Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Οι μεγάλοι της τεχνολογίας μπαίνουν ορμητικά στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας Μαρκ Κάρνεϊ φάνηκε ότι είναι έτοιμος να ανοίξει κάποιες πόρτες. Πρόσφατα, το Facebook ανακοίνωσε τα σχέδιά του να κυκλοφορήσει σύντομα το κρυπτονόμισμα Libra, γεγονός που έθεσε σε επιφυλακή κεντρικούς τραπεζίτες και ρυθμιστικές αρχές. Παρότι βρίσκεται ακόμη σε θεωρητικό στάδιο, η προοπτική και μόνο ένας τεχνολογικός γίγαντας με 2,6 δισ. χρήστες να προσφέρει ψηφιακό χρήμα και μάλιστα να το υποστηρίζει με αθρόα ποσότητα δολαρίου, ευρώ και στερλινών συνιστά δυνητική «καρδιακή προσβολή» για όλους όσοι προσπαθούν να διατηρήσουν το χρηματοπιστωτικό σύστημα σταθερό και προβλέψιμο. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να φτιάξουν εδώ και τώρα τους νέους «όρους του παιχνιδιού».
Σε πρόσφατη ομιλία του, ο Μαρκ Κάρνεϊ πρότεινε να επιτρέπεται σε τεχνολογικές και γενικότερα μη χρηματοοικονομικές επιχειρήσεις που εισχωρούν στον κόσμο των πληρωμών, να διακρατούν κεφάλαια απευθείας στις κεντρικές τράπεζες. Εάν πράγματι οι κεντρικές τράπεζες αρχίσουν να διακρατούν κεφάλαια για λογαριασμό κολοσσών, όπως το Facebook, οι ρυθμιστικές αρχές θα έχουν αυτομάτως από πρώτο χέρι άποψη για το ενεργητικό αυτών των κολοσσών. Για τις εταιρείες τεχνολογίας το να έχουν την ευλογία των κεντρικών τραπεζών θα αποτελούσε «σφραγίδα» έγκρισης και εμπιστοσύνης, κάτι από το οποίο κάποιος σαν τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ, διευθύνοντα σύμβουλο του Facebook, θα οφελούνταν τα μέγιστα.
Ωστόσο, το κάλεσμα Κάρνεϊ προς τις νέες εταιρείες τεχνολογίας να μπουν πιο βαθιά στο χρηματοπιστωτικό σύστημα δεν βρίσκει σύμφωνους όλους τους συναδέλφους του, ούτε φυσικά και τις εδραιωμένες τράπεζες. Βεβαίως, τα ρυθμιστικά εμπόδια για είσοδο στα χρηματοπιστωτικά είναι ήδη μεγάλα και αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο η Silicon Valley δεν συνιστά απειλή εξαφάνισης για τις τράπεζες. To θέμα όμως είναι ότι το Libra αποτελεί το έναυσμα και την απαρχή για χιλιάδες νέες ιδέες στον χώρο των πληρωμών, που κάποια στιγμή θα μπορούσαν να απογειωθούν.
Πολύ περισσότερο, Facebook, Apple, Amazon.com και Alphabet διαφέρουν από τις fintech (εταιρείες παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών αποκλειστικά μέσω καινοτόμων τεχνολογιών) γιατί έχουν τεράστιο μέγεθος: η Apple βρίσκεται σε ένα «δισεκατομμύριο τσέπες», τα έσοδα της Alphabet σε ένα μόνο τρίμηνο ξεπερνούν κατά πολλές φορές την κεφαλαιοποίηση της Deutsche Bank, ενώ η Amazon έχει τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών μας. Το 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού μπαίνει κάθε μήνα στο Facebook και σχεδόν όλοι έχουν ανάγκη να αγοράσουν κάτι. Όμως, τυχαίνει το γνωστό site κοινωνικής δικτύωσης να έχει στο ενεργητικό του και σκάνδαλο για παραβίαση προσωπικών δεδομένων χρηστών. Συνεπώς, απαιτείται η ύψιστη προσοχή των ρυθμιστικών αρχών, αφού πρόκειται για επενδύσεις σε χώρους εξαιρετικά ευαίσθητους αλλά και αχαρτογράφητους.