Του Στράτου Στρατηγάκη, Μαθηματικού – ερευνητή
Την κατάργηση του 4ου επιστημονικού πεδίου και την ενσωμάτωση των παιδαγωγικών τμημάτων σε όλα τα επιστημονικά πεδία ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας. Έτσι τα επιστημονικά πεδία γίνονται 4 και τα εξεταζόμενα μαθήματα παραμένουν 4, θυμίζοντας όλο και περισσότερο το σύστημα των δεσμών, που θεσπίστηκε πριν από 30 χρόνια.
Το Υπουργείο Παιδείας τονίζει στην ανακοίνωσή του ότι αυτό αποτελεί αίτημα των παιδαγωγικών τμημάτων. Προφανώς η μειωμένη ζήτηση των παιδαγωγικών τμημάτων το 2016, πρώτη χρονιά εφαρμογής αυτού του συστήματος εισαγωγικών, γέννησε την ιδέα. Βιάστηκε, όμως, το Υπουργείο Παιδείας να ανακοινώσει ακόμα μία αλλαγή, πριν μελετήσει τα φετινά στοιχεία που αλλάζουν εντελώς την εικόνα.
Το πρώτο συμπέρασμα είναι ότι οι συνεχείς αλλαγές κουράζουν και μπερδεύουν τους υποψηφίους. Έτσι φέτος δεύτερη χρονιά εφαρμογής αυτού του εξεταστικού συστήματος οι υποψήφιοι το έμαθαν και έκαναν σωστότερες επιλογές, όπως βλέπουμε στον πίνακα. Οι υποψήφιοι που δήλωσαν και 5ο μάθημα, προκειμένου να έχουν το δικαίωμα να εισαχθούν στα παιδαγωγικά αυξήθηκαν κατακόρυφα, συνεπώς εκλείπει η δικαιολογία ότι δεν προτίμησαν οι υποψήφιοι τα παιδαγωγικά.
Θα μου πείτε το κέρδος είναι δύο λιγότερα εξεταζόμενα μαθήματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, άρα λιγότερη ταλαιπωρία για τους υποψηφίους και, φυσικά, μικρότερο κόστος για το Υπουργείο Παιδείας. Έτσι και αλλιώς οι υποψήφιοι που εισάγονται στα παιδαγωγικά δεν έχουν εξεταστεί στα ίδια μαθήματα, άρα δεν υπάρχει πρόβλημα με την ενσωμάτωση των παιδαγωγικών τμημάτων σε όλα τα επιστημονικά πεδία.
Η μόνη διαφορά είναι ότι με τα παιδαγωγικά ως ξεχωριστό πεδίο οι υποψήφιοι έπρεπε να εξεταστούν σε ένα μάθημα αντίθετο από την ειδίκευσή τους. Οι υποψήφιοι των ανθρωπιστικών στα μαθηματικά και οι υποψήφιοι των θετικών και των οικονομικών στην Ιστορία. Αυτό γίνεται γιατί οι δάσκαλοι πρέπει να γνωρίζουν και μαθηματικά και γλώσσα, ώστε να μπορούν να διδάξουν και τα δύο μαθήματα. Με την κατάργηση του 4ου πεδίου οι υποψήφιοι από τις ανθρωπιστικές δεν θα έχουν καμία σχέση με τα μαθηματικά, αφού δεν θα εξετάζονται σε αυτά. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα παρακολουθούν ούτε στο σχολείο το μάθημα από τη Β Λυκείου, που, δυστυχώς, επικρατεί η χρησιμοθηρία στους μαθητές και ξεχωρίζουν τα μαθήματα σε μαθήματα που τους χρειάζονται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε μαθήματα που δεν τους χρειάζονται. Το αντίστοιχο θα γίνεται και με τους υποψηφίους από τις θετικές και τις οικονομικές σπουδές για την ιστορία.
Τα κριτήρια εισαγωγής, λοιπόν, δεν θα αντιστοιχούν στις απαιτούμενες γνώσεις για τις σπουδές και την άσκηση του επαγγέλματος αργότερα, επιβεβαιώνοντας αυτό που λέει ο Υπουργός Παιδείας ότι οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι αδιάβλητες αλλά όχι δίκαιες. Το περίεργο είναι ότι ο Υπουργός Παιδείας από τη μία λέει ότι οι εξετάσεις δεν είναι δίκαιες και από την άλλη παίρνει μέτρα που κάνουν τις εξετάσεις ακόμα πιο άδικες. Θα εισάγονται, λοιπόν, στα παιδαγωγικά τμήματα παιδιά που δεν θα είναι ικανά να καταλάβουν και να διδάξουν μαθηματικά γιατί τα εγκατέλειψαν από την Α Λυκείου. Απορούν μετά οι διάφοροι ασχολούμενοι με την εκπαίδευση γιατί οι υποψήφιοι έγραψαν κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά σε ποσοστό 84%. Δεν μπορούν να καταλάβουν το απλό: Με όποιο δάσκαλο καθίσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις. Δεν φροντίζουμε οι δάσκαλοί μας να είναι ικανοί δάσκαλοι και στα μαθηματικά και στη γλώσσα και το πληρώνουν τα παιδιά μας…