 δις. ευρώ.