Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Τα πράγματα δείχνουν ότι είναι δύσκολο για μία τεχνολογική πλατφόρμα να γίνει πραγματικά παγκόσμια. Και αυτό επειδή ο εμπορικός πόλεμος ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα δημιουργεί στρατόπεδα, καλώντας τόσο χώρες όσο και επιχειρήσεις να επιλέξουν πλευρά, προκαλώντας ρήγμα στην παγκόσμια αλυσίδα προσφοράς και απομακρύνοντας επιχειρήσεις από κερδοφόρες αγορές.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εφαρμογή βίντεο ΤikTok, ιδιαίτερα δημοφιλής στον κόσμο των εφήβων με εκατοντάδες εκατομμύρια οπαδούς σε πολλές αγορές, μεταξύ των οποίων Ινδία και ΗΠΑ. Παρότι έχει Αμερικανό διευθύνοντα σύμβουλο ελέγχεται από κινεζικό όμιλο.
Η TikTok «βρήκε πόρτα» στην Ινδία, μετά την έκρυθμη κατάσταση στα σύνορα με την Κίνα, με το θάνατο Ινδών στρατιωτών. Ακολούθησαν οι ΗΠΑ, που ανακοίνωσαν ότι εξετάζουν να αποκλείσουν την εφαρμογή για λόγους εθνικής ασφαλείας, την ώρα που η εφαρμογή πρόκειται να αποχωρήσει από το Χονγκ Κονγκ, με σημείο αιχμής τον κινεζικό νόμο για την εθνική ασφάλεια.
Αλυσίδα γεγονότων μέσα στην οποία δοκιμάζονται διεθνείς συνεργασίες, ειδικά στην τεχνητή νοημοσύνη, στα δίκτυα 5G και στις τεχνολογίες αιχμής.
Και δεν είναι μόνο οι ΗΠΑ και η Κίνα. Η Βρετανία επανεξετάζει την απόφασή της να επιτρέψει στην κινεζική Huawei να συμμετέχει στην κατασκευή των δικτύων 5G, μετά την επιβολή κυρώσεων κατά της εταιρείας από τις ΗΠΑ, σε μία εξέλιξη που εμποδίζει και άλλες επιχειρήσεις να την προμηθεύουν.
Επιπλέον, η μεγαλύτερη εταιρεία τηλεπικοινωνιών της Ιταλίας αποκλείει τη Huawei από διαγωνισμό για εξοπλισμό σε δίκτυα 5G. Αυτό σημαίνει ότι η ζωή για κάποιες επιχειρήσεις θα είναι λιγότερο παγκοσμιοποιημένη στο άμεσο μέλλον.
Αναλυτές του Eurasia Group προειδοποιούν ότι καθώς επιδεινώνονται οι σχέσεις των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του πλανήτη, θα αλλάξει και ο τρόπος με τον οποίο δραστηριοποιούνταν μέχρι σήμερα οι επιχειρήσεις, αφού το παγκόσμιο εμπόριο και οι αλυσίδες προσφοράς γίνονται «όπλο» των κυβερνήσεων.
Οι διεθνείς εμπορικές εντάσεις αναγκάζουν τις εκάστοτε κυβερνήσεις να θεωρούν τις τεχνολογικές επιχειρήσεις τους «εθνικό έμβλημα» και όχι παγκόσμιους παίκτες. Γι’ αυτό και όταν μία εταιρεία τεχνολογίας πηγαίνει να δραστηριοποιηθεί σε μία άλλη αγορά στην άλλη άκρη του πλανήτη, κουβαλά μαζί της και τη σημαία της χώρας από την οποία προέρχεται, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει υπότροφος του Γέιλ, κάτι που συνιστά τεράστια αλλαγή συγκριτικά με μία δεκαετία πριν. Αυτός ο κόσμος θα είναι πιο δύσκολος για τις τεχνολογικές, αφού δεν θα έχουν τόσο πολλές επιλογές.
Βεβαίως, το να προστατεύεις τις στρατηγικές επιχειρήσεις σου από επεκτατικές αρπακτικές διαθέσεις, είναι κάτι περισσότερο από αναγκαίο. Όμως σε έναν κόσμο επικοινωνίας και αλληλοσυμπληρούμενο μπορεί να σημειωθεί καινοτομία, πρόοδος και επιτεύγματα. Ο περιορισμός και ο εθνικισμός δημιουργούν κλείσιμο και στασιμότητα.