«Είναι κάτι που έχουν υιοθετήσει τα περισσότερα κράτη και είναι ώρα να ισχύσει στον τόπο μας».
«Τίθεται σε κίνδυνο η μυστικότητα και το αδιάβλητο της εκλογικής διαδικασίας»; «Με τη νέα μεταρρύθμιση εμπλουτίζεται και αλλάζει, καθώς είναι η πιο ισχυρή απάντηση στην αποχή». «Θα βρει εφαρμογή σε πρώτη φάση στις ευρωεκλογές και τα δημοψηφίσματα».
Είναι, μας λένε, όπλο κατά της αποχής η επιστολική ψήφος. Δηλαδή, αν η συμμετοχή στην εκλογική διαδικασία ήταν σε λεβέντικα επίπεδα, αν είχε το 7 ως πρώτο ψηφίο, όπως και συνέβαινε έως τις βουλευτικές εκλογές του 2009, η επιστολική ψήφος δεν θα ήταν επιλογή και «ιστορική τομή»;
Αφού το πάνε μαχητικά, μεγαλύτερο όπλο είναι η αποζημίωση. Το έκαναν οι αρχαίοι υμών κι είδαν στην Πνύκα συνωστισμό. Στις «Εκκλησιάζουσες», ο Χρέμης βλέπει πρωτόφαντο πλήθος: «πλείστος ανθρώπων όχλος,/ όσος ουδεπώποτ’, ήλθ’ αθρόος εις την Πνύκα». Είχε το τριώβολον, η μισή δραχμή -ο μισθός των πολιτών που μετείχαν στην εκκλησία του δήμου, ο οποίος δόθηκε για πρώτη φορά το 392 π.Χ.- μία γλύκα…
Αμοιβή δεν διεκδικώ και τα πόδια μου, όσο μπορώ, σέρνω σε τμήμα εκλογικό. Ίσως να ευθύνονται πρόγονοι και δάσκαλοι γι’ αυτό, που με είχαν ζαλίσει ότι η δημοκρατία θέλει το… σωματικό. Το δικό μου, το δικό σου, το δικό μας κάνουν το εκλογικό σώμα. Η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται μια αναθεώρηση των καταλόγων, γιατί κάμποσα (άγνωστο πόσα) αναπαύονται στο χώμα.
Έχει κάτι η σωματοποίηση της διαδικασίας, η φυσική παρουσία από την εποχή της εκκλησίας του δήμου. Έχει κάτι, όμως, και η αντιπροσωπευτική μας δημοκρατία. Στις 25 Ιουνίου 2023 ψήφισε το 53%. Δεν μπορεί για τον ένα στους δύο απέχοντες το πρόβλημα να ήταν η μετακίνηση. Άλλη απόσταση υπάρχει.
Όσο οι πελάτες -συγγνώμη οι πιστοί- λιγοστεύουν, κάποιες θέσεις με απονομιμοποίηση κινδυνεύουν. Δεν θα μου έκανε εντύπωση, λοιπόν, και την κάλπη στο χώρο σου να φέρνουν.