Η χρονοσειρά των πολιτικών εξελίξεων στη χώρα μας, από εδώ και πέρα θα έχει μια διαχωριστική γραμμή. Θα μιλάμε πλέον για την περίοδο πριν και μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.
Και αυτό γιατί οι εξελίξεις που έχουν επισυμβεί αλλάζουν πολλά, χωρίς όμως για την ώρα να μπορεί κανείς να προσδιορίσει πόσο σημαντικές θα είναι οι αλλαγές στο πολιτικό τοπίο.
Οι δύο δημοσκοπήσεις που είδαν τις προηγούμενες ημέρες το φως της δημοσιότητας, δείχνουν πτώση 4-5 μονάδων για τη ΝΔ και αμετάβλητα ποσοστά για ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ. Η μόνη κατηγορία που για την ώρα δείχνει να αυξάνει τα ποσοστά της, είναι οι αναποφάσιστοι. Γεγονός ενδεικτικό της αμηχανίας του εκλογικού σώματος και της έλλειψης εναλλακτικής ψήφου, που θα μπορούσε να εκφράσει μαζικά τη διαμαρτυρία, όπως ίσχυσε το 2012 και το 2015.
Είμαστε σε μια περίοδο που το πολιτικό σύστημα κυριαρχείται από τα λεγόμενα συστημικά κόμματα, Τα τρία μεγαλύτερα κόμματα που μέχρι χθες συγκέντρωναν μέσω των δημοσκοπήσεων περίπου το 75% και πλέον του εκλογικού σώματος, έχουν κυβερνήσει την χώρα και έχουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης, μικρό ή μεγαλύτερο, εξαρτάται, για την τραγική κατάσταση των σιδηροδρόμων.
Η αποποίηση των ευθυνών και οι κοκορομαχίες στα κανάλια, απλώς επιδεινώνουν την εικόνα στα μάτια της κοινωνίας και απαξιώνουν περαιτέρω το πολιτικό σύστημα. Και αυτό δεν είναι καλό για κανέναν. Ούτε για τα κόμματα, ούτε για την κοινωνία αλλά ούτε για το πολίτευμα.
Όμως είναι πολύ νωρίς για συμπεράσματα. Πρώτον γιατί η ιστορία είναι σε εξέλιξη και πιθανότατα έχουμε να μάθουμε πολλά (εξοργιστικά) ακόμη για τα αίτια της τραγωδίας και για τον τριτοκοσμικό τρόπο που λειτουργούσε ο σιδηρόδρομος, ΟΣΕ και Hellenic Train. Και δεύτερον θα πρέπει πρώτα να κατακαθίσει ο κουρνιαχτός και να εκτονωθεί κάπως η συναισθηματική φόρτιση.
Ωστόσο ακόμη και αν δεν είχε συμβεί το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, έπρεπε αύριο το πρωί να ήμασταν μάρτυρες μιας σοβαρής πολιτικής κρίσης. Κανονικά ο Πρωθυπουργός θα έπρεπε να είχε αποπέμψει τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών και τους δύο Υφυπουργούς και παράλληλα να είχε ξηλωθεί η ηγεσία του ΟΣΕ. Άπαντες!
Πέρα από τις αβελτηρίες του παρελθόντος, τα γραφειοκρατικά κολλήματα και τα συμφέροντα που δεν επέτρεψαν τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου, υπάρχουν δεδομένα που δείχνουν την εγκληματική εγκατάλειψη με ευθύνη του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών. Όσα μαθαίνουμε καθημερινά, κανονικά θα έπρεπε να οδηγήσουν στην ακούσια εγκατάλειψη της πολιτικής από τον Κων/νο Καραμανλή του Αχιλλέως, αλλά και την παρέμβαση της Δικαιοσύνης. Είναι ένα ερώτημα με ποιο ψυχικό σθένος ενδέχεται να ξαναθέσει ο ίδιος υποψηφιότητα.
Όσα αποκαλύφθηκαν για τον τρόπο που λειτουργούσε μέχρι χθες ο ΟΣΕ, οι εσωτερικές διαδικασίες και οι υπηρεσιακές επικοινωνίες για την κίνηση των συρμών προκαλούν αποτροπιασμό! Οι συνομιλίες που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας αποκάλυψαν αδιανόητη χαλαρότητα και ολοκληρωτική έλλειψη κανόνων και τυποποίησης. Σε βαθμό που να διαπιστώνει κανείς πως μόνο από τύχη δεν είχε συμβεί παρόμοιο δυστύχημα στο παρελθόν.
Αλλά και όσα αποκαλύφθηκαν από την απουσία κάθε υποστηρικτικής υποδομής στα σιδηροδρομικά τούνελ των Τεμπών. Πυροσβεστικές φωλεές χωρίς μάνικες, πυροσβεστικοί κρουνοί που δεν λειτουργούσαν, ανεμιστήρες που θα απομάκρυναν σε περίπτωση δυστυχήματος τους καπνούς εκτός λειτουργίας, ανύπαρκτος φωτισμός ασφαλείας και έλλειψη οδών διαφυγής. Εφιαλτικό! Παρότι η Πυροσβεστική ξανά και ξανά είχε κοινοποιήσει το πρόβλημα.
Το ίδιο και με τους βανδαλισμούς του δικτύου που ήταν στο έλος συμμοριών. Ότι έκλεβαν οι συμμορίες, απλώς δεν αντικαθίστατο.
Οπότε δεν είναι ακόμη η ώρα για πολιτική αποτίμηση της κατάστασης. Ούτε αν θα ξανασυμβεί ότι συνέβη το 2007, με την επανεκλογή της κυβέρνησης Καραμανλή, λίγες μόλις ημέρες μετά την τραγωδία με τους 49 νεκρούς από την φωτιά στην Ηλεία!