Skip to main content

Αν η φοροδιαφυγή είναι «πράσινη», δεν πειράζει

Είναι η δεύτερη φορά τα τελευταία χρόνια που η Κομισιόν προσπαθεί να σώσει το περιβάλλον με «όχημα» τα αυτοκίνητα

Η εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης αποσκοπεί στην πληρωμή ενός ελάχιστου φόρου εισοδήματος για την ενδεχόμενη φοροδιαφυγή που διαπράττει ο φορολογούμενος ο οποίος δηλώνει χαμηλότερα πραγματικά εισοδήματα.

Δηλαδή, ο Χ φορολογούμενος δηλώνει εισόδημα 15.000 ευρώ, αλλά η εφορία του αθροίζει την προσωπική τεκμαρτή δαπάνη 3.000 ή 5.000 ευρώ για το ζευγάρι συν το τεκμαρτό βάρος των κατοικιών, συν των αυτοκινήτων, σκαφών κ.λπ. και αν το άθροισμα είναι π.χ. 20.000 ευρώ, θα φορολογηθεί για 20.000 ευρώ και όχι για 15.000 ευρώ που είναι το δηλωθέν εισόδημα.

Η εφορία θεωρεί ότι, σύμφωνα με τα περιουσιακά του στοιχεία και το εισόδημα που δηλώνει, μάλλον είναι φοροφυγάς και τον φορολογεί με βάση τα τεκμήρια.

Αν όμως ο εν λόγω φορολογούμενος είχε αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο, δεν θα ίσχυαν οι «κατηγορίες» ή οι υποψίες περί φοροδιαφυγής.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, από το τεκμήριο διαβίωσης εξαιρούνται ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ (Λιανική Τιμή Προ Φόρων), ενώ για τα ηλεκτρικά οχήματα αξίας άνω των 50.000 ευρώ ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ (μόλις), δηλαδή με το ποσό που βαρύνεται ένα ΙΧΕ 1.200 κ.ε., το οποίο είναι και πολύ φθηνότερο από ένα ηλεκτρικό.

Εφόσον η επιβολή των τεκμηρίων αποσκοπεί πράγματι στην τιμωρία όσων φοροδιαφεύγουν αποκρύπτοντας τα πραγματικά τους εισοδήματα, γιατί το κράτος συγχωρεί τη φοροδιαφυγή όσων αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορολογεί όσους αγοράζουν φθηνότερα συμβατικά; Δεν έχει λογική.

Πρόσφατα αυξήθηκαν οι επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, επειδή οι πωλήσεις τους φρέναραν, και θα μπορούσαν να αυξηθούν περισσότερο για να καταργηθεί ο παραλογισμός με τον διαχωρισμό της τεκμαρτής αντιμετώπισης των Ι.Χ.

Η προώθηση της ηλεκτρικής αυτοκίνησης είναι πολιτική εκπορευόμενη από τις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο της «πράσινης μετάβασης» κ.λπ. αλλά χωρίς σχέδιο. Είναι η δεύτερη φορά τα τελευταία χρόνια που η Κομισιόν προσπαθεί να σώσει το περιβάλλον με «όχημα» τα αυτοκίνητα.

Η αμέσως προηγούμενη ήταν η προώθηση των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. τα οποία παρουσίαζαν ως πιο καθαρά, αλλά τώρα εξοστρακίζονται από τις πόλεις.