Για τα «διαμάντια» της ελληνικής οικονομίας, που βραβεύτηκαν για επιχειρηματική αριστεία, θα διαβάσετε σε άλλες σελίδες της «Ν». Εδώ θα σκάψουμε, όχι στο περσινό ρεκόρ καθαρής κερδοφορίας των 10,3 δισ. ευρώ από τις μεγαλύτερες εισηγμένες, αλλά στους μύθους που συνδέονται με το διαμάντι στης Γης τα βάθη.
Είναι τόσο σπάνια ή μήπως υπάρχει μια μαρκετίστικη επιφάνεια; Προ επτάοκτώ ετών ερευνητές του Τμήματος Γεωεπιστημών του Πανεπιστημίου Τζον Χόπκινς, που έκαναν σχετική δημοσίευση, αμφισβήτησαν τη διαδεδομένη πεποίθηση. Μεγάλες ποσότητες πιθανώς υπάρχουν στο εσωτερικό του πλανήτη. Άντε να τα βρεις, όμως, κι άντε να τα δεις, αν δεν ανέβουν παρασυρμένα από τις εκρήξεις μάγματος στην επιφάνεια της Γης.
«Όσο περισσότερο κοιτάζει κανείς, τόσο περισσότερο βρίσκει διαμάντια σε διαφορετικά πετρώματα. Ανακαλύπτονται σιγά-σιγά όλο και περισσότερα περιβάλλοντα που ευνοούν τη δημιουργία διαμαντιών».
Υπάρχουν κι άλλα που περνούν το μήνυμα στο κοινό. Πριν από τη Μέριλιν, που τραγουδάει το «Diamonds Are a Girl’s Best Friend»; Ποιος κατασκεύασε το παραμύθι ότι μια πρόταση γάμου πρέπει να συνοδεύεται από ένα διαμαντένιο δαχτυλίδι; Ο μεγαλύτερος όμιλος αδαμαντωρυχείων του κόσμου, η De Beers. Έθεσε υπό τον έλεγχό της την παγκόσμια προσφορά, άρα και τη διατήρηση των τιμών σε επίπεδα υψηλά, αλλά για να επεκταθεί η αγορά, έπρεπε να δημιουργηθεί ζήτηση. Μετά τη Μεγάλη Ύφεση.
Η DE BEERS προσέλαβε τη διαφημιστική N. W. Ayer για να μετατρέψει το διαμάντι σε σύμβολο. Σύμφωνα με το «Atlantic», ήταν η πιο επιτυχημένη προωθητική εκστρατεία όλων των εποχών και φυσικά το Χόλιγουντ συνέβαλε σε αυτό. Καλές οι καμπάνιες και δυνατές, αλλά την επιρροή της Μονρό και των άλλων σταρ τη θες.
Ακόμη και τα «σπάνια, πολύτιμα και παντοτινά» πρέπει να επινοηθούν ξανά.