Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
«Είναι απλά σοκαριστικό, ό,τι προσπάθησαν να μας πείσουν τα τελευταία πέντε έτη χάθηκε μέσα σε ένα τρίμηνο», είπαν κάποιοι αναλυτές. «Ίσως πάλι όταν πρόκειται για το streaming, το νούμερο των 222 εκατ. συνδρομητών να αποτελεί το νέο ανώτατο όριο», σημειώνει η WSJ. «Μήπως όμως ήρθε το τέλος του εύκολου χρήματος από το streaming, όπως τελείωσε και η χρυσή εποχή του Χόλιγουντ;», διερωτώνται οι FT. Ενδεχομένως να άρχισε να «σκάει» και η φούσκα του streaming.
Oι ερμηνείες πολλές, η πραγματικότητα μία και αυτή: Ο γίγαντας του streaming, το Netflix, «είδε» τους συνδρομητές του να μειώνονται κατά 200 χιλ. στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου σε σχέση με τους τρεις τελευταίους μήνες του 2021, ενώ περιμένει να χάσει επιπλέον 2 εκατ. συνδρομητές στο δεύτερο τρίμηνο. Πρόκειται για την πρώτη μείωση εδώ και μία δεκαετία, την οποία το Netflix απέδωσε στην αναστολή της λειτουργίας του στη Ρωσία, στην άρση των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας και στην ευκολία χρήσης των κωδικών του, που σημαίνει ότι 100 εκατ. νοικοκυριά μοιράζονται τους κωδικούς τους, την ώρα που τα νοικοκυριά που πληρώνουν συνδρομή ανέρχονται σε 220 εκατ.
Είναι όμως μόνο αυτές οι αιτίες ή πρόκειται για μια πιο βαθιά διαρθρωτική αλλαγή που έχει να κάνει με τον ευρύτερο ανταγωνισμό, τις επιλογές των καταναλωτών και την «κόπωση» των θεατών; Ο αυξανόμενος αριθμός των επιλογών στον χώρο του streaming σαφώς έχει κάνει τους καταναλωτές περισσότερο ευαίσθητους στις τιμές. Το Netflix είναι από τις ελάχιστες υπηρεσίες που δεν προσφέρουν μία φθηνότερη επιλογή που να υποστηρίζεται από διαφημίσεις, σε αντίθεση με άλλες υπηρεσίες, όπως το HBO Max της Warner Bros και την Disney+.
Επιπλέον, το Netflix είναι από τις πρώτες μετοχές του FANG, του «κουαρτέτου» των κορυφαίων εταιρειών του Διαδικτύου που κυριαρχούν στον χώρο της τεχνολογίας. Όμως, στο πρώτο φετινό τρίμηνο συγκαταλέγονται στους μεγάλους χαμένους. Η μετοχή του Netflix βούλιαξε ενδοσυνεδριακά περίπου 40%, χάνοντας 58 δισ. δολάρια από την κεφαλαιοποίησή του, στη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση από τον Οκτώβριο του 2011. Είναι η δεύτερη φορά που η μετοχή του καταποντίζεται φέτος – τον Ιανουάριο είχε βυθιστεί 20% όταν η εταιρεία είχε ανακοινώσει ότι περιμένει μικρότερο αριθμό νέων συνδρομητών. Κατά πόσο όλα αυτά είναι προειδοποιητικά σημάδια ή κάτι μεταβατικό ή κάτι απλά προσωρινό, θα φανεί το επόμενο διάστημα.