Skip to main content

Το μίγμα του marketing δεν έχει «5Ps»

Από την έντυπη έκδοση

Του Πλάτωνα Τσούλου
[email protected]

Έξυπνη η ιδέα περί του «καλαθιού του νοικοκυριού». Το καταναλωτικό κοινό έχει όντως ανάγκη από μια οικονομική πρόταση για τις καθημερινές προμήθειες, σε μια περίοδο που το κόστος αγορών πήρε φωτιά, οι τιμές ενέργειας ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο και το εισόδημα των νοικοκυριών -παρά τις αυξήσεις μισθώνυπέστη μερική απαξίωση, βαλλόμενο από τον υπερπληθωρισμό.

Ωστόσο, η ιδέα αυτή απαιτεί μεγάλη προσοχή στην εφαρμογή της. Πρώτο και κύριο διότι όταν η πολιτεία παρεμβαίνει στο επιχειρείν ρυθμιστικά διακινδυνεύει να ανατρέψει τις ισορροπίες του ανταγωνισμού. Τα στελέχη της αγοράς προειδοποιούν για το ενδεχόμενο οι λεγόμενοι μικροί προμηθευτές των σούπερ μάρκετ να προσφύγουν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού κατηγορώντας τους «μεγάλους» πελάτες τους για οριζόντιες συμπράξεις με στόχο των αποκλεισμό τους από το ράφι της οργανωμένης λιανικής. Αναμένουμε με ενδιαφέρον την καταρχήν θέση της αρμόδιας Αρχής επί της νομοθετικής παρέμβασης την οποία σχεδιάζει το υπουργείο Ανάπτυξης, όμως η πόρτα της Επιτροπής Ανταγωνισμού πάντα θα παραμένει ανοικτή για κάθε προσφεύγοντα.

Προσοχή χρειάζεται και σε ό,τι αφορά το γενικότερο ύφος του μέτρου. Η παρέμβαση της κυβέρνησης έχει κοινωνικό χαρακτήρα και καλό είναι να παραμείνει σε αυτό το πλαίσιο. Αν ο χειρισμός της όλης πρωτοβουλίας αρχίσει να λειτουργεί ως ενέργεια marketing, τότε μπορεί και να χαθεί η ουσία της. Ας μη γελιόμαστε, το marketing υπακούει σε άλλους κανόνες. Το μίγμα του περιλαμβάνει τα λεγόμενα «4Ps» (product, price, place, promotion παραγωγή, τιμολόγηση, τοποθέτηση, προώθηση) και πουθενά στους κανόνες λειτουργίας του δεν υπάρχει ένα πέμπτο «p» για το people (άνθρωπος). Το marketing σκέφτεται οικονομικά, εμπορικά, παραγωγικά, κοστολογικά και επ’ ουδενί κοινωνικά.

Προσοχή λοιπόν, γιατί αν το marketing… ξεστρατίσει, το μέτρο είναι πολύ πιθανό να γυρίσει μπούμερανγκ στην κυβέρνηση.