Ο κόσμος διαρκώς εξελίσσεται. Γυρίζει σελίδες ανά δεκαετίες, ίσως και ταχύτερα, με την καινοτομία να ορίζει το μέλλον. Οι γκουρού της τεχνολογικής αγοράς, με αφορμή και τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη και ειδικότερα το λανσάρισμα του ChatGPT, οραματιζόμενοι το κοντινό μέλλον, μιλούν για ένα νέο είδος ζωής.
Θεωρούν την τεχνολογία ανώτερη του ανθρώπου, ενώ κάποιοι ήδη μιλούν, ερευνούν ίσως και να πειραματίζονται με την εμφύτευση τσιπ στον ανθρώπινο εγκέφαλο, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί, να αφομοιώσει τις ταχύτατα εξελισσόμενες τεχνολογικές εφαρμογές.
Εν μέσω αυτών των κοσμογονικών γεγονότων, στην Ελλάδα επιμένουμε να συζητάμε χρόνια τώρα τα περί της θεσμοθέτησης ή μη ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Προβληματισμός κυριολεκτικά παγωμένος στον χρόνο.
Ακόμη και σήμερα που η κυβέρνηση έκανε ένα πρώτο βήμα προς τα ιδιωτικά πανεπιστήμια με τη θεσμοθέτηση μη κερδοσκοπικών, μη κρατικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, οι γνωστοί άγνωστοι αφυπνίστηκαν, επαναστατώντας για χιλιοστή φορά.
Εν έτει 2023, η Ελλάδα -μέρος μιας παγκοσμιοποιημένης οικονομίας- παλεύει να μειώσει την απόσταση που τη χωρίζει από τη διεθνή πανεπιστημιακή κοινότητα. Και να ήταν μόνο αυτό; Διατηρεί εντελώς υποβαθμισμένη την επαγγελματική εκπαίδευση, με συνέπεια να παραμένουν κενές εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας παρουσιάζει σοβαρότατες αδυναμίες, βαριές δυσκαμψίες δεκαετιών, βασίζεται σε παλαιολιθικές αντιλήψεις και αγνοεί συστήματα εκμάθησης δοκιμασμένα στον χρόνο από άλλες, σαφώς ισχυρότερες οικονομίες.
Ας αλλάξουμε κουλτούρα εκπαίδευσης, ακολουθώντας τη θεωρία περί εσωτερισμού που ανέπτυξε ο κλασικός φιλόσοφος Πλάτων, σύμφωνα με τον οποίο ο άνθρωπος αποτελείται από το πνεύμα (αθάνατη ψυχή) και την προσωπικότητα, στοιχεία δυναμικά, όπως δυναμική πρέπει να είναι και η παιδεία που του προσφέρεται. Γεμάτη συνεχείς πειραματισμούς, τολμηρές αλλαγές, διαρκείς προσαρμογές.