Θα πληγεί το Κρεμλίνο με την επιβολή πλαφόν 60 δολαρίων και το εμπάργκο στο μεταφερόμενο με τάνκερ, ρωσικό πετρέλαιο;
Κατ’ αρχήν, η επιλογή των Ευρωπαίων να αποδεχθούν μια ανώτατη τιμή 60 και όχι 30 δολαρίων, που ζητούσαν η Ουκρανία και η Πολωνία, θα έχει περιορισμένο αντίκτυπο στη ρωσική οικονομία: Η τιμή του ρωσικού αργού Urals είχε διαμορφωθεί στα 69,45 δολάρια την Παρασκευή, μόλις 1% χαμηλότερη από την τιμή του πριν από ένα χρόνο. Ωστόσο, η Μόσχα διαπραγματεύεται ήδη το πετρέλαιό της σε μειωμένη τιμή με τους μη Ευρωπαίους πελάτες της: Μεταξύ 48 και 50 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με την Argus Media, μια εταιρεία που ειδικεύεται στις τιμές των εμπορευμάτων.
Το 2021 η Ρωσία εξήγαγε 8,23 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα ή το 12,3% του όγκου του πετρελαίου που πωλήθηκε διεθνώς, σύμφωνα με τη Στατιστική Επιθεώρηση της BP. Τον περασμένο Οκτώβριο, οι εξαγωγές της είχαν μειωθεί στα 7,7 εκατομμύρια βαρέλια. Προς το παρόν, η Ρωσία έχει αντισταθμίσει το χαμένο μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη πουλώντας το αργό της με μεγάλη έκπτωση στην Κίνα και την Ινδία. Το Νέο Δελχί, ενώ αγόραζε μόλις 100.000 βαρέλια/ημέρα τον Ιανουάριο, εισήγαγε 10 φορές περισσότερα τον Οκτώβριο. Από την πλευρά της, η Κίνα αύξησε επίσης τις εισαγωγές ρωσικού αργού από 1,6 εκατομμύρια βαρέλια σε 1,9 εκατομμύρια την ημέρα, τον Οκτώβριο. Και με την επικείμενη χαλάρωση των αυστηρών μέτρων για τον Covid, το Πεκίνο θα αυξήσει κατά πολύ τις εισαγωγές φθηνότερου ρωσικού αργού.
Και την ίδια ώρα ο ΟΠΕΚ+ αρνήθηκε και πάλι να αυξήσει την παραγωγή για να αντισταθμιστεί η μείωση του ρωσικού πετρελαίου. Στηρίζοντας ουσιαστικά όχι μόνο τις τσέπες τους, αλλά και τον Πούτιν, οι σεΐχηδες του Κόλπου εμμένουν στην απόφαση που ελήφθη τον Οκτώβριο να μειώσουν την ποσόστωση κατά δύο εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Οι χώρες της Δύσης, υπό την ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών, θέλουν με αυτά τα μέτρα να μειώσουν το εισόδημα της Μόσχας. Αλλά και να αποφύγουν την εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου, που οδηγούν στην αύξηση του πληθωρισμού σε επίπεδα που δεν είχαμε δει από τη δεκαετία του 1970.
Ρωσικό αργό μέσω …Τουρκίας;
Ωστόσο, εάν οι Ρώσοι έχουν πρόβλημα, τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια θα πρέπει να βρουν μια εναλλακτική λύση. Θα μπορέσουν να το κάνουν, εισάγοντας πετρέλαιο από τις χώρες του Κόλπου και τις αφρικανικές χώρες; Ή τελικά οι Ευρωπαίοι θα τρέχουν να αγοράσουν ρωσικό αργό από …μεσάζοντες; Η Τουρκία για παράδειγμα. Υπάρχουν υποψίες ότι ο Ερντογάν έχει ήδη δημιουργήσει μια «κυκλική διαδρομή» για τη μεταφορά ρωσικού αργού σε ευρωπαϊκές χώρες. Αλλά και οι ιδιωτικοί μεσάζοντες μπορεί να μπουν στον πειρασμό να το κάνουν. Το Freightwaves, ένα ναυτιλιακό ειδησεογραφικό πρακτορείο, επικαλείται μια έκθεση του ναυτιλιακού εμπόρου BRS, η οποία αναφέρει ότι «υπάρχουν σήμερα 1.027 δεξαμενόπλοια σε έναν «στόλο φάντασμα» που λειτουργεί για τη μεταφορά πετρελαίου από τη Βενεζουέλα, το Ιράν και τη Ρωσία». Περισσότερα από τα μισά τάνκερ (503) είναι υψηλής χωρητικότητας, μερικά από τα οποία έχουν πουληθεί από την εισβολή στην Ουκρανία σε μικρές ναυτιλιακές εταιρείες, «οι οποίες βλέπουν μια οικονομική ευκαιρία να εκμεταλλευτούν την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ρωσία». Ήδη, η Ρωσία έχει ήδη μισθώσει κάπου 200 τέτοια δεξαμενόπλοια.
Μάλλον φαίνεται ότι το εμπάργκο και το πλαφόν θα κάνουν μια τρύπα στο νερό, συγγνώμη, στο… πετρέλαιο!