Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού – Ερευνητή
[email protected]
Κάθε αλλαγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων και κάθε αλλαγή στα εξεταζόμενα μαθήματα στις πανελλήνιες εξετάσεις έχει μεγάλες επιπτώσεις σε θέσεις εργασίας και εισοδήματα όσων διδάσκουν και επηρεάζονται από αυτές τις αλλαγές. Οι καθηγητές των σχολείων ενδιαφέρονται για τις συνολικές ώρες που διδάσκει η ειδικότητά τους σε κάθε τάξη. Η μείωση των ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων, για παράδειγμα, κατά μία ώρα την εβδομάδα στο λύκειο θα σήμαινε περίπου 11.000 λιγότερες ώρες διδασκαλίας την εβδομάδα για τους φιλολόγους, που σημαίνει ότι θα χρειάζονται περίπου 550 λιγότεροι φιλόλογοι. Επειδή καθηγητές δεν υπάρχουν θα προσληφθούν 550 λιγότεροι αναπληρωτές. Το ίδιο ισχύει για όλες τις ειδικότητες καθηγητών, όχι μόνο για τους φιλολόγους του παραδείγματός μας.
Αν ένα μάθημα δεν ανήκει στα Πανελληνίως εξεταζόμενα ή αν μειωθεί ο αριθμός των μαθητών που εξετάζονται σ’ αυτό οι επιπτώσεις είναι πολύ μεγάλες. Με το ισχύον σύστημα εξετάσεων οι υποψήφιοι για την Ιατρική δεν είναι απαραίτητο να εξεταστούν στα Μαθηματικά. Με το προηγούμενο σύστημα ήταν υποχρεωτικό. Αυτό έχει ως συνέπεια να διδάσκονται όλοι οι υποψήφιοι Μαθηματικά στο σχολείο, αλλά τουλάχιστον 9.000 λιγότεροι υποψήφιοι δεν κάνουν φροντιστήριο στα Μαθηματικά. Συνεπώς οι Μαθηματικοί διαμαρτύρονται για τους μαθητές που δεν έχουν πια.
Με την κατάργηση της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης και την αντικατάστασή της από την ομάδα προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής οι υποψήφιοι που εξετάζονται στη Φυσική στις Πανελλήνιες Εξετάσεις ήταν 30.379 το 2017, ενώ το 2015 ήταν 47.013. Συνεπώς περίπου 17.000 λιγότεροι υποψήφιοι διδάσκονται Φυσική στα σχολεία και στα φροντιστήρια. Οι Φυσικοί των σχολείων συμπληρώνουν πιο δύσκολα το ωράριό τους, προσλαμβάνονται λιγότεροι αναπληρωτές, αφού χρειάζονται περίπου 130 λιγότεροι καθηγητές Φυσικής στα σχολεία. Οι Φυσικοί των φροντιστηρίων είδαν και αυτοί τις ώρες τους να μειώνονται, όπως και οι καθηγητές που κάνουν ιδιαίτερα.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι οι καθηγητές Βιολογίας. Η Βιολογία διδάσκεται ως μάθημα Γενικής Παιδείας σε όλους τους μαθητές της Γ Λυκείου. Με το προηγούμενο σύστημα το 2015 εξετάστηκαν 50411 υποψήφιοι, ενώ το 2017 μόλις 9.005 υποψήφιοι. Συνεπώς για τους καθηγητές Βιολογίας των φροντιστηρίων το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο.
Συνεπώς κάθε αλλαγή επηρεάζει άμεσα το εισόδημα χιλιάδων ανθρώπων που διδάσκουν σε μαθητές Λυκείου. Είναι λογικό, λοιπόν, να υπάρχουν αντιδράσεις, ειδικά για τα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα. Είναι μεγάλος ο αγώνας που γίνεται από τις επιστημονικές ενώσεις για να έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή οι καθηγητές που εκπροσωπούν στην πίτα των πανελληνίων εξετάσεων, είτε με την ένταξη του μαθήματός τους στα πανελληνίως εξεταζόμενα, είτε με την αύξηση των ωρών διδασκαλίας, είτε με την αύξηση του αριθμού των μαθητών που θα εξετάζονται στο μάθημα. Φυσικά πάντα προτάσσεται η αναγκαιότητα διδασκαλίας του μαθήματος, αφού κάθε καθηγητής θεωρεί το μάθημά του το σημαντικότερο όλων. Όχι τόσο από εγωισμό, αλλά είναι ζήτημα της κουλτούρας που έχει.
Οι αναμενόμενες αλλαγές στο Λύκειο, που περιλαμβάνουν μείωση του αριθμού των διδασκομένων μαθημάτων αλλά και μείωση του αριθμού των πανελληνίως εξεταζομένων μαθημάτων, σύμφωνα με όσα ασαφή έχει ανακοινώσει το Υπουργείο Παιδείας, αναμένεται να πυροδοτήσει πολλές αντιδράσεις από τις ομάδες καθηγητών που θα θεωρήσουν εαυτούς θιγόμενους. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μην υπάρξουν αρκετοί θιγόμενοι, άρα οι αντιδράσεις αναμένονται πολλές. Λέτε γι’ αυτό το λόγο να μην ανακοινώνει το Υπουργείο Παιδείας το νέο σύστημα λειτουργίας του Λυκείου και το σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια; Λέτε να περιμένει για να επιλέξει τη στιγμή που θα πιστεύει ότι θα έχει τις λιγότερες αντιδράσεις;