Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Χατζηλίδη
[email protected]
Τα γεγονότα συχνά αποτυπώνονται στη συλλογική μνήμη με χαρακτηριστικές εικόνες. Το Σαββατοκύριακο των εγκαινίων της φετινής ΔΕΘ θα μπορούσε να αποτυπωθεί σε πέντε – έξι τέτοιες.
Η πρώτη στο πρόσωπο του πρωθυπουργού, προσώπου ήρεμου και χαμογελαστού, ενδεικτικού των χαμηλών τόνων που επέλεξε να κρατήσει τόσο στην ομιλία του όσο και στη συνέντευξη Τύπου. Κόντρα στις προβλέψεις ότι από τη ΔΕΘ θα κλιμάκωνε την πόλωση με τη Ν.Δ. στην τελική ευθεία για τις εθνικές εκλογές, ο κ. Τσίπρας κατέβασε ταχύτητα. Ήταν πιο θεσμικός παρά ποτέ, στο ύφος και στην ουσία. Έκανε γενναίο άνοιγμα στη μεσαία τάξη, αυτή δηλαδή που πλήρωσε πιο βαριά την κρίση και θα κρίνει τις εκλογές. Άπλωσε, ωστόσο, άλλες εξαγγελίες σε βάθος τετραετίας, κάτι όχι και τόσο σύνηθες για Τσίπρα σε οιονεί προεκλογική περίοδο.
Άλλη χαρακτηριστική εικόνα, η φωτογραφία του ίδιου, έξω από το περίπτερο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ανάμεσα σε οπλοφορούντες άνδρες των Ειδικών Δυνάμεων, σε ένα ευρύτερο αμερικανικό φόντο. Στο συμβολικό επίπεδο: Η εποχή της αθωότητας, των πασιφιστικών προβληματισμών και του αριστερού αντιμιλιταρισμού είναι οριστικά παρελθόν. Η παραμονή στην εξουσία απαιτεί σκληρούς συμβιβασμούς. Εξ ου και ο στενός εναγκαλισμός με τους Αμερικανούς, αλλοτινούς πολιτικούς εχθρούς, που έγιναν οι πιο στενοί φίλοι.
Εικόνα τρίτη, επιβλητική: Το περίπτερο των ΗΠΑ στη ΔΕΘ δεσπόζει, σαν να θέλει να μας φέρει το μέλλον πιο γρήγορα. Η εντυπωσιακή αμερικανική συμμετοχή αρκεί από μόνη της για να αναδείξει τη φετινή Έκθεση ως την καλύτερη των πολλών τελευταίων χρόνων.
Επόμενη εικόνα, απόκοσμη και αντιφατική με το εξωστρεφές πνεύμα της φετινής ΔΕΘ: Οι ενωμένες κλούβες των ΜΑΤ που έχουν μπει ως φραγμός στους διαδηλωτές θυμίζουν βαγόνια από τρένο. Είναι απλωμένες για πρώτη φορά τόσο μακριά από το Βελλίδειο, το κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι απροσπέλαστο. Λίγο μετά συμμετέχοντες και μη στο συλλαλητήριο για τη Μακεδονία θα πνιγούν στα χημικά.
Πέμπτη εικόνα, μισαλλόδοξη και απογοητευτική: Η γυναίκα με τη μαντίλα, έντρομη, πιάνει το κεφάλι της από φόβο, μέσα σε αυτοκίνητο με τουρκικές πινακίδες το οποίο είχε γίνει γυαλιά καρφιά νωρίτερα από άτομα που κρατούσαν ελληνικές σημαίες.
Τελευταία και πιο χαρακτηριστική: Η φωτογραφία του βραβευμένου φωτορεπόρτερ Άρη Μεσσήνη, με τον γυμνό διαδηλωτή, την καλόγρια (;) με τη μάσκα που κρατάει την εικόνα της Παναγιάς και μια άλλη κοπέλα τυλιγμένη με τη σημαία που φέρει τον ήλιο της Βεργίνας, ανάμεσα σε διαδηλωτές και ΜΑΤ. Νεοελληνικός σουρεαλισμός, ή αλλιώς η εικονογραφία της συναισθηματικής μας σύγχυσης.