Του Νίκου Ταμπακίδη,
πρώην δημάρχου Αγίων Αναργύρων,
πρώην Γ.Γραμματέα Περιφέρειας Ιονίων Νήσων
Στα προηγούμενα κείμενα είχαμε παρουσιάσει τις 6 πρώτες από τις 12 Φόρμες Προσδιορισμού Ωριμότητας Εφαρμογής Αρχών της Σύγχρονης Διακυβέρνησης.
Σήμερα θα παρουσιάσουμε τις 3 επόμενες φόρμες.
Όπως είχαμε αναφέρει και στο προηγούμενο κείμενο, Το σύγχρονο «Πλαίσιο Αρχών και Αξιών» για τη Διακυβέρνηση, στη Σύνοδο της Βαλένθια το 2007 αποφασίστηκε η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Καινοτομία και την Καλή Διακυβέρνηση και στα πλαίσια αυτά περιλαμβάνει 12 Αρχές και τους Στόχους που εξυπηρετούν.
Tο Συμβούλιο της Ευρώπης, για να προωθήσει τις 12 βασικές αρχές καλής Διακυβέρνησης, δημιούργησε Ευρωπαϊκό Δίκτυο για την απονομή της ετικέτας «Εξαίρετης διακυβέρνησης, ELoGE» (European Label of Governance Excellence) σε δήμους που πληρούν μια σειρά από αυστηρά κριτήρια οργάνωσης και λειτουργίας.
Η διαδικασία αξιολόγησης της ωριμότητας των Ευρωπαϊκών δήμων στην εναρμόνιση με την εφαρμογή των 12 Αρχών, προκύπτει από την αυτοαξιολόγηση που κάνουν οι ίδιοι οι δήμοι, αφού συμπληρώσουν τις φόρμες που περιέχουν μια ακριβή περιγραφή κάθε μιας από τις 12 Αρχές καλής Διακυβέρνησης.
Στις φόρμες αυτοαξιολόγησης, οι δήμοι μπορούν να επιλέξουν ότι ανήκουν, από άποψη ωριμότητας ,σεβασμού και εφαρμογής κάθε μιας από τις 12 Αρχές, σε μια από τις ακόλουθες πέντε κατηγορίες:
Μηδενική ωριμότητα 0
Ελάχιστη ωριμότητα 1
Αρχικό στάδιο προσπάθειας 2
Ικανοποιητικό στάδιο δράσεων 3
Πολύ καλή εικόνα σύγχρονης διακυβέρνησης 4
ΦΟΡΜΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΩΡΙΜΟΤΗΤΑΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΡΧΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ | ||||||
Αρχή 7: Επάρκεια και ικανότητα | Στάδιο | |||||
Άξονας | Δείκτες | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. Οι επαγγελματικές δεξιότητες εκείνων που συμμετέχουν στη διακυβέρνηση διατηρούνται και ενισχύονται συνεχώς, ώστε να βελτιωθεί το έργο και η αποτελεσματικότητά τους. | 1. Ο δήμος αναγνωρίζει τις δεξιότητες που απαιτούνται για την αποτελεσματική παροχή των υπηρεσιών του και διεξάγει- ως μέρος ενός στρατηγικού σχεδίου βελτίωσης του εργατικού δυναμικού – έναν έλεγχο δεξιοτήτων για τον εντοπισμό τυχόν κενών. | |||||
2. Ο δήμος εφαρμόζει ένα σύστημα για την εφαρμογή σχεδίων προσωπικής ανάπτυξης για το ανθρώπινο δυναμικό του. | ||||||
2. Οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν κίνητρο να βελτιώνουν συνεχώς τις επιδόσεις τους. | 3. Υπάρχουν ρυθμίσεις για την επιβράβευση των καλών επιδόσεων και τη βελτίωση των χαμηλών επιδόσεων. | |||||
4. Ο δήμος διαθέτει πολιτική στρατολόγησης και επιλογής προσωπικού με διαδικασίες που δημοσιοποιούνται και εφαρμόζονται με συνέπεια. | ||||||
5. Εκπονείται, υλοποιείται και παρακολουθείται σχέδιο κατάρτισης προσωπικού για να εξασφαλίζεται η πλήρης κάλυψη των αναγκών κατάρτισης. Συνεχώς αναπτύσσονται οι επαγγελματικές δεξιότητες πριν η έλλειψή τους γίνει εμπόδιο στην αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών. | ||||||
6. Ο δήμος ανασκοπεί και θεωρεί την εφαρμογή και τα αποτελέσματα των διαδικασιών πρόσληψης, κατάρτισης και προώθησης και πραγματοποιεί βελτιώσεις με βάση αυτή την ανασκόπηση. | ||||||
3. Δημιουργούνται και χρησιμοποιούνται πρακτικές μέθοδοι και διαδικασίες για τη μετατροπή των δεξιοτήτων σε ικανότητα και για την επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων. | 7. Τα κριτήρια επιλογής καθορίζονται για κάθε θέση και κοινοποιούνται σε όλους τους αιτούντες. Τα κριτήρια αντικατοπτρίζουν τις βασικές απαιτήσεις της εργασίας και δεν αποκλείουν οποιεσδήποτε κοινωνικές ομάδες. | |||||
8. Το προσωπικό λαμβάνει τακτικά εκτιμήσεις για τις επιδόσεις και την εξέλιξή του ως μέρος συστηματικής προσέγγισης της εκτίμησης της απόδοσης και της εξέλιξης της σταδιοδρομίας του. | ||||||
Οι περισσότεροι αιρετοί αυτού του δήμου είναι ικανά άτομα που (συνήθως) γνωρίζουν τι κάνουν. |
ΦΟΡΜΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΩΡΙΜΟΤΗΤΑΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΡΧΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ | ||||||
Αρχή 8: Καινοτομία και έλλειψη αρνητισμού για τις αλλαγές | Στάδιο | |||||
Άξονας | Δείκτες | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. Επιδιώκονται νέες και αποτελεσματικές λύσεις στα προβλήματα και αξιοποιούνται σύγχρονες μέθοδοι παροχής υπηρεσιών. | 1. Ο δήμος διαθέτει δομημένη προσέγγιση στην καινοτομία, την έρευνα και την ανάπτυξη. | |||||
2. Οι δήμοι αναλαμβάνουν δράση για τον εντοπισμό και την εφαρμογή παραδειγμάτων ορθής πρακτικής και νέων λύσεων. | ||||||
2. Υπάρχει η ετοιμότητα για πειραματισμό και δοκιμή νέων προγραμμάτων καθώς και αξιοποίησης της εμπειρίας άλλων δήμων. | 3. Ο δήμος συμμετέχει ενεργά σε πιλοτικό σχέδιο καλής διακυβέρνησης. | |||||
3. Έχει δημιουργηθεί ένα κλίμα ευνοϊκό για την αλλαγή, προκειμένου να επιτευχθούν καλύτερα αποτελέσματα. | 4. Οι αιρετοί και το προσωπικό έχουν δεσμευτεί σαφώς να αναλάβουν δράση για να εξασφαλίσουν ότι θα ωφεληθεί ο δήμος από νέες λύσεις και ορθές πρακτικές. | |||||
Σε αυτόν τον δήμο υπάρχουν καλές διαδικασίες για την αντιμετώπιση των προτάσεων των πολιτών για τη βελτίωση της παροχής δημόσιων υπηρεσιών. |
ΦΟΡΜΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΩΡΙΜΟΤΗΤΑΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΡΧΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ | ||||||
Αρχή 9: Αειφορία και μακρόπνοος προσανατολισμός | Στάδιο | |||||
Άξονας | Δείκτες | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. Οι τρέχουσες πολιτικές λαμβάνουν υπόψη τους τις ανάγκες των μελλοντικών γενεών. | 1. Ο δήμος διαθέτει διαρθρωμένη προσέγγιση για τη μακρόπνοη ανάπτυξη. | |||||
2. Αποτελεί διαδικασία ρουτίνας, οι ανάγκες της μελλοντικής γενιάς να λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία σχεδιασμού. | ||||||
2. Η βιωσιμότητα της κοινότητας λαμβάνεται συνεχώς υπόψη. Γίνεται προσπάθεια οι αποφάσεις να ενσωματώσουν όλο το κόστος και να μη μεταφέρουν σε μελλοντικές γενιές προβλήματα και περιβαλλοντικές, διαρθρωτικές, οικονομικές, ή κοινωνικές εντάσεις. | 3. Υπάρχει σαφώς αποδεδειγμένη δέσμευση υψηλού επιπέδου από τους πολιτικούς και τα ανώτερα στελέχη για την επίτευξη εταιρικής βιωσιμότητας. | |||||
4. Η διασφάλιση της βιωσιμότητας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ανάπτυξης πολιτικής και στρατηγικής, του σχεδιασμού δράσης και του καθορισμού στόχων σε όλα τα Τμήματα, λειτουργίες και τομείς υπηρεσιών | ||||||
5. Υπάρχουν ειδικοί πόροι και υποχρεώσεις για την ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στις δράσεις (για παράδειγμα, σε μια πολυλειτουργική ομάδα εργασίας). | ||||||
6. Διασφαλίζεται ότι οι διαδικασίες του δήμου, όπως η διαχείριση των επιδόσεων, οι εσωτερικές ακροάσεις και οι λεπτομερείς έλεγχοι, παρέχουν μηχανισμούς ανάδρασης για την πρόκληση πραγματικής αειφορίας. | ||||||
3. Υπάρχει μια ευρεία και μακροπρόθεσμη αντίληψη για την προοπτική για το μέλλον της τοπικής κοινότητας μαζί με μια αίσθηση του τι χρειάζεται για μια τέτοια ανάπτυξη. | 7. Υπάρχει μια συμμετοχική προσέγγιση στη λήψη αποφάσεων για μια βιώσιμη ανάπτυξη. | |||||
8. Υπάρχει σχέδιο κεφαλαιακής χρηματοδότησης που διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της υποδομής και των περιουσιακών στοιχείων του δήμου. | ||||||
4. Υπάρχει κατανόηση της ιστορικής, πολιτισμικής και κοινωνικής πολυπλοκότητας στην οποία στηρίζεται αυτή η προοπτική. | 9. Υπάρχει δομημένη προσέγγιση για το πώς θα διατηρηθούν τα ιστορικά, πολιτισμικά, και κοινωνικά στοιχεία του δήμου. | |||||
Σε αυτό το δήμο οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων εμπλέκουν τους πολίτες σε προσπάθειες επίλυσης τοπικών προβλημάτων και βιωσιμότητας. |