Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τελικά, ναι, υπάρχει μέλλον σε αυτή τη χώρα. Παρά τις αντιξοότητες, τις αναποδιές, τις διαφορές, τις διαφωνίες, τη γραφειοκρατία, τη φορολογία, την οικονομική κρίση που εξακολουθεί και μαστίζει τη χώρα για όγδοο χρόνο τώρα, υπάρχουν άνθρωποι, Έλληνες, που βάζουν το κεφάλι κάτω, εργάζονται σκληρά και πετυχαίνουν στον διεθνή ανταγωνισμό. Ακόμα και μέσα στην «έδρα» των ανταγωνιστών τους.
Αφορμή για το σχόλιο αυτό αποτέλεσε η ναυτιλιακή έκθεση APM 2018 στη Σιγκαπούρη. Εκεί συναντήσαμε νέους επιχειρηματίες, που ήρθαν αντιμέτωποι με την ελληνική κρίση και αποφάσισαν πως για να επιβιώσουν είναι απαραίτητο να κοιτάξουν προς το εξωτερικό.
Ένα τέτοιο παράδειγμα, ανάμεσα σε πολλά, είναι και η SeaBright. Μια εταιρεία που κατασκευάζει φωτιστικά για πλοία και η οποία μέχρι το 2012 δεν είχε ανοιχτεί στο εξωτερικό. Η φράση με την οποία περιγράφεται το προηγούμενο καθεστώς -«το Πέραμα έφτανε»- έχει ακουστεί από πολλά χείλη τα τελευταία χρόνια.
Από κάποια στιγμή και μετά όμως τα πλοία σταμάτησαν να έρχονται για επισκευές. Μόνη διέξοδος το εξωτερικό. Δύο νέα παιδιά, αδέλφια, ο Παναγιώτης και ο Ηλίας Μάλλιος, με την καθοδήγηση του πατέρα τους Αν. Μάλλιου, προχώρησαν σε rebranding της εταιρείας, πήραν όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις από το εξωτερικό και βγήκαν σιγά σιγά στις διεθνείς αγορές.
Και η προσπάθεια έχει ήδη αποφέρει καρπούς. Σήμερα, λίγα χρόνια μετά, η εταιρεία SeaBright καταφέρνει και δέχεται παραγγελίες από έναν κολοσσό της παγκόσμιας ναυτιλίας, τον όμιλο MSC και πιο συγκεκριμένα από την MSC Cruises. Μια ιταλική εταιρεία που κατασκευάζει τα πλοία της σε ιταλικών συμφερόντων ναυπηγεία και σε μια χώρα με μεγάλη παράδοση στην κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού, ειδικά για κρουαζιερόπλοια. Η SeaBright ανακοίνωσε ότι αφού πριν από λίγα χρόνια πέρασε από «εξονυχιστικό έλεγχο» από τους Ιταλούς προκειμένου να κερδίσει την πρώτη παραγγελία, τώρα πήρε και τη δεύτερη, πιο μεγάλη. Και πιο εύκολα από την πρώτη φορά. Ειδικότερα, κέρδισε συμβόλαιο για τον τεχνικό φωτισμό και τους προβολείς για τρία κρουαζιερόπλοια, 4.500 επιβατών το καθένα, που θα κατασκευαστούν στα ναυπηγεία STX της Γαλλίας, τα οποία όμως ελέγχει ο ιταλικός ναυπηγικός όμιλος Fincantieri.
Στη Σιγκαπούρη ήταν και άλλες, πολύ δυνατές, ελληνικές εταιρείες, οι οποίες κερδίζουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Για παράδειγμα, οι εκπρόσωποι της OTESAT Maritel μας ανέφεραν ότι η χώρα μας είναι πολύ μπροστά στην αγορά των δορυφορικών τηλεπικοινωνιών. Ότι η Ελλάδα είναι οδηγός για τη ναυτιλιακή αγορά δορυφορικών συστημάτων.
Στην ίδια έκθεση βρέθηκε και η εταιρεία Koronakis SA, γνωστή σε παγκόσμια επίπεδο για τα πολύ ανθεκτικά σχοινιά ναυτιλίας, με εγγύηση ζωής, που κατασκευάζει, και η Erma First, η πρώτη και μόνη ελληνική εταιρεία που κατασκευάζει σύστημα επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος, όπως και μια σειρά από εταιρείες, με καινοτόμα και υψηλής τεχνολογίας προϊόντα που διεκδικούν επάξια μερίδιο στον παγκόσμιο ανταγωνισμό.
Όλοι τους παραδέχονται ανοικτά και με μεγάλη υπερηφάνεια ότι κερδίζουν τον σεβασμό όλων, άρα και το αρχικό πλεονέκτημα, εξαιτίας της καταγωγής τους. Προέρχονται από την Ελλάδα, τη χώρα με τη μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου. Αλλά για να κερδίσουν και τα συμβόλαια πρέπει τα προϊόντα τους να είναι «value for money». Και προς αυτή την κατεύθυνση εργάζονται.