Από την έντυπη έκδοση
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Να παρουσιάσει ένα φιλόδοξο αλλά κοστολογημένο αναπτυξιακό πρόγραμμα και όχι να προβεί σε ακατάσχετη παροχολογία σκοπεύει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, από το βήμα της 84ης ΔΕΘ αυτό το Σαββατοκύριακο, όπως έχει ήδη δημοσιεύσει η «Ν», επιλέγοντας παρεμβάσεις όχι ευκαιριακού και ψηφοθηρικού χαρακτήρα, αλλά μεταρρυθμιστικές, που θα επιτρέψουν την αλλαγή σελίδας στην οικονομία και την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα και επιχειρηματικότητας, που θα φέρει και την ανάπτυξη. Ακριβώς για αυτό τον λόγο, λοιπόν, το βήμα της φετινής ΔΕΘ μπορεί και πρέπει να αποτελέσει, όσον αφορά τα τοπικά θέματα της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας, εφαλτήριο όχι για εξαγγελίες περί «πρωτεύουσας Βαλκανίων» και συναφείς «καραμέλες», αλλά για σοβαρές δεσμεύσεις και διευκρινίσεις για τις προθέσεις της νέας κυβέρνησης για μια σειρά από ανοιχτά θέματα της περιοχής.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Μετρό της Θεσσαλονίκης, που σαν κασέτα που έχει κολλήσει οι Θεσσαλονικείς άκουσαν ξαφνικά ξανά προ μερικών ημερών τον ανάδοχο να ανακοινώνει ότι είναι αδύνατον να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει το 2020, όπως κατ’ επανάληψη είχε προαναγγελθεί στο πρόσφατο παρελθόν, λόγω του σταθμού Βενιζέλου, ενός σταθμού για τον οποίον επίσης πρόσφατα άρχισε και πάλι νέος κύκλος διαμάχης μεταξύ ακόμη και στελεχών της ίδιας της κυβέρνησης. Απαντήσεις βιώσιμες και ρεαλιστικές είναι αναγκαίες και για τον ΟΑΣΘ, που στις λίγες μόνο ημέρες από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας διοίκησης παρουσιάζει μεν σαφή βελτίωση, με μπαράζ επιδιορθώσεων των χαλασμένων λεωφορείων, αλλά η πραγματική λύση που θα έρθει με τον νέο διαγωνισμό είναι ακόμα μακρινή και οι αστικές συγκοινωνίες και τα αστικά λεωφορεία της συμπρωτεύουσας θυμίζουν τριτοκοσμική χώρα και πρέπει να διευκρινιστεί αν θα υπάρξουν άλλες λύσεις όπως λ.χ. μίσθωση λεωφορείων, όπως έχει προϊδεάσει η νέα διοίκηση ή κάποια άλλη προσωρινή αλλά αποτελεσματική λύση.
Ακόμη ακόμη και για την ανάπλαση της ΔΕΘ, που κατά την παρουσίαση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης εντάχθηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό στην πεντάδα των μεγάλων έργων προτεραιότητας της κυβέρνησής του, πρέπει να δοθούν άμεσα διευκρινίσεις αν θα υλοποιηθεί η υπάρχουσα μελέτη της Helexpo-ΔΕΘ Α.Ε. ή αν υπάρχει αλλαγή πλεύσης κ.ο.κ. και ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα και τρόπος εκτέλεσης του έργου, ενώ διευκρινίσεις και σαφή χρονοδιαγράμματα χρειάζονται και για την αξιοποίηση των στρατοπέδων, τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ κ.ά. Και βέβαια οι επιχειρηματικοί φορείς της Βόρειας Ελλάδας θεωρούν εκ των ων ουκ άνευ την αποδοχή από την κυβέρνηση των προτάσεών τους για δημιουργία μηχανισμού «ENTERPRISE MACEDONIA» για τη στήριξη των μακεδονικών brands, παραχώρηση έκτασης στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας για τη δημιουργία του τεχνολογικού πάρκου τέταρτης γενιάς «Thess INTEC» και για δημιουργία διεθνούς ελεύθερης ζώνης εμπορίου, σε περιοχή κοντά στο λιμάνι.