Του Δημήτρη Μπουραντά, πρύτανη του New York College
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στη Δύση που επιτρέπει να υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία στις πιο βασικές βαθμίδες εκπαίδευσης, όπως είναι η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια, και απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστήμιων. Αυτό το παράδοξο οφείλεται προφανώς σε ιδεολογίες και κομματικά συμφέροντα ενός μεγάλου μέρους του πολιτικού συστήματος.
Παρότι πολλά στελέχη του στέλνουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία αντιμάχονται την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστήμιων, αδιαφορώντας για το πόσο κοστίζει αυτό στη χώρα και στην κοινωνία, αυτό το κόστος είναι τεράστιο για τους παρακάτω λόγους:
Πρώτον, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια μπορούν να αποτελέσουν το μοχλό ανάπτυξης της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα ως ένα σημαντικό οικονομικό κλάδο αφού θα μπορούσαν να προσελκύσουν ακόμα και 200.000 ξένους φοιτητές για σπουδές στην Ελλάδα. Το παράδειγμα της Κύπρου τεκμηριώνει πλήρως αυτή την εκτίμηση. Εκεί πριν δέκα περίπου χρόνια ιδρύθηκαν πέντε ιδιωτικά πανεπιστήμια και σήμερα έχουν περισσότερο από 20.000 ξένους φοιτητές που είναι εκεί και αρκετές χιλιάδες που σπουδάζουν “εξ αποστάσεως”. Η Κύπρος είναι όμως περίπου δώδεκα φορές μικρότερη από την Ελλάδα πράγμα που σημαίνει ότι ο στόχος των 200.000 φοιτητών για τη χώρα είναι εφικτός σε ένα ορίζοντα εικοσαετίας. Αυτό θα σήμαινε πάνω από 100.000 θέσεις εργασίας αφού οι ετήσιες δαπάνες κάθε ξένου φοιτητή (δίδακτρα, ενοίκια, ένδυση, φαγητό κλπ.) είναι περίπου ίση με το μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα. Εκτός αυτού, οι ξένοι απόφοιτοι από Ελληνικά πανεπιστήμια ενισχύουν τη διεθνοποίηση των Ελληνικών επιχειρήσεων, την εικόνα της χώρας και φυσικά των τουρισμό.
Η χώρα μας διαθέτει πολλά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για την προσέγγιση ξένων φοιτητών. Κατ’ αρχήν σχεδόν όλες οι επιστήμες ξεκίνησαν από εδώ (πχ. φιλοσοφία, ιατρική, μαθηματικά). Οι αρχαίοι φιλόσοφοι και η αρχαιά ιστορία διδάσκεται σε όλες τις χώρες. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε τις πιο φημισμένες σχολές παγκοσμίως στη φιλοσοφία, αρχαιολογία, ιστορία, μαθηματικά, ιατρική, οικονομικά, μάνατζμεντ, θεάτρου κλπ.
Ταυτόχρονα, η χώρα διαθέτει σημαντικό και υψηλής ποιότητας ακαδημαϊκό και επιστημονικό προσωπικό από το οποίο ένα μεγάλο ποσοστό εργάζεται σε ξένες χώρες λόγω έλλειψης θέσεων εργασίας στην Ελλάδα. Επίσης, σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι το χαμηλό συγκριτικά με άλλες αναπτυγμένες χώρες κόστος ζωής. Τέλος, είναι μια όμορφη χώρα με εξαιρετικό κλίμα για αυτό άλλωστε έχουμε και τόσο τουρισμό.
Εκτός όμως από τα προηγούμενα, χαμένα οφέλη της χώρας από τη μη ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστήμιων έχουν κόστος και αρκετοί πολίτες. Χιλιάδες οικογένειες ξοδεύουν να σπουδάσουν τα παιδιά τους στο εξωτερικό ή σε υποβαθμισμένα πανεπιστημιακά τμήματα της περιφέρειας σε ειδικότητες με μηδαμινές σχεδόν ευκαιρίες απασχόλησης.
Τέλος, η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων λόγω ανταγωνισμού με τα δημόσια θα συμβάλει στην βελτίωση της ποιότητας στα δευτερά και βεβαίως στην μείωση των μεγάλων δαπανών για φροντιστήρια που πληρώνουν οι ελληνικές οικογένειες. Πράγματι με βάση όσα προαναφέρθηκαν, η μη ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων κοστίζει ακριβά στη χώρα και σε χιλιάδες οικογένειες.
Συνεπώς, αν το πολιτικό σύστημα θέλει ειλικρινά την πρόοδο της χώρας οφείλει να επανεξετάσει τη στάση του ως προς αυτό το σημαντικό ζήτημα.