Skip to main content

Το μήνυμα της «Ημέρας των Εργένηδων»

Λίγο η πανδημία και λίγο το δόγμα του Σι Τζινπίνγκ περί “κοινής ευημερίας” ήταν αρκετά για να σβήσουν τη λάμψη ενός από τα κορυφαία καταναλωτικά γεγονότα του πλανήτη, που τα τελευταία χρόνια είχαν υποσκελίσει ακόμη και την αίγλη της Black Friday στις ΗΠΑ. Ο λόγος για τη Singles Day στην Κίνα (Ημέρα των Εργένηδων) που καθιερώθηκε σαν σήμερα, 11 Νοεμβρίου, το 2009 μετά από πρωτοβουλία του γίγαντα ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba και η οποία αναδείχθηκε σε εκρηκτικό “φεστιβάλ” καταναλωτικής φρενίτιδας, με τις online πωλήσεις να φθάνουν πέρυσι τα 131 δισ.δολάρια.

Φέτος όλα δείχνουν υποτονικά – οι πωλήσεις, το κλίμα, η διάθεση, η συμμετοχή, τα παραδοσιακά γκαλά… Η ημέρα αυτή, που σταδιακά αναδείχθηκε σε ένα γεγονός διάρκειας μίας εβδομάδας, αποτελεί παραδοσιακά βαρόμετρο της κινεζικής ζήτησης στον χώρο λιανεμπορίου. Ωστόσο, φέτος το καταναλωτικό κλίμα έχει πληγεί σοβαρά από την πολιτική μηδενικού Covid του Πεκίνου με τα συνεχόμενα περιοριστικά μέτρα και την απότομη επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας.

Η Alibaba προσπαθεί να υποβαθμίσει τον ενθουσιασμό γύρω από το γεγονός αυτό, καθώς ο Κινέζος πρόεδρος έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στον επιμερισμό του πλούτου σε ολόκληρη την κοινωνία και όχι μόνο στα χέρια ολίγων, σε μία προσπάθεια να πατάξει τις υπερβολικές συμπεριφορές, με βάση τη “γλώσσα” του Κομμουνιστικού Κόμματος. Ενώ ο ηλεκτρονικός κολοσσός έχει ανακοινώσει ότι σκοπεύει να πωλήσει φέτος περισσότερα από 17 εκατ. προϊόντα μέσω της πλατφόρμας του Tmall, περίπου 3 εκατ. προϊόντα περισσότερα από πέρυσι, με συμμετοχή περισσότερων από 290.000 brands, η Singles Day προβλέπεται ότι θα παρουσιάσει τον χαμηλότερο ρυθμό αγορών στα χρονικά της.

Έρευνα της Bain & Co έδειξε ότι μόλις ένα 24% των ερωτηθέντων σκόπευε να κάνει περισσότερες δαπάνες φέτος. Σε ξεχωριστή έρευνα της αμερικανικής εταιρείας Yipit Data αναφέρεται ότι την περίοδο από 24 έως 31 Οκτωβρίου, στη διάρκεια της οποίας οι αγοραστές μπορούν να κλείσουν τις παραγγελίες τους, το κλίμα ήταν ιδιαίτερα υποτονικό, κινούμενο στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα. Επίσης, αναλυτές της Citi προβλέπουν ότι η ακαθάριστη αξία εμπορευμάτων (GMV) θα διαμορφωθεί μεταξύ 75 έως 77 δισ. δολαρίων, που σημαίνει αύξηση 0,9% έως 3,6%, πολύ χαμηλότερα από την αντίστοιχη του 8,5% πέρυσι και του 26% το 2020.

Φέτος θα είναι η πρώτη φορά που η Alibaba δεν θα φιλοξενήσει διασημότητες στο καθιερωμένο εορταστικό της γκαλά, ενώ δεν θα συμμετέχει ούτε και η 37χρονη σούπερ σταρ στον χώρο των πωλήσεων γνωστή ως Viya, αφού έχει εξαφανιστεί από το internet μετά το πρόστιμο που της επιβλήθηκε για φοροδιαφυγή.