Skip to main content

Χαρακώματα στη Eurovision

EPA/JESSICA GOW SWEDEN OUT

Ο πόλεμος στη Γάζα έχει μεταφερθεί στη σκηνή και στις κερκίδες του θεάτρου, αλλά και στους γύρω δρόμους

Κάτι τέτοιο δεν έχει ξανασυμβεί στην ιστορία του Διαγωνισμού Τραγουδιού της Eurovision: Μια τραγουδίστρια να μεταφέρεται με κομβόι και δρακόντεια μέτρα ασφαλείας από το ξενοδοχείο της στο περίφημο Malmο Arena, για να τραγουδήσει.

Ο λόγος για την Εντεν Γκολάν, ισραηλινής καταγωγής κόρη Ουκρανο-Λεττονών μεταναστών με ρωσική υπηκοότητα, που εκπροσώπησε το Ισραήλ στον 68ο διαγωνισμό τραγουδιού, στο Μάλμε της Σουηδίας.

Σε έναν διαγωνισμό που είχε ως σλόγκαν το σύνθημα: «United by music-Ενωμένοι από τη μουσική», όπως αναγράφεται στην πρόσοψη του Malmo Arena.

Ένα σύνθημα, που φαντάζει παράξενο, καθώς ο πόλεμος στη Γάζα έχει μεταφερθεί στη σκηνή και στις κερκίδες του θεάτρου, αλλά και στους γύρω δρόμους.

Η περιοχή έξω από την αίθουσα μοιάζει με περιχαρακωμένο στρατόπεδο, που περιβάλλεται από συρματοπλέγματα, σιδερένιους φράχτες και τεθωρακισμένα οχήματα καταστολής των ταραχών. «Πάρτι με χαρακώματα», δηλαδή.

Κάπου 12.000 διαδηλωτές διαμαρτύρονταν για την Ισραηλινή συμμετοχή στη Eurovision, φωνάζοντας συνθήματα, όπως «Ελεύθερη Παλαιστίνη» και «Σταματήστε τη Γενοκτονία»

Οι πολέμιοι της συμμετοχής της Εντεν υποστηρίζουν ότι όπως είχε ακυρωθεί η συμμετοχή της Ρωσίας στον διαγωνισμό το 2022 λόγω της εισβολής στην Ουκρανίας – οι ίδιες συνέπειες θα πρέπει να ισχύσουν για το Ισραήλ.

Σημαίες…

Μακριά από τη διαδήλωση, περίπου 100 άτομα, κυματίζοντας ισραηλινές σημαίες, συγκεντρώθηκαν για να παράσχουν μουσική υποστήριξη στην Εντεν , η οποία κέρδισε μια θέση για τον αποψινό τελικό. Οι εταιρείες στοιχημάτων την φέρουν στην πρώτη τριάδα μαζί με την Ολλανδία και την Ελβετία.

Η απαιτούμενη ουδετερότητα του μουσικού διαγωνισμού είχε ήδη αμφισβητηθεί στον πρώτο ημιτελικό της Τρίτης από τον Σουηδό τραγουδιστή Ερικ Σάαντε, που εμφανίστηκε με την γνωστή παλαιστινιακή καφίγια ,στο μπράτσο του.

Η διοργανώτρια EBU υπενθύμισε ότι πρόκειται ότι η Eurovision είναι ένας «απολίτικος» διαγωνισμός, αλλά η πραγματικότητα είναι άλλη: Η Eurovision είναι μια αντανάκλαση των πολιτισμικών και κοινωνικών αλλαγών μιας ολόκληρης ηπείρου εδώ και 68 χρόνια.

Η τηλε-ψηφοφορία για τους υποψήφιους στη Eurovision είναι πολλές φορές ευαίσθητη σε πολιτικά ζητήματα, στη  στη λήψη των αποφάσεων. Για παράδειγμα, η συμπάθεια που προκάλεσε η Ουκρανία στη σύγκρουση με τη Ρωσία μεταφράστηκε σε τεράστια υποστήριξη από το κοινό

…και συμφέροντα

Πρόκειται άλλωστε για έναν διαγωνισμός που αντανακλά τις εδαφικές αντιπαραθέσεις και τα γεωπολιτικά συμφέροντα. που συχνά θάβονται κάτω από ένα τεχνητό σενάριο. Όπου γίνονται συναλλαγές αλλά και «μάχες» στις ψηφοφορίες για την τελική κατάταξη.

Για παράδειγμα, όταν η Ρωσία διαγωνιζόταν, είχε πάντα μια «προτίμηση» από κοντινές της χώρες, με ρωσική επιρροή.

«Το Ισραήλ, όπως και άλλες χώρες, έχει επίσης χρησιμοποιήσει τη Eurovision ως όργανο πολιτιστικής διπλωματίας, μέσω της οποίας  θέλει να δείξει την εγγύτητά του με τα μοντέλα και τα πρότυπα των δυτικών δημοκρατιών. Ότι είναι το μόνο δημοκρατικό καθεστώς στη Μέση Ανατολή», εξηγεί ο Αντόνιο Ομπρεχόν, καθηγητής Νομικής και Διεθνών Σχέσεων.

Η ισραηλινή δημόσια τηλεόραση (KAN) προσπάθησε πάντως  αρχικά να μετάσχει στον διαγωνισμό με ένα τραγούδι με τίτλο «October Rain» (Βροχή του Οκτωβρίου), που έκανε αναφορά στις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς της 7ης Οκτωβρίου.

Η EBU το απαγόρευσε και τελικά η Γκολάν εκπροσώπησε τη χώρα της με την μπαλάντα «Hurricane», που μιλάει για την προσωπική κρίση μιας νεαρής γυναίκας.  Η μπαλάντα της Ισραηλινής τραγουδίστριας θα ακουστεί ξανά απόψε. Όπως ακριβώς και τα συνθήματα κατά του Ισραήλ στο κέντρο του Μάλμε.