Μετά από την πίεση των φοιτητών και των καθηγητών των τμημάτων Γεωπονίας αναγκάστηκε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να διορθώσει την αρχική του τροπολογία και να δώσει, επιτέλους, τα επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους των τμημάτων Γεωπονίας, Δασολογίας και Ιχθυολογίας πενταετούς φοίτησης των ελληνικών Πανεπιστημίων.
Συγχαρητήρια αξίζουν, μεταξύ των άλλων, και στους καθηγητές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων που υπέβαλαν μαζικά τις παραιτήσεις τους, όταν διαπίστωσαν ότι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης δεν είχε καμία πρόθεση να λύσει το πρόβλημα, διότι η πρώτη τροπολογία που κατατέθηκε απλά εκκινούσε διαδικασία αναγνώρισης χωρίς καμία υποχρέωση ολοκλήρωσης της διαδικασίας σε εύλογο χρονικό διάστημα.
Ας δούμε ποιο είναι το πρόβλημα. Τα ελληνικά Πανεπιστήμια δίνουν πτυχία σε όσους φοιτητές ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, αλλά αυτά τα πτυχία δεν τα αναγνωρίζει το… ελληνικό κράτος. Έχουμε γράψει και στο παρελθόν για το πρόβλημα, με αφορμή το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες με προβλήματα. Η προκήρυξη αυτού του διαγωνισμού μας έδωσε με τον πιο επίσημο τρόπο τη λίστα με όλα τα πτυχία που δεν αναγνωρίζει το ελληνικό κράτος. Μέσα σ’ αυτά ήταν και τα Γεωπονικά Τμήματα. Από το 2019, που αναβαθμίστηκαν τα ΤΕΙ και ιδρύθηκαν αυτά τα τμήματα, δεν είχε γίνει τίποτα σχετικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους. Μάλιστα το Υπουργείο Παιδείας ξεχώρισε όλα τα τμήματα που ιδρύθηκαν το 2018 και το 2019, τα ονόμασε νέα τμήματα και τα όρισε ως μη αντίστοιχα με τα παλαιότερα συνονόματά τους τμήματα, ώστε οι φοιτητές τους να μη μπορούν να πάρουν μετεγγραφή σε άλλο τμήμα παλαιότερο.
Η προσπάθεια απαξίωσης είναι εμφανής. Τα τμήματα που δεν επιτρέπουν τη μετεγγραφή σε παλαιότερα τμήματα και δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα αποτελούν την τελευταία επιλογή των υποψηφίων, που σημαίνει έχουν χαμηλή ζήτηση, χαμηλές βάσεις και αρκετές κενές θέσεις.
Πριν από λίγες ημέρες κατατέθηκε τροπολογία από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης η οποία έλεγε ότι οποιοδήποτε τμήμα για να αναγνωριστεί πρέπει να πάρει την έγκριση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και του ΓΕΩΤΕΕ. Αν το ΓΕΩΤΕΕ, για παράδειγμα, δεν έδινε ποτέ την έγκρισή του δεν θα έπαιρναν ποτέ τα επαγγελματικά δικαιώματα οι πτυχιούχοι Γεωπονίας. Η ρύθμιση αυτή, που ήταν η προσπάθεια να μη λυθεί για μία ακόμη φορά το πρόβλημα ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων και ανάγκασαν το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να κάνει σωστά τη δουλειά, καταθέτοντας νέα ρύθμιση. Αναφέρονται, λοιπόν, ονομαστικά όλα τα τμήματα των οποίων οι απόφοιτοι αποκτούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του Γεωπόνου, λύνοντας το πρόβλημα οριστικά και για οποιοδήποτε άλλο τμήμα ιδρυθεί στο μέλλον λέει ότι θα χρειάζεται η γνώμη της ΕΘΑΑΕ και του ΓΕΩΤΕΕ, που είναι υποχρεωμένη να την παρέχει εντός 60 ημερών.
Η ρύθμιση ψηφίστηκε από τη Βουλή και πλέον το θέμα έληξε, όμορφα και απλά. Ας αναλογιστούμε ότι μία απλή προσθήκη ενός άρθρου λύνει το πρόβλημα τόσων ανθρώπων και χρειάστηκαν 4 χρόνια για να γίνει. Βέβαια δημιουργούνται κάποια ερωτήματα όπως ότι αναφέρεται η Γεωπονική Σχολή, που σημαίνει ότι όλα τα τμήματά της θα δίνουν τα επαγγελματικά δικαιώματα του Γεωπόνου.
Υπάρχουν και τμήματα, όμως, του Γεωπονικού Πανεπιστημίου που δεν έχουν σχέση με τη Γεωπονία όπως το Περιφερειακής και οικονομικής ανάπτυξης στην Άμφισσα ή το Διοίκησης Γεωργικών Επιχειρήσεων και Εφοδιασμού στη Θήβα, που αποτελούν κληρονομιά από το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας. Θα έχουν οι απόφοιτοί τους τα επαγγελματικά δικαιώματα του Γεωπόνου;. Επίσης αναφέρεται στους ιχθυολόγους το τμήμα Επιστημών της θάλασσας που έχει όμως μετονομαστεί σε τμήμα Ωκεανογραφίας και θαλάσσιων Βιοεπιστημών. Τα επαγγελματικά δικαιώματα αφορούν τους αποφοίτους του νέου τμήματος υποθέτουμε, αλλά δεν είμαστε σίγουροι.
Παραμένει, βέβαια, το μεγάλο αγκάθι των Τμημάτων Μηχανικών, που είναι θέμα του Υπουργείου Μεταφορών, αλλά αντιτίθεται σθεναρά το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ). Μετά τα Τέμπη είναι λογικό στο Υπουργείο Μεταφορών να έχουν άλλες προτεραιότητες, αλλά 4 χρόνια τώρα δεν έκαναν τίποτα. Αν θυμάμαι καλά συγκρότησαν μία επιτροπή για να εξετάσει το θέμα, χωρίς να έχουμε κάποια πληροφορία για το έργο της.
Στον ίδιο νόμο υπάρχει και ένα άρθρο που ιδρύει νέο Τμήμα Ψυχολογίας στο Διδυμότειχο. Πράγματι η Ψυχολογία έχει λαμπρές προοπτικές˙ μια ματιά σ’ ένα δελτίο ειδήσεων αρκεί για να καταλάβει κανείς πόσο έχει εκτροχιαστεί η κοινωνία μας. Υπάρχει, όμως, ακόμη ένα τμήμα Ψυχολογίας στη Φλώρινα που ιδρύθηκε το 2019 και αφέθηκε στην τύχη του. Έχει μόλις 3 μέλη ΔΕΠ, δεν θεωρείται αντίστοιχο με τα υπόλοιπα Τμήματα Ψυχολογίας και οι πρώτοι του απόφοιτοι, που θα πάρουν το πτυχίο τους σε 3 μήνες, δεν γνωρίζουν αν θα έχουν τα επαγγελματικά δικαιώματα του Ψυχολόγου, διότι κανείς δεν τους λέει κάτι. Πώς, λοιπόν, δημιουργείται ένα νέο Τμήμα όταν δεν έχει διασφαλιστεί η σωστή λειτουργία των υπαρχόντων Τμημάτων; Πώς προτείνεται η λειτουργία ιδιωτικών Πανεπιστημίων όταν δεν έχουν εξασφαλιστεί τα στοιχειώδη για τα Δημόσια Πανεπιστήμια; Το ερώτημα είναι το ίδιο.
Το 2019 με την, εν μία νυκτί Πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ, ιδρύθηκαν και κάποια τμήματα που δεν υπήρξαν συνέχεια κάποιου ή κάποιων ΤΕΙ. Ιδρύθηκαν εκ του μηδενός, όπως το Ψυχολογίας στη Φλώρινα. Κάποια από αυτά νομίζω ότι δεν έχουν λόγο ύπαρξης, αλλά από τη στιγμή που λειτουργούν πρέπει να λειτουργούν σωστά˙ αλλιώς ας τα κλείσουν. Από το 2019 μέχρι σήμερα τα 22 ενδεικτικά τμήματα του πίνακα έχουν ελάχιστα μέλη ΔΕΠ. Τα 5 από τα 19 έχουν διψήφιο αριθμό μελών ΔΕΠ. Τα υπόλοιπα έχουν από 3 έως 9 μέλη ΔΕΠ. Τα στοιχεία για τον αριθμό των μελών ΔΕΠ τα πήραμε από τις ιστοσελίδες των τμημάτων.
Είναι προφανές ότι χρειάζεται σοβαρότητα. Τα τμήματα που λειτουργούν πρέπει να έχουν εγκαταστάσεις, προσωπικό και τα πτυχία που δίνουν να είναι πραγματικά και όχι μόνο για… κορνίζα. Να έχουν, δηλαδή, τα επαγγελματικά δικαιώματα που αντιστοιχούν στον τίτλο του πτυχίου. Ο αριθμός των φοιτητών που δέχονται να είναι ορισμένος με βάση τις δυνατότητες που έχουν σε εγκαταστάσεις και διδάσκοντες. Όλα αυτά ακούγονται αυτονόητα, αλλά δεν είναι στην Ελλάδα του 2023.
Είναι ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας η σωστή λειτουργία των Τμημάτων των Πανεπιστημίων μας. Το Υπουργείο Παιδείας, όμως, δεν λύνει αυτά τα υπαρκτά προβλήματα, αλλά επινοεί άλλα, που δεν είναι προβλήματα, όπως η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, και έτσι δημιουργεί νέα προβλήματα με την άνιση κατανομή των φοιτητών στα Πανεπιστήμια. Το αποτέλεσμα είναι Τμήματα με εγκαταστάσεις και προσωπικό να υπολειτουργούν και άλλα με σημαντικές ελλείψεις να ασφυκτιούν από το πλήθος των φοιτητών. Ας θυμηθούμε ότι ένας φοιτητής έπεσε από το παράθυρο στη Νομική Θεσσαλονίκης. Καθόταν στο περβάζι διότι δεν έβρισκε θέση στο αμφιθέατρο. Θέλει πολλή δουλειά για να έρθει αυτό το χάος σε λογαριασμό και δεν βλέπω να το έχει κανείς ως προτεραιότητα.
www.stadiodromia.gr