Μπορεί ένας υποψήφιος που έγραψε 16,9 στα Μαθηματικά να δηλώσει το τμήμα Μαθηματικών Θεσσαλονίκης; Είναι κατάλληλος να σπουδάσει Μαθηματικά; Ναι θα μου πείτε και όμως η ΕΒΕ δεν τον αφήνει.
Ο συγκεκριμένος υποψήφιος έγραψε 14,7 στη Νέα Ελληνική Γλώσσα, 15 στη Χημεία, 10,6 Φυσική και 16,9 Μαθηματικά. Ο μέσος όρος του είναι 14,3. Η ΕΒΕ του τμήματος υπολογίζεται για το τμήμα Μαθηματικών Θεσσαλονίκης με συντελεστή 1,2, που δίνει ΕΒΕ 14,35. Ο υποψήφιος δεν έχει δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα στο Μηχανογραφικό του Δελτίο και συνεπώς να εισαχθεί στο τμήμα, παρότι συγκεντρώνει 14.379 μόρια. Το παράδειγμα είναι υπαρκτό και τα στοιχεία του υποψηφίου είναι στη διάθεσή μας.
Ας δούμε αν ο υποψήφιος αξίζει να σπουδάσει Μαθηματικά στη Θεσσαλονίκη. Το 16,9 στα Μαθηματικά αποτελούν πολύ καλή επίδοση. Το 14,7 στη Γλώσσα αποτελεί επίσης καλή επίδοση. Το 15 στη Χημεία είναι παντελώς άχρηστο ως πληροφορία. Ο Μαθηματικός βλέπει Χημεία για τελευταία φορά στη ζωή του την ημέρα που εξετάζεται στις Πανελλαδικές. Δεν θα ξαναδεί ποτέ άλλοτε στη διάρκεια των σπουδών του Χημεία. Φυσική επίσης δεν θα ξαναδεί στη διάρκεια των σπουδών του. Δεν υπάρχουν τέτοια μαθήματα στο πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Μαθηματικών Θεσσαλονίκης. Αποτελούν, όμως, κριτήρια εισαγωγής. Το 50% των κριτηρίων εισαγωγής στο τμήμα είναι άσχετα με το αντικείμενο σπουδών. Παίζουν, όμως, καθοριστικό ρόλο στον αποκλεισμό του υποψηφίου από το τμήμα.
Έχουμε, δηλαδή, ένα προβληματικό σύστημα εισαγωγής, που χρησιμοποιεί λάθος κριτήρια επιλογής και πάνω σ’ αυτό βάζουμε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Αυτό το κατώτατο όριο εισαγωγής στηρίζεται στο μέσο όρο των 4 μαθημάτων που εξετάστηκε ο υποψήφιος, όταν τα δύο είναι παράλογο να αποτελούν κριτήριο εισαγωγής.
Επιπλέον τα Πανεπιστήμια όρισαν συντελεστές για τον υπολογισμό της ΕΒΕ μεταξύ 0,8 και 1,2, σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας. Κάποια τμήματα έβαλαν υψηλό συντελεστή προσπαθώντας να μειώσουν τον αριθμό των εισακτέων, που είναι πολύ μεγάλος και δημιουργεί δυσλειτουργίες στο τμήμα, αφού δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό και χώροι για την εκπαίδευση των φοιτητών. Το Υπουργείο δεν τους λύνει το πρόβλημα, που είναι ο μεγάλος αριθμός εισακτέων και προσπαθούν μέσω της ΕΒΕ να το πετύχουν. Βάζουν τον υψηλό συντελεστή ώστε να επιτύχουν λιγότεροι φοιτητές και να μπορούν να τους εκπαιδεύσουν. Υποθέτω ότι έτσι πάρθηκε η απόφαση για ορισμό της ΕΒΕ στο 1,2 από το τμήμα Μαθηματικών Θεσσαλονίκης.
Αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα. Το σύστημα εισαγωγής είναι προβληματικό. Το φορτώνουμε με μέτρα που δεν γνωρίζουμε τι παρενέργειες θα έχουν, γιατί είναι παρενέργεια η προσπάθεια περιορισμού του αριθμού των εισακτέων μέσω της ΕΒΕ. Υποτίθεται ότι ο σκοπός της ΕΒΕ είναι να σπουδάζουν μόνο όσοι είναι ικανοί να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Τελικά δημιουργούμε νέα προβλήματα, που φορτώνονται πάνω στα προηγούμενα και φτάνουμε σε αδιέξοδο. Ποιος θα εξηγήσει τώρα στο παιδί ότι δεν είναι ικανό να σπουδάσει αυτό που θέλει, από τη στιγμή που είναι παραπάνω από προφανές ότι είναι ικανότατος;
Πρέπει λοιπόν να αποσυρθεί η ΕΒΕ, τουλάχιστον για φέτος, και το σύστημα εισαγωγής να αναμορφωθεί ριζικά, ώστε να είναι καταρχήν δίκαιο. Γιατί τώρα είναι αδιάβλητο αλλά όχι δίκαιο.