Από την έντυπη έκδοση
Του Δημήτρη Καπράνου*
*Ο Δημήτρης Καπράνος είναι δημοσιογράφος, διευθυντής του περιοδικού Shipping International.
ΔΕΝ ΥΠΆΡΧΕΙ άλλος κλάδος της οικονομίας και του εμπορίου που να βρίσκεται πιο κοντά στο ρηθέν «Από το “δόξα τω Θεώ” στο “βοήθα Παναγιά”» από τη Ναυτιλία! Είναι ο μοναδικός χώρος που η έκφραση «τα πάνω κάτω» ακούγεται τόσο συχνά. Κι αυτό, ίσως, είναι που κάνει τον κόσμο της Ναυτιλίας συναρπαστικό, θαυμαστό και αξιοσέβαστο!
ΑΣ ΠΆΡΟΥΜΕ παράδειγμα την ακτοπλοΐα. Εκεί που ξανάσανε από τον εφιάλτη του κορονοϊού και περίμενε να «ρεφάρει» φέτος το καλοκαίρι κάποιες από τις -μεγάλες- ζημιές, έρχεται ο πόλεμος στην Ουκρανία και σκορπίζει την αβεβαιότητα.
ΘΑ ΣΤΑΜΑΤΉΣΕΙ γρήγορα το κακό; Κι αν σταματήσει, θα έρθουν το καλοκαίρι Ρώσοι και Ουκρανοί σε κάποια από τα νησιά, όπως συνήθιζαν να έρχονται; Κι αν δεν σταματήσει, ποιος θα σκέφτεται τις διακοπές όταν η Ευρώπη ολόκληρη έχει το δάχτυλο στη σκανδάλη; Και αρχίζει πάλι η φουρτούνα και οι μαύρες σκέψεις, καθώς και η τιμή του βαρελιού έχει φτάσει στα ύψη και το πετρέλαιο ξανάγινε «μαύρο χρυσάφι»!
ΜΉΠΩΣ η κρουαζιέρα; Μετά τη φοβερή καταστροφή της πανδημίας, η οποία σχεδόν αχρήστεψε τον μισό στόλο και κατέστησε προβληματική τη λειτουργία μεγάλου αριθμού πλοίων, ο χώρος υπολόγιζε να αρχίσει αργά η ανάκαμψη από το φετινό καλοκαίρι.
ΜΕ ΤΟ που άρχισε, όμως, να παρατηρείται ένταση στην Ουκρανία και όλοι ήταν στο «θα μπει-δεν θα μπει ο Πούτιν», οι εταιρείες έσπευσαν να ακυρώσουν όλα τα ταξίδια που είχαν προγραμματίσει στη Μαύρη Θάλασσα (Οδησσό – Γιάλτα κ.λπ.).
ΜΌΛΙΣ ξέσπασε ο πόλεμος, οι ακυρώσεις έπεσαν βροχή, καθώς ουδείς θα ενδιαφερόταν να κάνει κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο για να δει πόσο ωραία είναι τα αμερικανικά και τα γαλλικά αεροπλανοφόρα ή για να δει στο βάθος του ορίζοντα το περισκόπιο ενός υποβρυχίου!
ΔΗΛΑΔΉ ο κύκλος της τραγωδίας (για κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα) άρχισε με το «Μεταναστευτικό», γιγαντώθηκε με τον Covid-19 και τώρα, ως «το κερασάκι στην τούρτα» ήλθε το μακελειό στην Ουκρανία και η ένταση σε όλη την ανατολική Ευρώπη. Αφήστε δε ότι πολλοί βλέπουν την «τούρτα» διώροφη, καθώς ατενίζουν τα καύσιμα να έχουν απογειωθεί χωρίς να υπάρχει ακόμη «ταβάνι»…
ΑΣ ΠΆΜΕ τώρα στη μικρή, τη «μεσογειακή» Ναυτιλία, η οποία αντιμετωπίζει: Αύξηση της τιμής των καυσίμων στο 60%! Κλειστά λιμάνια σε Ουκρανία και Ρωσία (άρα σοβαρότατη μείωση φορτίων). Επιφυλακτικότητα όλων σε ό,τι αφορά τα φορτία σιτηρών. Μάλιστα, κάποια βαπόρια είναι φορτωμένα στη Βουλγαρία αλλά καθυστερούν -δήθεν- για τελωνειακές διατυπώσεις, ενώ επίκειται δέσμευση όλων των φορτίων σιτηρών για τον φόβο των ελλείψεων!
Η ΤΥΝΗΣΊΑ έχει μία εβδομάδα λιμάνια κλειστά λόγω απεργιών, και κάποιες εταιρείες, που έχουν υπολογίσει το μέγεθος της
ζημίας, έχουν ήδη βάλει στο τραπέζι τη σκέψη να «δέσουν» τα βαπόρια για κάποιο διάστημα…
ΚΑΙ ΑΠΟΜΈΝΕΙ η ποντοπόρος, όπου οι «άνεμοι του πολέμου» δεν έχουν ακόμη αφήσει να φανεί η πλήρης έντασή τους.
Η επόμενη εβδομάδα αναμένεται να κρίνει πολλά τόσο στα δεξαμενόπλοια όσο και στα φορτηγά.
ΚΟΝΤΌΣ ψαλμός, αλληλούια!