Αν οι Φαραώ επιχειρούσαν να χτίσουν τις πυραμίδες ξεκινώντας από την κορυφή, θα είχαμε στερηθεί ένα από τα 7 θαύματα του κόσμου.
Κάτι αντίστοιχο επιχειρείται να γίνει στην Παιδεία, ξεκινώντας από την κορυφή της εκπαιδευτικής πυραμίδας, με το νομοσχέδιο για τα ημιιδιωτικά ή ημι-δημόσια ΑΕΙ, ενώ το πρόβλημα είναι δομικό και ξεκινά από τις χαμηλές βαθμίδες, όπως καταδεικνύουν διεθνείς μελέτες.
Σύμφωνα με την αξιολόγηση του διαγωνισμού PISA, στα γνωστικά αντικείμενα Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Κατανόηση Κειμένου η Ελλάδα συστηματικά κατατάσσεται στις ομάδες χωρών με επίδοση χαμηλότερη από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Στην τελευταία, δε, αξιολόγηση η Ελλάδα καταλαμβάνει ανάμεσα σε 37 χώρες του ΟΟΣΑ την 33η θέση στα Μαθηματικά και στην Κατανόηση Κειμένου και την 34η στις Φυσικές Επιστήμες, ενώ στο σύνολο των χωρών της Ε.Ε.-27 που συμμετείχαν στην αξιολόγηση καταλαμβάνει την τελευταία θέση.
Μάλιστα, οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών είναι σε φθίνουσα πορεία από το 2000. Στα 22 αυτά χρόνια έγιναν αρκετές «μεταρρυθμίσεις» στη βασική εκπαίδευση, οι οποίες, βάσει των ανωτέρω αποτελεσμάτων, προφανώς και απέτυχαν.
Οι λόγοι της αποτυχίας είναι πολλοί, αλλά όσο και αν ηχεί παράξενα αντανακλώνται στο βάρος της τσάντας που υποχρεώνονται να κουβαλάνε καθημερινά μαθητές του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου. Όταν εξάχρονα και δεκάχρονα παιδιά επωμίζονται μια σάκα 5 10 κιλών, κάτι δεν λειτουργεί σωστά.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα υπερφορτώθηκε με μαθήματα χρήσιμα ή μη, τα παιδιά είναι επιβαρυμένα με πολλά μαθήματα και επιστρέφοντας από το σχολείο έχουν «χρεωθεί» με αρκετό διάβασμα για το οποίο χρειάζεται η συνδρομή γονιών, παππούδων και λοιπών συγγενών ή φροντιστηρίου.
Κάποιες χώρες της βόρειας Ευρώπης κατάφεραν και επιστρέφουν τα παιδιά στο σπίτι χωρίς να χρειάζεται να ανοίξουν βιβλίο, γιατί στο σχολείο γίνεται μια παραγωγική διδασκαλία.
Εδώ, θεωρούμε ότι οι γνώσεις πάνε με το… κιλό της σχολικής τσάντας και της ανάθεσης στους μαθητές και στην οικογένειά τους δουλειάς για το σπίτι, η οποία (δουλειά) έπρεπε να γίνεται στο σχολείο.