Από την έντυπη έκδοση
Του Πλάτωνα Τσούλου
[email protected]
Είναι θεμιτό οι Εμπορικοί Σύλλογοι της χώρας να προτείνουν στα μέλη τους το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων τους. Είναι θεμιτό, επίσης, οι έμποροι να ανησυχούν για την πορεία των εσόδων τους, για τα λειτουργικά τους κόστη, για την επιβίωσή τους, όπως θεμιτός είναι και ο αγώνας τους για ανάπτυξη των εργασιών, αύξηση των μεριδίων αγοράς, υψηλή κερδοφορία.
Δεν είναι θεμιτό, ωστόσο, οι Εμπορικοί Σύλλογοι να προτρέχουν, προδιαγράφοντας την επόμενη μέρα του κλάδου, προεξοφλώντας την αρνητική πορεία της αγοράς, λαμβάνοντας ως δεδομένη την ενεργειακή ανεπάρκεια της χώρας και να αναδεικνύουν ως κύριο κοστολογικό ζητούμενο την κατανάλωση ενέργειας από τη χρήση των λαμπτήρων led. Διότι τα εμπορικά καταστήματα (εξαιρουμένων όσων διακινούν είδη διατροφής που φέρουν βαριές ψυκτικές εγκαταστάσεις) κατά κύριο λόγο λαμπτήρες καίνε και air conditions.
Η επιχειρούμενη παρέμβαση του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης για μειωμένο απογευματινό ωράριο κατά δύο ώρες εν όψει της καυτής -ενεργειακά- χειμερινής περιόδου, ήταν μάλλον βεβιασμένη και σε έναν βαθμό υπερβολική. Αφήστε που ανοίγει και το παράθυρο για μειωμένες αποδοχές των εργαζομένων, δεν λαμβάνει υπόψη της ότι τα οργανωμένα – επώνυμα δίκτυα εμπορικών καταστημάτων θα βρεθούν εκτός… γραμμής, παραμένοντας ανοικτά έως τις 9 κάθε βράδυ και, άρα, δεν λαμβάνει υπόψη της τη μεταφορά τζίρου από τους «μικρούς» στους «μεγάλους» παίκτες της αγοράς.
Θυμίζουμε, τέλος, τις «μάχες» που δόθηκαν από τους «ισχυρούς» για την κατάργηση της κυριακάτικης αργίας στις τουριστικές περιοχές, όπως και το ποιες περιοχές χαρακτηρίστηκαν τουριστικές.
Το πότε θα έλθει η ώρα για αλλαγή του ωραρίου λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων θα το «αποφασίσουμε» εμείς οι ίδιοι οι καταναλωτές, περνώντας το σχετικό «μήνυμα» στην αγορά. Εξάλλου, τα πάντα στο εμπόριο ορίζονται από τη σχέση προσφοράς και ζήτησης και όχι μονομερώς από την προσφορά.