Skip to main content

Γιατί ακόμη καιγόμαστε

REUTERS/Alexandros Avramidis

Μια φωτιά που ξεκίνησε από μια δασική περιοχή στον Βαρνάβα

Κρανίου τόπο θα αντικρίσει αύριο το απόγευμα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, που θα επισκεφθεί την πληγείσα από τις πυρκαγιές περιοχή στην Πεντέλη για σύσκεψη με τους αρμόδιους φορείς.
Οι φλόγες δεν αφαίρεσαν μόνο μία ανθρώπινη ζωή και κατέκαψαν 100.000 στρέμματα και πολλές περιουσίες. Κατέκαψαν και το αφήγημα της κυβέρνησης περί της καλής προετοιμασίας για την αντιπυρική περίοδο του καλοκαιριού.

Μια φωτιά που ξεκίνησε από μια δασική περιοχή στον Βαρνάβα, εντοπίστηκε σχεδόν τέσσερα λεπτά μετά, κινητοποιώντας τις πυροσβεστικές δυνάμεις, πώς είναι δυνατόν να εισβάλει ακόμη και στον αστικό ιστό;
Τα πράγματα είναι πλέον πολύ δύσκολο να δικαιολογηθούν -παρά την ηρωική μάχη των πυροσβεστών- και να αποδοθούν μόνο στην -φυσικά πανταχού παρούσα- κλιματική κρίση.

Αναμφίβολα, ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει άμεσα μέτρα αποζημίωσης των πυρόπληκτων και θα δώσει κάποιες απαντήσεις στις κατηγορίες για λάθη στον σχεδιασμό και ελλείψεις στα μέσα πυρόσβεσης.
Η νέα πυρκαγιά απέδειξε όμως ότι χρειάζεται επανεξέταση στο σχέδιο, τα μέσα, ίσως και τις μεθόδους πυρόσβεσης.

Αλλά και στην ταχύτητα απορρόφησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων για την πυρόσβεση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Ενώ τα ενταγμένα έργα έχουν συνολικό προϋπολογισμό 556,6 εκατ. ευρώ, έως τα τέλη Μαρτίου οι δαπάνες ανέρχονταν μόλις σε 5,34 εκατ. ευρώ. Δηλαδή το ποσοστό απορρόφησης ήταν μόλις 1%.

Ταυτόχρονα, πολύς λόγος γίνεται για την έλλειψη Canadair – των πιο αποτελεσματικών πτητικών μέσων για την κατάσβεση πυρκαγιών. Η Ελλάδα διαθέτει 17 Canadair, αλλά μόνο 10 είναι διαθέσιμα να επιχειρήσουν αυτή την περίοδο! Διαθέτουμε επίσης και 11 PZL και 28 μικρά Fire Boss Air Tractor, τα οποία -σύμφωνα με πολλούς ειδικούς- «είναι περιορισμένων δυνατοτήτων».

Πριν από δύο δεκαετίες είχαμε 28 επιχειρησιακώς έτοιμα Canadair, αλλά χρόνο με τον χρόνο μειώνεται ο αριθμός τους και δεν γίνεται αναπλήρωση, καθώς το παλαιότερο εργοστάσιο στον Καναδά έκλεισε πριν από 5 χρόνια.

Η διάδοχος εταιρεία Viking – De Havilland Canada (DHC) ενημέρωσε ότι η γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο δεν έχει τεθεί ακόμα σε λειτουργία, προσθέτοντας ότι αυτό δεν πρόκειται να γίνει αν δεν λάβει υπογεγραμμένο συμβόλαιο παραγγελίας άνω των 20 αεροσκαφών από την Ε.Ε.

Το ερώτημα είναι τι κάνουμε για να αντικαταστήσουμε την απώλεια αυτών των αεροσκαφών, με άλλου τύπου. Για παράδειγμα, το γιγαντιαίο ρωσικό Beriev ή άλλα αεροσκάφη, τύπου Beriev.
Ας ελπίσουμε ότι η νέα καταστροφή στην Αττική θα γίνει επιτέλους μάθημα.