Καλοκαίρι 2023, Παρασκευή απόγευμα, γύρω στις έξι. Φθάνεις στη Λευκάδα, αναψοκοκκινισμένος γιατί αναγκάσθηκες να πας μέσω Αμφιλοχίας, όπως τον παλιό καλό καιρό, αφού ή έστω και μισερή παράκαμψη της πόλης είναι αποκλεισμένη λόγω έργων (προφανώς προεκλογικά ήταν ανοικτή αφού έτσι έπρεπε).
Και ξαφνικά αντιμετωπίζεις ένα κυκλοφοριακό χάος αφού οι χώροι στάθμευσης στο νησί δεν επαρκούν. Οι ελλείψεις στις βασικές υποδομές αναδεικνύονται τα τελευταία χρόνια, λόγω της μεγάλης αύξησης που σημειώνει το τουριστικό ρεύμα προς το νησί του Βαλαωρίτη.
Αναγκάζεσαι να κάνεις σλάλομ ανάμεσα, σε παράνομα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα που έχουν τα αλάρμ αναμμένα, αφού σταμάτησαν «για ένα λεπτό».
Και πάλι ξαφνικά συνειδητοποιείς ότι εκατοντάδες αυτοκίνητα φέρουν ρουμάνικες και βουλγάρικες πινακίδες. Μερικά πινακίδες Σερβίας και λιγότερα αυτές της Βόρειας Μακεδονίας. Οι ελληνικές πινακίδες είναι από τη γειτονική Πρέβεζα, τα Ιωάννινα και αρκετές από νομούς της Βόρειας Ελλάδας, κυρίως από τη Θεσσαλονίκη.
Αναρωτιέσαι γιατί… Και την απάντηση την παίρνεις λίγες ώρες αργότερα, όταν συναντιέσαι με επιχειρηματία που ασχολείται με τον τουρισμό αφού πραγματοποιεί ημερήσιες κρουαζιέρες τόσο στη Λευκάδα όσο και στη Ζάκυνθο.
«Ευτυχώς φίλε που έρχονται και αυτοί… Αυτοί θα μας σώσουν φέτος. Μην περιμένεις πολλά πράγματα από τους Βόρειους και τους Δυτικούς τουρίστες που κατέκλυζαν κάθε χρόνο το Ιόνιο. Κυρίως Ιταλοί, Γάλλοι και Γερμανοί. Έχουν αλλάξει τα πράγματα με την ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη». Ποιοι είναι αυτοί αναρωτήθηκα; Και η απάντηση επιβεβαίωσε τις πινακίδες των αυτοκινήτων. «Αυτοί είναι κυρίως οι Ρουμάνοι, οι Βούλγαροι, οι Σκοπιανοί, οι Τσέχοι, οι Πολωνοί και άλλοι ανατολικοί. Αφήνουν χρήματα. Προφανώς λιγότερα από τους άλλους που είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια».
Και αυτοί έρχονται αλλά έχουν γίνει μόδα τα αυτοκινούμενα, αφού εκατοντάδες από αυτά με ιταλικές, γερμανικές και γαλλικές πινακίδες κυκλοφορούν στο νησί. Προφανώς η ενοικίαση τους κοστίζει πολύ λιγότερο από την παραμονή σε ένα δίκλινο δωμάτιο, το κόστος για το οποίο έχει εκτοξευθεί, λόγω του ενεργειακού κόστους, των φόρων και του κόστους καθαρισμού, υποστηρίζουν οι ιδιοκτήτες.
Τα ίδια άκουσα και την επόμενη ημέρα στον Άγιο Νικήτα από τον ιδιοκτήτη μιας ταβέρνας, δίπλα στην πανέμορφη παραλία που είχε κατακλυσθεί από τους ανατολικούς επισκέπτες μας. «Ευτυχώς φίλε που έρχονται και αυτοί»…
Γύρισα σπίτι έψαξα τα στατιστικά και διαπίστωσα ότι το 2022 περίπου 1,4 εκατομμύρια Ρουμάνοι επισκέφθηκαν τη χώρα μας. Πολύ κοντά με τους Ιταλούς που μετά βίας ξεπέρασαν το 1,41 εκατομμύρια. Και ας μας φαίνεται ότι κάποια ελληνικά νησιά κατακλύζονται από Ιταλούς. Βέβαια οι Ιταλοί δαπανούν περισσότερα (748 ευρώ η μέση κατά κεφαλή δαπάνη και μένουν περισσότερο, περίπου οκτώ ημέρες). Οι «φτωχοί» Ρουμάνοι έχουν 411 ευρώ μέση κατά κεφαλή δαπάνη και μένουν περίπου 7 ημέρες.
Τα πράγματα δεν είναι καλά και οι προβλέψεις για ρεκόρ αφίξεων και εισπράξεων δεν φαίνεται να επιβεβαιώνονται. Η νέα ηγεσία στο υπουργείο Τουρισμού έχει πολλή δουλειά μπροστά της.
Τα στοιχεία από τη Γερμανία δείχνουν ότι φέτος θα έχουμε λιγότερους τουρίστες από πέρυσι. Η τάση αυτή είχε διαφανεί και πέρυσι όταν για πρώτη φορά οι Βρετανοί ήταν περισσότεροι από τους Γερμανούς. Οι Γερμανοί λόγω κόστους δείχνουν να επιλέγουν φέτος την Τουρκία, όπου λόγω της υποτίμησης της λίρας και των φθηνότερων αεροπορικών εισιτηρίων, τα πακέτα είναι έως και 30 τοις εκατό φθηνότερα.
Είναι δεδομένο ότι ο ελληνικός τουρισμός είναι μπροστά σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι και πρέπει να ληφθούν αποφάσεις, πολλές εκ των οποίων δεν είναι εύκολες. Όμως μόνο έτσι θα μπορέσουμε να διαφυλάξουμε τον τουρισμό που προσφέρει κάθε χρόνο δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας, γεμίζοντας τσέπες ιδιωτών αλλά και τα δημόσια ταμεία.