Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού – ερευνητή
[email protected]
Ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας ότι οι επαναληπτικές εξετάσεις, για όσους ασθενήσουν στη διάρκεια των πανελληνίων εξετάσεων, θα διεξαχθούν το Σεπτέμβριο. Οι λόγοι που το Υπουργείο Παιδείας επέλεξε τη λύση του Σεπτεμβρίου είναι καθαρά και μόνο οικονομικοί.
Το Σεπτέμβριο διεξάγονται οι εξετάσεις των Ελλήνων του Εξωτερικού σε εξεταστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης στην ίδια ύλη με των γηγενών υποψηφίων. Η διεξαγωγή των επαναληπτικών εξετάσεων τον Σεπτέμβριο σημαίνει ότι το υπουργείο Παιδείας δεν θα έχει κανένα, σχεδόν, επιπλέον κόστος, αφού τα θέματα μπορεί να είναι κοινά στις επαναληπτικές και των Ελλήνων του Εξωτερικού, συνεπώς δεν θα πληρώσει την Κεντρική Επιτροπή των Εξετάσεων ούτε θα υπάρχει επιβάρυνση για το σύστημα μετάδοσης των θεμάτων. Η μόνη επιβάρυνση θα είναι οι επιπλέον διορθωτές που θα χρειαστούν, αφού οι επιπλέον επιτηρητές δεν πληρώνονται παραπάνω.
Η εξοικονόμηση χρημάτων είναι πολύ μεγάλη. Δυστυχώς το υπουργείο Παιδείας ποτέ δεν ανακοίνωσε τον αριθμό των υποψηφίων που συμμετέχουν στις επαναληπτικές εξετάσεις, ούτε το κόστος των εξετάσεων. Συνεπώς δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε το μέγεθος της εξοικονόμησης χρημάτων που θα γίνει σε σχέση με τη διεξαγωγή των εξετάσεων στα τέλη Ιουνίου και αρχές Ιουλίου. Απλά σ’ αυτή την περίπτωση θα είχαμε τη συγκρότηση Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, δορυφορική μετάδοση των θεμάτων, επιτηρητές που θα έπρεπε να πληρωθούν για εργασία τον Ιούλιο και λειτουργία εξεταστικών κέντρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Η μετάθεση, όμως, των επαναληπτικών εξετάσεων το Σεπτέμβρη θα έχει και παρενέργειες που δεν γνωρίζω αν έχει αντιληφθεί σε όλη τους την έκταση το Υπουργείο Παιδείας.
Η πρώτη παρενέργεια είναι ότι όσοι συμμετάσχουν στις επαναληπτικές εξετάσεις θα εισαχθούν στις σχολές καθ’ υπέρβαση του αριθμού των εισακτέων, αφού θα έχει γίνει η επιλογή θα έχουν ανακοινωθεί οι βάσεις και θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εισαγωγής. Συνεπώς όσοι συμπληρώσουν μόρια ίσα με τη βάση του τμήματος θα εισάγονται σ’ αυτό ως υπεράριθμοι. Δεν μπορώ να καταλάβω άλλο τρόπο εισαγωγής.
Η δεύτερη και σημαντικότερη παρενέργεια είναι ότι με αυτό τον τρόπο το Υπουργείο Παιδείας εξωθεί τους υποψηφίους να «αφήσουν» ένα μάθημα για το Σεπτέμβριο. Ιδού ένα παράδειγμα. Υποψήφιος από τις σπουδές οικονομίας και πληροφορικής που δυσκολεύεται στα μαθηματικά (το μόνο πραγματικά δύσκολο μάθημα της ομάδας προσανατολισμού) μπαίνει στον πειρασμό να κάνει τον άρρωστο στις πανελλήνιες εξετάσεις στα μαθηματικά και να εξεταστεί σ’ αυτά το Σεπτέμβρη. Το κέρδος του θα είναι ότι θα έχει δύο ολόκληρους μήνες για να μελετήσει μαθηματικά, χωρίς καμία υποχρέωση στο σχολείο. Θα θυσιάσει το καλοκαίρι του αλλά μπορεί να κερδίσει πολλά. Δεν είναι λογικό να μπει στον πειρασμό να το κάνει; Το ίδιο μπορεί να κάνει οποιοσδήποτε υποψήφιος σε οποιοδήποτε μάθημα νιώθει ότι δεν πρόλαβε να προετοιμαστεί σωστά. Με τις ιατρικές σχολές τι θα γίνει; Εκεί το άγχος των υποψηφίων, οι ατελείωτες ώρες μελέτης και η ευκαιρία για δύο επιπλέον μήνες διαβάσματος μπορεί να κάνουν τον πειρασμό πιο έντονο.
Το θέμα είναι ότι δεν επιτρέπεται το Υπουργείο Παιδείας να δίνει τη δυνατότητα στους υποψηφίους να σκέφτονται πως θα παραβιάσουν τους κανόνες του παιγνιδιού, γιατί πιθανόν αυτή η ρύθμιση να ανοίγει τον ασκό του Αιόλου. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε το άγχος των υποψηφίων τι διαστάσεις θα δώσει στο φαινόμενο να κάνουν κάποιοι τους άρρωστους και να εξετάζονται το Σεπτέμβριο. Ο Υπουργός Παιδείας είχε κάνει μία δήλωση για τις επαναληπτικές εξετάσεις. Είχε πει ότι στη διάρκεια των πανελληνίων εξετάσεων αυξάνεται πολύ ο αριθμός των υποψηφίων που αρρωσταίνουν, υπονοώντας ότι κάποιοι προσποιούνται τους αρρώστους για να κερδίσουν λίγες μέρες παράταση και να προετοιμαστούν καλύτερα. Φανταστείτε τι θα γίνει τώρα που θα έχουν να κερδίσουν δύο μήνες…